Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

БМФ НЕ ЖЕЛАЕ ДА ПЛАЩА РАЗХОДИТЕ НА ВАРНЕНСКА КОРАБОСТРОИТЕЛНИЦА

Ръководството на БМФ категорично опроверга твърденията, че е водило разговори за препродажба на корабостроителницата. Планира се тя да бъде обособена като дирекция към параходството. Това звучи, меко казано, странно, като се има предвид съобщеното по време на парламентарния контрол миналия петък от вицепремиера Николай Василев: че пет фирми искат да купят завода. Очевидно има разминаване между правителствената и чисто търговската политика на дружеството. Има и друго разминаваме на позиции, този път на междуведомствено ниво. Василев заяви, че до края на годината 30% от БМФ ще бъдат листвани на фондовата борса. Заместник-министърът на транспорта и съобщенията Красимира Мартинова, чийто ресор е водният транспорт, обаче заяви за в.БАНКЕРЪ, че е рано да се каже дали ще стане така. Такова колебание от страна на принципала на БМФ буди смущение сред инвестиционната общност, както и сред притежателите на компенсаторни инструменти, защото акциите на морския флот бяха между малкото наистина ценни книжа, от които те се надяват да закупят на фондовата борса.Междувременно параходство БМФ блокира решенията на общото събрание на кредиторите на Варненска корабостроителница, което бе свикано на 3 юни. Флотските юристи обявиха, че ще обжалват едно от тях. Неудобна за държавния морски флот се оказа последната точка от дневния ред на форума, по силата на която новият собственик трябва да плати разходите за охрана, за електрическа енергия, за вода и противопожарна безопасност от 12 април насам. Това е датата, в която е издадено възлагателното постановление за влизането на БМФ във владение на активите на корабостроителницата. Веднага след края на събранието изпълнителният директор на флота Гено Генов заяви, че ръководената от него компания няма да поеме този разход, защото на практика още не е приела собствеността. Проблемът обаче става по-голям, тъй като по силата на Търговския закон обжалването на едно от решенията на общо събрание на кредиторите спира изпълнението и на останалите. Затова не може да влезе в сила и определянето на метода за оценка на активите на корабостроителницата, придобити след 30 ноември 2001 година. Тогава на общо събрание на кредиторите бе решено да се продължи корабостроенето, така че заводът е регистрирал малки приходи, а у купувал и материали, които тепърва ще се оценяват и продават. Гласувалите определиха синдиците да изберат оценител измежду лицензираните от АП. възнаграждението му обаче не може да надхвърля 10 000 лева. По най-важната точка от дневния ред - дали да се преведат пари на фирмите, извършвали кораборемонт от 30 ноември насам, събранието гласува синдиците да извършат плащането по договорите с подизпълнители и доставчици, сключени за ремонта на корабите Кондок-2 и Вояджър. Дължимата сума по тях е около 400 000 лв., но заради спор между двамата синдици дали за превеждането й е нужно одобрение на кредиторите, досега тя не бе изплатена. При създалата се ситуация делото за решенията на събранието на кредиторите ще се разгледа другата седмица от Варненския апелативен съд. Повечето работници, които са и кредитори на корабостроителницата, пристигнаха на събранието с надеждата, че ще си получат заплатите за април и май и не скриха разочарованието си от развоя на събитията. Докато те си тръгнаха с чувството, че са присъствали напразно на това събрание, по-информираните наблюдатели регистрираха силно охлаждане на отношенията между двамата синдици. През цялото време Цачев и Смиленов не си говориха, а след като свърши събранието, Смиленов побърза мълчаливо и доста сръчно да напусне територията на завода, освиркан от работниците. Въпреки че остана малко по-дълго, другият синдик не пожела да коментира решенията на събранието и остана впечатлението, че се е забавил просто за да изчака неговият колега да си тръгне. Цачев сподели, че разпределителният лист за удовлетворяване на исканията на кредиторите все още не е готов, но предположи, че до края на следващата седмица той ще бъде окачен на видно място в сградата на Варненския окръжен съд. Едно е сигурно - както и да бъдат разпределени парите между кредиторите, ще има ново обжалване. Средствата от продажбата на активите и имуществените права на Варненска корабостроителница възлизат на 35.5 млн. лева. Най-вероятно пари ще получат само първият клас кредитори - БКК и ЦКБ, чиито вземания заедно с лихвите са около 57 млн. лв.

Facebook logo
Бъдете с нас и във