Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

БМФ ЩЕ ВЪЗСТАНОВИ ЧАСТ ОТ ОБЕЗЩЕТЕНИЕТО ЗА МЕСТА

Взривът и мощният пожар, избухнали на 7 май на 75 000-тонния танкер Места, превърнаха плавателния съд в проблем N1 на параходство Български морски флот (БМФ) и в най-голямото застрахователно събитие от началото на годината. За десетина дни около катастрофата се изписаха купища недостоверна информация, глупости и дори лъжи.
Танкерът, строен заедно с близнака си Осъм преди 27 години в Япония, бил измит край Варна и на път за украинския кораборемонтен завод в Иличовск трябвало да предаде нефтоводните си смеси в румънското пристанище Констанца - единствено съоръжено по Северното Черноморие да приема замърсени с петролни продукти води. Взривът, при който загина един моряк, а друг изчезна безследно, е станал, докато корабът е чакал на открития рейд, не за да бъде приет за ремонт, а именно за освобождаване на замърсените води.
Все още не може да се каже каква е причината за инцидента и точно какви са щетите - заяви за БАНКЕРЪ капитан далечно плаване Николай Симеонов, директор на дирекция Морска администрация, Варна. - След като многобройните комисии си свършат работата, техните оценки ще се обсъждат, ще се сравняват и чак тогава ще се даде отговор на въпроса.
Комисиите, съставени от експерти на Морска администрация, на служба Противопожарна и аварийна безопасност, на застрахователите, от независими експерти и пр., засега не са излезли с официално становище, но въпреки това някои мнения все пак бяха изказани.
Има нарушение на инструкциите и правилата за работа на танкер - каза пред репортер на вестника капитан далечно плаване Никифор Герчев. (Герчев е изпълнителен директор на Булсар - сдружение с идеална цел за координация, търсене и спасяване на бедстващи хора, оцелели след катастрофи в българския морски отговорен район. Той е и консултант на застрахователите на Места.) - Принципите на морската безопасност явно не се разбират, не се знаят, не се прилагат. Взривеният 5-и централен танк не е бил обезгазен, което означава, че не е бил измит, както трябва. Така не е била ликвидирана опасността от взривяване на образувалите се в него газове. Доколкото зная, на борда моряци са работили с електрожен и ъглошлайф, при това близо до отдушника на танка. Изпълнен с газове, резервоарът е представлявал готова бомба и е трябвало само някой да драсне клечката. Че изискванията за безопасност не са били спазвани, личи и от следния пример: по принцип всички ключове за ремонт на танкера трябва да са бронзови, за да не се възпроизвеждат искри. А според моториста на Места на целия кораб е имало само едно малко бронзово ключе.
Другото, което не може да възприеме Герчев, е, че на танкера остават петима моряци, а капитанът слиза на брега. Участвал съм в много спасителни операции - отбелязва той - и при пожара на Ерма, при потъването на Балкан, при Бузлуджа, Самоков и при горящия румънски танкер Униря..., но такова нещо за пръв път чувам. В момент на сериозна авария капитанът на Места, доколкото разбирам от информацията, с която разполагам, губи присъствие на духа. И както разказват, започнал да си търси очилата... Не може капитанът да е разпоредил аварийно напускане на кораба и петима души да останат на борда, т.е. да откажат да слязат. Хайде де, как ще стане това? Възможно е те да са били стари танкеристи, да са знаели, че останалите танкове са добре измити и опасност от нов взрив няма. Възможно е те да не са могли да преминат през огъня и да достигнат до спасителните лодки. Но ако е имало заповед за напускане на кораба, е трябвало всички да я изпълнят безпрекословно, а капитанът да слезе последен. Това, че петима са останали на танкера и са участвали в гасенето на пожара, е някакъв жалък и смешен опит да се оневини капитанът.
Румен Янчев, изпълнителен директор на Булстрад - единия от застрахователите на пострадалия съд, смята, че за спасяването му едва ли са отишли повече от 150 хил. долара. За да освободят обаче танкера, румънците искат ефективна банкова гаранция от 1 млн. щ. долара, внесена в първокласна международна банка. Величината на гаранцията трябва да е равна на разходите за спасяването на Места. И според Герчев, ако румънците настояват за повече пари, може да се опарят жестоко. Причината е, че върху надвнесената сума се начисляват много високи лихви - от порядъка на 15 процента. Така, ако примерно се докаже пред международен морски арбитраж, че разходите по спасяването са 500 хил. долара, както първоначално бе съобщено, върху надвнесената сума, която се връща на корабособственика, не само ще се начисли наказателна лихва, но и тя ще се сторнира от доказаните разходи. При това лихвата се начислява за цялото време, през което е задържана банковата гаранция.
Освен все още спорните 1 млн. щ. долара за покриване на разходите по спасяването на Места, румънските власти са поискали от параходство БМФ да им бъдат платени и 500 хил. щ. долара за екологични щети - за разлив на нефт след инцидента. Като се има предвид, че корабът е бил празен и измит, тези пари също подлежат на доказване.
Танкерът Места е застрахован по равно от Булстрад и ДЗИ-Общо застраховане чрез общия договор, сключен между двете застрахователни компании и параходството. Застрахователното покритие на Места е 3.6 млн. щ. долара. Рискът пък е презастрахован на лондонския презастрахователен пазар от девет чуждестранни компании.
Почти веднага след инцидента корабът бе посетен от експерти на ДЗИ и Булстрад, както и от представители на лондонските презастрахователи. Вече втора седмица те определят щетите и разследват причините, довели до тях. Макар и предварителни, оценките на всички комисии се свеждат до едно: че танкерът не става за нищо друго, освен за скрап. Ремонтът му би глътнал над 8 млн. долара, или с 4-4.5 млн. долара повече от застрахователната стойност, която евентуално ще бъде платена на БМФ. Реши ли да го ремонтира, флотът ще трябва да си осигури недостигащата сума. Коя ли банка обаче ще му отпусне кредит, след като оценяването на щетите, плащането, финансирането и извършването на ремонта ще отнеме около една година? А плавателният живот на Места преди пожара бе всичко на всичко три години. Очевидно е, че за две години плаване танкерът няма да успее да покрие кредита.
И точно тук възниква другият проблем. Ако параходство Български морски флот получи пълния размер на застрахователната полица - 3.6 млн. долара, то е длъжно да абандонира (изостави) кораба в полза на застрахователя. Съзнавайки, че няма какво да правят с него, Булстрад и ДЗИ преговарят с параходството то да поеме грижата по изтеглянето на Места от рейда срещу порт Констанца в български териториални води и по организирането на търг за нарязването му на скрап. Съответно получените пари ще бъдат поделени между БМФ и двете застрахователни компании.
Най-близкото място, където танкерът може да бъде нарязан, е в Егейско море, в Али ага, близо до Измир. Само че по принцип там режат по-малки съдове. Другият вариант е Риека, Хърватско, където има приспособен док за рязане и на големи кораби. От Места биха могли да се получат около 15 хил. тона скрап, чиято цена в Измир е около 80 долара за тон. Най-високата цена за скрап, според информирани моряци, е в Пакистан - 179 долара за тон. Но като се пресметне сумата за изтеглянето на кораба до там през Суецкия канал, плащането на такси и т.н., подобна авантюра не изглежда печеливша.

Facebook logo
Бъдете с нас и във