Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

БИЗНЕС ПАЛИТРАТА НА БЕНЕТОН НЕ ИЗБЛЕДНЯВА

В началото на 2004-а се появиха слухове, че фамилията Бенетон има финансови затруднения. Цифрите обаче показват нещо съвсем различно: холдингът на семейството - Едиционе (Edizione Holding), притежава активи за около 6 млрд. евро (след приспадане на дълговете), а разнообразяването на дейността му се е оказало учудващо сполучливо.Успехът на Бенетон в модната индустрия се дължи на една развита верига за доставки и производство с подизпълнители, съчетани с компютризирана логистична система, далеч изпреварила времето си. Но към края на 80-те години се появиха имитатори и конкуренти на известната марка облекла. Фирми като шведската Ейч Ем (HM) и испанската Сара (Zara) създадоха доста главоболия на италианците по главните търговски улици и хипермаркетите в света. Приказките за финансовите проблеми на Бенетон до голяма степен бяха предизвикани от значителните вложения на фамилията в други видове бизнес. През последните десет години семейството участва активно в приватизационни сделки в Италия, обикновено като част от консорциуми. През 1994 г. холдингът Едиционе беше водещ партньор в консорциума, придобил италианската компания Аутогрил (Autogrill), чийто бизнес е кетърингът по магистралите. След това дойде Аутострейд (Autostrade) - най-големият оператор, събиращ магистралните такси в Италия. Закупени бяха дялове и в общински енергийни компании, фирми за реконструиране на железопътни гари, летището в град Торино и италианският телеком. Над две трети от състоянието на семейство Бенетон днес идва именно от Аутогрил и Аутострейд.Идиличното градче Понзано Венето, където са положени основите на фамилния бизнес, изглежда много отдалечено от центровете на властта. Ние никога не сме имали необходимост да се приближим до политиците. Лично аз се чувствам встрани от политиката. Харесва ни да бъдем в провинцията, обяснява Лучано Бенетон. Тази антипатия към политиците очевидно никак не е попречила на семейството да развие бизнеса си. Холдингът Едиционе в момента притежава 56.7% дял в Аутогрил, който стана международен концерн през 1999 г. с придобиването на американската кетърингова фирма Хост Мариот сървисис (Host Marriott Services). Управляващият директор на Едиционе Джани Мион казва: Това е хубав бизнес, добре ръководен и с добре установени позиции. Северна Америка сега е най-важният пазар за концерна, на който се дължат над половината от приходите му за 2003 година. Едиционе държи 60% и от консорциума, който придоби контрол върху Аутострейд, закупувайки 30% дял. Миналата година консорциумът увеличи собствеността си в Аутострейд на 62%, участвайки в публичен търг, където офертната цена беше 10 евро за акция. А през юли продаде 10% от книжата си на цена почти 16 евро за акция, като по този начин на практика изчисти дълговете си. Кое е впечатлило толкова силно инвеститорите? Г-н Мион споделя, че разходите на Аутострейд за такива пера като асфалтиране, поставяне на мантинели и поддържане на пътищата сега са много по-ниски на километър, отколкото предвидените по време на приватизацията. Все пак по-лесно се е оказало да се угоди на акционерите, отколкото да се реши проблемът с жалбите. Аутострейд дава концесии за ресторанти и бензиностанции по своите магистрали и неизбежно Аутогрил придобива някои от тях. Въпреки че независими консултанти провеждат търговете, е имало случаи на оплаквания, че процесът е фаворизирал Аутогрил. Магистратите разследват тези жалби, но Джани Мион не изглежда разтревожен и твърди, че и двете фирми са били коректни. Докато Аутогрил и Аутострейд са се оказали успешни инвестиции, същото не може да се каже за някои други опити на фамилията Бенетон за разнообразяване на дейността й. Навлизането в областта на спортното оборудване (ски обувките Нордика и кънките Ролъблейд) се оказа разочарование и тези производства бяха окончателно преустановени през 2003-а.Има още една грешка, която г-н Мион не би трябвало да забравя. През 2001 г. Бенетон обединява сили с Пирели (Pirelli), за да придобие Телеком Италия чрез компанията Олимпия (Olimpia). Ходът се оказва несполучлив: 16.8% дял на Едиционе в Олимпия сега струва само наполовина от платените за него 1.16 млрд. евро. Това е инвестиция, която носи по-малко удовлетворение, сухо отбелязва Лучано Бенетон. Но при успеха на Аутострейд и Аутогрил той може да си позволи този гаф. Управлението на магистралите и търговията с пици е скучна работа в сравнение с блясъка в света на модата, но пък те обещават един стабилен паричен поток за следващото поколение от фамилията Бенетон.

Facebook logo
Бъдете с нас и във