Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

БМФ ЩЕ ЗАПАЗИ МАЛЪК ДЯЛ В КОРАБНИЯ

Ново дружество ще управлява Варненска корабостроителница, а Параходство Български морски флот, което спечели на търг активите на фалиралото предприятие, вече търси партньор за съвместната им експлоатация. Това заяви за БАНКЕРЪ председателят на съвета на директорите на БМФ Славейко Стайков. Потенциалният партньор на БМФ ще получи мажоритарен дял от бъдещото смесено дружество три месеца след създаването му. Първоначално акционерното дружество ще се регистрира с капитал от 50 000 лв., като 75% от тях ще даде БМФ, а останалите 25% ще бъдат на инвеститора. След три месеца капиталът на дружеството ще бъде увеличен. БМФ ще апортира имуществото на корабостроителницата, което ще формира 25% от капитала, а инвеститорът - свежи пари до 75% от капитала. За срок от три години част от акциите на потенциалния партньор на БМФ ще бъдат депозирани под условие, за да бъдат защитени интересите на дружеството, което е в процес на приватизация. Параходството е подготвило проектодоговори и покана за съвместна дейност до 11 чуждестранни фирми, които в някакъв период са проявявали интерес към корабостроителницата. Към тези фирми се прибавя и една българска, която официално е отправила запитване, но ръководството на БМФ не пожела да я назове. Първоначално в новото дружество ще се строят по три-четири кораба на година, допълни Стайков. В момента в корабостроителницата се осъществява ремонтът на един чуждестранен и на три български кораба, като на края на годината се очаква за ремонт да влязат още осем наши плавателни съда. Параходството е назначило в бившата корабостроителница 286 души, а допълнително под различна форма всеки ден там работят между 400 и 600 души. Според ръководството на БМФ, ако започне работата по дострояването на корабите Доли и Трапезица, дружеството има готовност да назначи незабавно още 460 човека. Още толкова се очаква да бъдат и заетите чрез подизпълнителските фирми. Параходството очаква корабите да бъдат завършени за период от шест месеца.Тази операция обаче налага тегленето на заеми, което пък става с разрешение от Агенцията за приватизация, тъй като дружеството е в процес на раздържавяване. Когато то бъде налице, ще започне довършването на двата кораба, които ще се използват за нуждите на БМФ. Всички останали документи, необходими за тегленето на заема от 20 млн. щ. долара, включително и одобрение от съвета на директорите на две немски банки, са договорени, съобщи още той. Гаранцията по кредита ще е залогът на три кораба на параходството.През последното шестмесечие БМФ е спечелило 270 000 щ. долара от ремонта на шест чуждестранни кораба и е успяло да спести 430 000 щ. долара от ремонта на четири свои кораба, съобщиха още от ръководството на флота. То обаче не съобщи как е направена тази сметка, при положение че БМФ има проблеми с влизането си във владение в корабостроителницата.Всъщност компанията все още не притежава официално активите и имуществените права на корабния завод. На пръв поглед изглежда, че е изпълнено единственото условие за това - плащането на прословутата общинска такса по сделката (всъщност варненци наричат така данъка, който се дължи при продажба на недвижими имоти и автомобили). Спорният момент обаче идва оттам, че дружеството е платило едва около 200 000 лв. от данъка, предвиждан по Закона за местните данъци и такси. Той е 2%, което значи, че при стойност на сделката от 35.5 млн. лв. дължимият данък е 710 000 лева. От БМФ обаче отбелязват, че налогът засяга само недвижимите имоти и автомобилите, а не всички активи, които е придобило БМФ, и затова платената сума е толкова ниска. От своя страна синдичката на корабостроителния завод Анелия Сръндева твърди, че таксата се определя върху възлагателното постановление, в което няма оценка на отделните активи, а на тяхната съвкупност. Стайков добави, че БМФ е решило да плати тази сума въз основа на оценката на отделните позиции, правена от ПрайсУотърхаусКупърс. Тази оценка имаше препоръчителен характер, а министърът на транспорта и съобщенията Пламен Петров заяви неотдавна, че може да заведе съдебен иск срещу оценителите за пропуснати активи в нея. Безпристрастните наблюдатели признават, че проблемът е в закона, който не е определил начина на изчисляване на таксата, когато се продава съвкупност от активи. В резултат осем месеца след спечелването на търга БМФ не може да влезе във владение на активите и имуществените права на Варненска корабостроителница.

Facebook logo
Бъдете с нас и във