Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

БЮДЖЕТЕН МАРАТОН С ПРЕДИЗБОРНИ ЕФЕКТИ

СИНДИКАТИ И РАБОТОДАТЕЛИ ВЕЧЕ ПРОПЯХА В ХОРА НА НЕДОВОЛНИТЕ ОТ БЮДЖЕТ'2005. ИДВА РЕД НА ПОЛИТИЦИТЕОще на старта на приемането си бюджет'2005 вече се подхлъзна пред първите препятствия. А това е сигурен знак, че процедурата по приемането на финансовата конституция на държавата за следващата година няма да премине леко и безоблачно.В парламента вече цари суматоха и объркване при гласуването на пакета от данъчни закони. А синдикалните централи и работодателите започнаха да сипят дежурните си обвинения за философията на бюджетната матрица.Вече се появиха и обичайните прогнози, че сметките на финансист №1 Милен Велчев ще бъдат атакувани и променяни многократно. Злите пророци твърдят още, че на царския ковчежник му предстоят люти биткина политическо равнище, както и компромиси по отношение на числата, заложени в бюджета. Велчев обаче демонстрира достолепно самообладание. И поведение на единствен притежател на ключа за евентуални бъдещи промени в бюджетните разчети. Всъщност това не би трябвало да е изненада за никого. С подобна хладнокръвност той прекрои и бюджет'2004 в дванайсет без пет, т.е. минути преди първото четене на проектозакона в НС и пред очите на мисионерите от МВФ. Тогава министърът склони минималната заплата да скочи с още 10 лв., а налогът на най-ниската ставка по ДОД да падне от 15 на 12 процента. Така Велчев еднолично превърна бюджета в социален и ловко се измъкна от капана на синдикалния натиск. Наблюдателите вече правят залози дали и тази година финансовият министър ще овладее мераците на опонентите си. Ситуацията около приемането на бюджет'2005 е по-различна заради крехкото парламентарно мнозинство и предстоящите избори.Първите препъникамъни вече са налице - само с гласа на един депутат от НДСВ Народното събрание гласува за намаляване на данъчната ставка по данък добавена стойност (ДДС) от 20 на 18% от следващата година. В суматохата беше приет и законопроект на Народен съюз, който предвижда въвеждането на диференцирани ставки за ДДС при определени групи стоки. Ако ДДС падне с 2%, приходите в бюджета ще олекнат с 418 млн. лева. Подобно решение може да бъде подкрепено само от политически сили, които не смятат да участват в парламентарните избори догодина, стана ясно от изявленията на министър Велчев. Според него бюджетът изобилства от данъчни облекчения, заради които хазната вече се е лишила от 360 млн. лв. - падането на данък печалба от 19.5 на 15%, намаляването на данъците за физическите лица, въвеждането на елементи на семейното подоходно облагане. Бюджетният маратон започна със заявката, че бюджет' 2005 е замислен като бюджет на ускорения растеж, на напредък и на стабилност. Правителствените разчети сочат, че очакваният икономически ръст ще бъде 5 до 5.5 процента. Растежът на българската икономика ще зависи от цените на петрола на международните пазари през следващата година. Инфлацията ще се понижи спрямо тази година и през 2005-а ще е 3.6 процента. Заложеният в бюджета дефицит ще е 0.5% от БВП, което е рекордно ниска стойност за годините на прехода. Сметките на хазната са правени при прогнозен курс на щатския долар от 1.7. Очакванията са данъчните приходи да се увеличат с 13.5% спрямо 2004-а, въпреки намаляването на налозите. Това ще се случи като резултат от растежа на икономиката, а и заради тенденцията за подобряване на събираемостта на налозите. Сметките на правителството предвиждат приходите в бюджета да са 16.067 млрд. лв., а разходите - 16.063 млрд. лева. Анализатори обаче твърдят, че гимнастиката с повишаването на приходите е възможна, тъй като за тази година те са били умишлено занижени. Според данните само до края на август превишението на приходите гони 1 млрд. лв., което е приблизително 7% над заложеното. Политическият съвет на НДСВ вече обяви като основни приоритети за следващата година регионалната политика, социалната сфера, образованието и здравеопазването. Това са и най-щедрите пера в бюджет'2005 - социалното осигуряване, което ще получи 13.5% от БВП. За здравеопазването са предвидени 4.3% от БВП, а за образованието 4.2% от БВП, което е увеличение спрямо тази година с около 170 млн. лева. Така парите за образование например са с ръст от 10% спрямо заложените за 2004-а. За отбрана и сигурност са разпределени 5% от БВП. Очаква се заплатите в бюджетната сфера да се увеличат с 6%, което е свързано с ръста на производството. Увеличението на минималната работна заплата е с 25%, заради което тя ще достигне 150 лева. А индексацията на пенсиите се очаква да бъде 7 процента. Инвестиционните разходи в бюджет'2005 са с 21% повече от тези в бюджета за 2004-а и са в размер на 1.609 млрд. лева. Около 24% от капиталовите разходи ще бъдат осигурени по линия на ФАР, ИСПА и САПАРД. Критиците на бюджетната философия на правителствототвърдят, че проектът за бюджет не е нито достатъчно социален, нито достатъчно либерален към реалния сектор на икономиката. Според синдикалните анализатори правителствените финансисти се лутат в търсене на баланс между икономическите и социалните си цели. Затова и България щяла да осъмне в ЕС с бедно население и нереформирани здравна и образователна системи. За пример синдикатите сочат, че много от социалните разходи са замразени на равнищата от 2004 г. - обезщетенията за гледане на малко дете остават 120 лв., между 80 лв. и 140 лв. ще варират обезщетенията за безработица, детските надбавки са 18 лева. Освен това синдикалните централи смятат, че задаващата се инфлация ще изяде увеличението на пенсиите за 2005 г.- минималната с 9 лв., социалната - със 7 лв., както и на останалите, които ще нараснат със 7% от 1 юли догодина. Работодателските организации пък смятат, че правителството за поредна година запазва силната си преразпределителна роля в бюджета и така лишава реалния сектор от ресурси. Според данните процентът на средствата, с които ще оперира държавата догодина, е 38.9 от БВП. Наистина спрямо преразпределението през бюджета за 2004 г., което надхвърли 40%, има лек спад. Но равнището на намеса на държавата остава твърде високо и напълно противоречи на обещанията на НДСВ от 2001 г., когато спечели изборите. Тогава плановете бяха правителството да преразпределя до 35 на сто от бюджета.Появиха се и коментари, че и тази година финансист № 1 се е застраховал в прогнозите си по отношение на приходите и разходите. Твърди се, че бюджетът е лесен за изпълнение и отсега вещае излишъци от поне 800 млн. лева. Само заложеният резерв в него е 323.6 млн. лева. Освен това нивото разходите се намалява с два пункта. Но пък е предвидено нелихвените разходи да са по-високи с 949 млн. лв. и да достигнат 14.827 млрд. лева.Така че Велчев отново ще има откъде да спестява, да маневрира с числата и да харчи по свое усмотрение - и преди приемането на бюджета от парламента, и, разбира се, преди парламентарните избори. Първи жестове - Националното сдружение на общините в България (НСОРБ) заплаши, че може да не подкрепи бюджет'2005. И дни по-късно се отказа от дадения ултиматум. Развръзката настъпи, след като Министерството на финансите склони да даде исканите допълнително 17 млн. лв. за капиталови разходи. Заложените средства в черновата на бюджет'2005 бяха малко над 50 млн. лв., а НСОРБ настояваше те да станат 70 млн. лева. - В бюджет'2005 са предвидени субсидии в размер на 374.8 млн. лева. Това е с 2.2 млн. лв. повече в сравнение с 2004 година. Приоритетно ще бъдат подпомагани железопътният транспорт и задължителните обществени услуги, предоставени от БДЖ. Компанията ще получи 70 млн. лв., колкото са били парите и през 2004 -а. Други 13 млн.лв. ще се отпуснат на вътрешноградския транспорт и регионалните превози в слабонаселени и планински райони. Три милиона лева ще получат въгледобивните дружества, за да завършат програмите си за преструктуриране. Един милион лева е субсидията за Български пощи, с която ще се компенсира загубата от социалноориентираната й дейност. За да се осигури префернциално пътуване на ветерани от войните, военноинвалиди, възрастни и учащи, от бюджета ще бъдат заделени 68.5 млн. лв., което е с 11.8% повече в сравнение с парите за 2004 година. Държавно финансово подпомагане ще получат и дейностите по преструктурирането на дружествата от рудодобива и въгледобива, както и за прекратяване на уранодобива и подобряването на околната среда. Догодина ще продължат и програмите за отстраняване на минали екощети във вече приватизирани предприятия, за които са предвидени 20 млн. лева. - За повече пари от бюджета за следващата година настояват и магистратите, но пазарлъците с ведомството на Милен Велчев все още продължават. Правителството предложи съдебната власт да получи със 100 млн. лв. по-малко от исканата от Висшия съдебен съвет (ВСС) сума за 2005 година. Магистратите са изработили проектобюджет, в който са заложили разходи от 351 млн. лева. Според финансовото министерство обаче подобна сума ще наруши целевото ниво на дефицита. Съветите на Европейската комисия са бюджетът на съдебната власт да се увеличава всяка година, тъй като в страните членки на съюза той е от 2 до 4 на сто от БВП. Миналата година парите за магистратите бяха около 0.3% от БВП, докато сега сумата, която ВСС е поискал, е 0.6% от брутния вътрешен продукт.

Facebook logo
Бъдете с нас и във