Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

БИЗНЕС СЪС СМЪРТТА

И смъртта не е евтина в Америка. Федералната комисия по търговия е изчислила, че цената на едно погребение, без излишна пищност, е около 6000 щ. долара. Екстрите като цветя и катафалка-лимузина могат да прибавят още някоя хилядарка отгоре. Най-големият разход е за ковчега, който, ако е от махагон, може да струва и колкото лек автомобил. Но не и при Костко (Costco) - компания за търговия на дребно, чиито клиенти са от средната класа в Америка. От 16 август на две места в Чикаго Костко започна пилотна продажба на ковчези с отстъпка. Фирмата предлага шест модела в няколко цвята, включително и златисто, лилаво и в неаполитанскосиньо. Както автомобилните гуми, водопроводните тръби и други големи артикули, които могат да се закупят от Костко, ковчезите не се държат на склад. Клиентите разглеждат мострите, изложени в павилиона близо до входа на магазина. Цената, която включва и доставката до близкото погребално бюро, е 799.99 щ. долара. Същият ковчег, закупен от традиционна фирма за погребални услуги, би струвал между 3500 и 5000 щ. долара, обяснява Боб Нелсън от Костко. По неговите думи: Това е индустрия, в която хората традиционно биват премятани.Същото мнение от дълго време се споделя и от Федералната комисия по търговия, която през 1984 г. въведе стриктни правила за продажбата на погребални стоки и услуги в Америка, задължаващи доставчиците да предоставят подробен ценоразпис на предлаганите неща. Правилата забраняват на погребалните агенти да подвеждат клиентите за необходимостта от закупуване на стоманени урни, кремация или балсамиращи услуги, когато замразяването би свършило същата работа. Те нямат право да искат и допълнително заплащане, ако ковчегът е купен другаде. Тези изисквания насърчиха появата на нови компании, които предлагат подобен род услуги за масовия потребител. Ей Би Си каскетс (ABC Caskets) от Лос Анджелис рекламира евтините си ковчези в популярното телевизионно предаване за собственици на погребални бюра Шест стъпки под земята. А последователите на почина направи си сам могат да си закупят материали и упътване за изработката на ковчези и урни от фирми като Ем Ейч Пи ентърпрайсис (MHP Enterprises) и да ги сглобят собственоръчно. Моделите й започват от скромния и непретенциозен чамов ковчег, който се продава само за 14.95 щ. долара и поразително прилича на кутия за щеки за крикет. Въпреки новите разпоредби повечето американци се въздържат от пазарлъци, когато стане въпрос за обичани от тях покойници. А най-големите американски погребални фирми, като Стюърт ентърпрайсис (Stewart Enterprises) и Сървисис корпърейшън интернашънъл (Services Corporation International) казват, че средните приходи от клиент за традиционните погребения продължават да се увеличават, макар и слабо.

Facebook logo
Бъдете с нас и във