Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

БЮДЖЕТЪТ ПОТЪМНЯ ПОД СЯНКАТА НА ШУЛЕВА

На бюджета за 2003 г. спокойно може да му се окачи фирмата Финансовият план Шулева. Но е много съмнително, че той ще бъде запомнен с добро. Сметките в бюджета бяха поставени под съмнение още преди да бъдат внесени в парламента, и то от Международния валутен фонд. Рядко се случва представител на МВФ без заобикалки да заяви пред медиите, че Фондът не приема сметките на правителството по отношение приходите от повечето данъци, че дори и на някои пера в разходната част. При това тези изявления зачестиха с наближаването на поредната мисия на МВФ в България. Подобни констатации се появиха и след 6 ноември, когато експертите от Фонда пристигнаха в България. Но не само МВФ има сериозни забележки по бюджета. Всички парламентарни групи, включително и тази на ДПС - коалиционният партньор на Национално движение Симеон Втори, влязоха с бутоните напред в глезените на проектобюджета. И всички имаха претенции към него - СДС и БСП бяха категорични, че няма да го подкрепят. Същия политически финт първоначално приложи и ДПС. Но след срещата във вторник (5 ноември) на ръководствата на двете парламентарни групи и на бюджетната комисия с представителите на финансовото министерство - заместник-министрите Кирил Ананиев и Гати Ал-Джебури, представителят на ДПС Арсо Манов заяви, че движението на Ахмед Доган ще подкрепи по принцип проектозакона за Бюджет'2003. След като подаде ръка на мнозинството, Арсо Манов подчерта, че ДПС се надява в процеса на разговорите по детайлите на бюджета позициите на правителството и на общините да се сближат. Министерството на финансите е предвидило местните власти да изразходват 70 млн. лв. за капитални вложения, докато кметовете искат те да са поне 135 млн. лева. Интересно как ще се сближат позициите, когато между тях стоят цели 65 милиона (отсъстващи) лева? При това още отсега е ясно, че правителството не разполага с кой знае колко скътани пари. Поне така мисли МВФ, а неговите експерти рядко грешат. Вярно е, че спецовете на финансовото министерство ще се опитат да докажат, че в бюджета има големи резерви - около 500 млн. лева. Така твърдят пред медиите някои заместник-финансови министри. Но техни колеги споделят на ухо, че бюджетът е, меко казано, проблематичен. А причината за това е, че е правен под диктовката на вицепремиерката Лидия Шулева.Какво да направим, като Шулева успя да лансира програмата си за борба срещу безработицата пред премиера, а на финансовото министерство му бе разпоредено да я обезпечи? Какъв бюджет искате да има при това положение..., оплака се с половин уста служител на Велчев.Както бе подчертано много пъти, 4.905 млрд. лв. от консолидирания бюджет (това са 45% от всички плащания, заложени в него) ще отидат за социални разходи и помощи. От тях само за пенсии ще бъдат изразходвани 3122.7 млн. лв. (срещу 2881.8 млн. лв. през 2002 година). Други 246.6 млн. лв. ще влязат в сметките на службите по социалното осигуряване и заетостта, за които през 2002 г. са предвидени 194.9 млн. лева. Над 110 млн. лв. са заделени за целеви помощи, които ще бъдат предоставяни на социалнослабите за закупуване на горива, за плащане на ток и на парно. Още 87.2 млн. лв. са предвидени за детски надбавки. По програмата на социалното министерство за борба с безработицата ще бъдат заделени 304 млн. лева. От тях ще се раздават пари на предприемачи, назначили на работа хора, безработни повече от една година, или граждани, на които не им достига трудов стаж, за да могат да получават пенсия. Финансовото осигуряване на социалните експерименти на Шулева е накарало правителството да прояви силен оптимизъм в приходната част на бюджета. В проектозакона за бюджета е предвидено от данъци да бъдат събрани над 10.662 млрд. лв. - с около 1 млрд. лв. повече, отколкото през 2002 година.От ДДС през 2003 г. правителството планира да получи 2943.2 млн. лв. - т.е. със 164 млн. лв. повече, отколкото през 2002-ра. Експертите на Милен Велчев очевидно се надяват, че като намалят от 50 000 до 25 000 лв. размера на годишния оборот, над който фирмите могат да се регистрират по ДДС, ще се увеличи броят на дружествата, облагани с този данък, и постъпленията от него ще са по-големи. По-вероятно е обаче и тези, които до момента са го превеждали, да минат на сянка - не заради друго, а заради ДДС-сметката. Тя става задължителна и на практика нарушава цялата философия на данъчния кредит. Нещо повече, тя отнема на фирмите възможността да оперират дори по няколко дни от месеца с парите, които са им преведени като ДДС, преди да ги платят на бюджета. В този смисъл безпокойството на работодателите съвпада напълно с това на представителите на МВФ, макар и по различни причини. За хората на бизнеса тази мярка е рестриктивна, а екипът на МВФ определя ситуацията доста по-деликатно: че заложените приходи от ДДС в бюджета за 2003-а са надценени.За никого не е тайна, че експертите от Фонда имат негативно мнение и за планираните постъпления от социалноосигурителни вноски, които през следващата година правителството очаква да достигнат 3703.9 млн. лв. - с над 496 млн. лв. повече от тези през 2001-ва. Тук големият залог бе направен от вицепремиерката Лидия Шулева, която реши, че с въвеждането на социалноосигурителни прагове ще вкара повече пари в Националния осигурителен институт и в Националната здравноосигурителна каса. С други думи, силово да ги изземе от фирмите, за да ги налива в социалните си програми. Ползата от тази операция е повече от спорна, но без съмнение въвеждането на праговете ще накара много бизнесмени да освободят част от служителите си. Просто защото няма да им е изгодно да плащат административно наложените допълнителни социални разходи. И нищо чудно най-мрачните прогнози на МВФ да се сбъднат. А ако приходите от социалноосигурителни вноски през 2003 г. и постъпленията от ДДС се издънят, целият бюджет ще отиде по дяволите. Заедно с него и всички социалноугодни програми на Шулева.

Facebook logo
Бъдете с нас и във