Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

БИВШ ШЕФ-ПРИВАТИЗАТОР СЕ ВКЛЮЧИ В НАДПРЕВАРАТА ЗА ХЕМУС ЕР

Бившият изпълнителен директор на Агенцията за приватизация (АП) и сегашен управител на Райфайзен инвестмънт България Александър Съботинов също е изявил интерес към приватизацията на втория национален авиопревозвач Хемус ер в качеството си на представител и консултант на регистрираната в щата Делауер Ню Хемус авиейшън инк.. На 14 декември миналата година Съботинов е изпратил писмо до своя приемник в АП Захари Желязков и допълнително е представил документи относно регистрацията и акционерната структура на кандидатстващата за превозвача фирма.
Така става ясно, че 98% от капитала на Ню Хемус авиейшън инк. са собственост на някой си Джордж Ставри, който е и изпълнителен директор на дружеството. Останалите два процента са притежание на Еър Фойл пасинджър еърлайн ЛТД. (Air Foyl Passenger airline Ltd.), която е част от холдинга Еър фойл груп. Холдингът притежава две авиокомпании - за пътнически и за карго превози. Базиран е на Лутън еърпорт в Лондон. Притежава офиси в Сиатъл, Хюстън, Йоханесбург и Киев и паричният му оборот за 1999 г. е 112 млн. щ. долара. Според текста на г-н Съботинов, дъщерната авиокомпания Еър Фойл пасинджър еърлайн, независимо от двата си процента участие в офшорката Ню Хемус авиейшън инк., ще поеме управлението на дейността на Хемус ер в случай на успешно придобиване.
Ню Хемус авиейшън инк. била създадена специално, за да участва в приватизацията на българската авиокомпания, поради което не е в състояние да представи исканите от АП одитирани финансови отчети за дейността си, се твърди още в писмото. Но ако Агенцията за приватизация започне преговори с нея за подписване на приватизационен договор, декларира Съботинов, купувачът ще регистрира дружество в Република България, което ще купи 51% от Хемус ер. По този начин ще бъде изпълнено изискването за национална принадлежност на превозвача съгласно изискванията за провеждане на преговорите.
Съботинов моли Захари Желязков да издаде документи, даващи право за извършване на оглед на продаваната авиокомпания. Той изпраща и списък на хората, за които иска достъп до информацията за Хемус ер. Списъкът е доста дълъг - цели 17 души. Освен за изпълнителния директор Джордж Ставри, Съботинов иска картбланш и за Паникос Пападакис и Кириакос Пападакис, записани като консултанти, както и за Джон Джоунс, Майк Хопкинс, Пол Бегли и Джон Гърни - всички от авиокомпания Еър Фойл. От българска страна освен за самия Съботинов е поискан достъп и за още девет души, сред които е и Иван Соколов. Той е бивш служител на авиокомпания Балкан, който в края на 1998 г. се опита да я приватизира като изпълнителен директор на регистрираното през март същата година РМД Балкан ер.
Според бившия шеф-приватизатор специалистите от Еър Фойл груп се нуждаели от поне две седмици за анализ на дейността на авиокомпания Хемус ер и за изготвяне на стратегия за нейното развитие. Поради това той моли и за удължаване на срока за подаване на оферти най-малко с две-три седмици.
Не се знае доколко писмото на Съботинов е повлияло на АП, но на 29 декември тя за втори път удължи срока от 10 януари на 12 февруари 2001 година.
Досега агенцията е разрешила само на седем от 13-те кандидати да извършат собствен финансово-икономически анализ (т.нар. дю дилиджънс) на продаваното дружество. Това са Балкантурист, Вега еърлайнс, Албениън еърлайнс, Еър Скорпио, Еър България 2000, Пирин турист и Лизингово дружество, София.
И те, и новите кандидат-купувачи обаче трябва да имат предвид, че благодарение на действията на ръководството на Хемус ер цената на авиокомпанията през последните месеци непрекъснато нараства. На 28 декември миналата година например Главна дирекция Гражданска въздухоплавателна администрация (ГВА) към Министерството на транспорта и съобщенията издаде разрешение на Хемус ер да извършва редовни полети като носител на националния флаг от Варна и Бургас до Москва.
До един месец Хемус ер ще инвестира и близо 1 млн. щ. долара за закупуване на радарни системи за предотвратяване не опасно сближаване във въздуха (т. нар. ТCAS). Съгласно изискванията на Европейската конференция за гражданска авиация ECАС с такива системи трябва да бъдат съоръжени всички самолети, летящи и кацащи на летища в Стария континент. Крайният срок за внедряването им е 31 март тази година. Цената на една система е близо 150 хил. щ. долара, а Хемус ер ще трябва да съоръжи с тях поне шест от 14-те си собствени и двата наети самолета.
Но може би най-много ще вдигне цената на Хемус ер договорената лятна чартърна програма за тази година, която е с около 30% по-голяма от изпълнената през миналата. И тъй като цените на петрола и съответно на авиокеросина започнаха да падат, а чартърните полети са договорени при пазарните условия на последните месеци на 2000 г., то приходите от летните чартъри няма да си никак малки.
Като ориентир за бъдещия собственик може да послужи и информацията, че Хемус ер получава над 30% от общите си приходи от албанския пазар. Превозвачът не само изпълнява три полета седмично до Тирана и обратно, но поддържа със собствените си самолети дейността и на единствените две албански авиокомпании.

Facebook logo
Бъдете с нас и във