Банкеръ Weekly

Центърът за градска мобилност ще брои

Близо 1.4 млн. лв. за наем на коли

Старите возила, с които се придвижват екипите за контрол на паркирането, ще бъдат сменени с нови.

Странностите в управлението на Центъра за градска мобилност (ЦГМ) на София започнаха да се натрупват като в нискобюджетен филм. С тази разлика, че в случая става дума за много пари. То не бяха скандални обществени поръчки, некачествени ремонти, необясними транспортни решения и какво ли още не. След което дойде докладът на Сметната палата, в който бяха констатирани нередности и непрозрачно управление в дружеството. Но вместо нещата да поемат в друга посока, се появи нова съмнителна процедура - за "Предоставяне при условията на оперативен лизинг на 60 броя нови, неупотребявани автомобили". 

По принцип идеята на центъра бе бързо да си осигури коли - 30 вана с бензинови двигатели, още 20 с дизелови и 10 леки коли тип "хечбек" на бензин, които да обслужват новите платени зони за паркиране в столицата. Както е известно от 1 октомври "зелената зона" обхвана голяма част от кварталите "Лозенец" и "Средец", но се оказа, че в бързината да не изпусне келепира общинската компания не си е осигурила достатъчно превозни средства, за да покрие новите територии с екипи за поставяне на скоби и прибиране на глоби. Въпросът е дали в случая целта оправдава средствата. Защото още от наименованието на процедурата се разбира, че ЦГМ иска да наеме чрез оперативен лизинг автомобилите, а не да ги закупи. Или казано иначе, ще бъдат похарчени близо 1.5 млн. лв. без ДДС, срещу които накрая няма да има нищо. Тази схема несъмнено е изгодна за редица фирми, чиято дейност е свързана с транспорт, тъй като им осигурява винаги нови превозни средства (могат буквално да ги сменят всеки месец), които не фигурират в балансите, не се амортизират, а разходите за наемането им могат да се приспадат за данъчни цели. Съответно обаче месечните вноски са значително по-високи, отколкото при стандартния финансов лизинг, при който собствеността преминава към лизингополучателя.

Всъщност, доколко е икономически обосновано колите, с които екипите на Центъра за градска мобилност ще се придвижват, да се осигурят чрез оперативен лизинг за период от 54 месеца, вероятно ще разберем при следващия одит на Сметната палата. Засега е ясно, че дружеството ще плаща средно по 25 хил. лв. на месец, за да ползва возилата. Отделно са разходите за застраховки, технически прегледи и обслужване.

Освен финансовата страна на процедурата въпроси повдига и техническата - комбинацията между изключително конкретните изисквания към моделите и условието трите вида коли да бъдат доставени от една фирма, породи съмнения за предопределяне на победителя. Освен това в хода на търга бяха направени допълнителни корекции към характеристиките на дизеловите ванове. Минималният размер на междуосието например бе намален от 2800 мм на 2450 мм, а мощността спадна - от 73 на 70 kW. Занижен бе и максималният среден разход на гориво от 6.5 л/100 км до 4 л/100 километра. Беше премахнато и изискването за отваряема до 180 градуса двукрила врата в задната част на товарното пространство. На всичко отгоре отпаднаха и електрическите предни стъкла и странични огледала. Металната преграда със стъкло, отделяща пътническия салон от товарното пространство, пък бе заменена просто с "ограда". Дали всички тези промени са разширили или ограничили възможните предложения, е спорно да се каже, но офертите на двамата кандидати са достатъчно показателни. 

Реално в надпреварата са се включили само две фирми - "София ауто България" ЕООД, зад което стои "Грийотех" на Калоян Попов и "София Моторс" ООД, чийто управител е Асен Асенов. Предложенията им обаче са доста близки. За 20-те дизелови вана и десетте леки коли и двете компании са предложили съответно "Форд Транзит Куриер" и "Опел Корса". Разлика има само в цената. "София ауто България" е поискала 514.53 лв. без ДДС месечна наемна цена за ползването на един Форд Транзит Куриер, докато конкурентът й е посочил 495.46 лв. без ДДС. При цената за опелите преимуществото, макар и с малко, отново е за "София Моторс" - 417.59 лв. срещу 414.46 лв. без ДДС. 

Що се отнася до 30-те вана с бензинови двигатели, "София ауто България" е предложила "Рено Канго", а "София Моторс" - "Дачия Докер" срещу наем от 418.18 лв. без ДДС за първия модел и 395.68 лв. без ДДС за втория. 

Така в крайното класиране, при което водеща е именно цената, на първо място е поставена фирмата на Асен Асенов. Общата поискана от нея цена за целия период на договора е 1 399 906.80 лв. без ДДС. Но е любопитно да се направят и някои допълнителни сметки. Общата наемна цена, която ЦГМ ще плати, да речем, за една Дачия Докер през 54-те месеца на ползване, е 21 366.72 лв. без ДДС. В същото време официалната цена на такъв автомобил от вносителя "Рено Нисан България" е 18 575 лв. без ДДС. Вярно е, че има разходи по регистрацията и застраховките, но в единия случай става дума за наем, а в другия за закупуване на превозното средство, чиято остатъчна стойност след 54 месеца определено няма да е нула лева. Подобна разлика се получава и при офертите за Опел Корса. Наемната цена, която ще се плати при оперативния лизинг, е около 23 хил. лв. без начислен ДДС, докато офертите на дилърите за такъв автомобил са за същата сума, но с включен данък добавена стойност. При форда общата наемна цена и стойността при покупка са долу горе еднакви - около 26 хил. лв. без ДДС.

Facebook logo
Бъдете с нас и във