Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

БЮДЖЕТАРИТЕ ВЪРНАХА СПОМЕНА ЗА ПЕТИЛЕТКИТЕ

Парламентарната Бюджетна комисия прие ан блок отчетите за изпълнението на държавните бюджети на България за 1997, 1998 и 1999 година. Неуспешни останаха опитите на опозиционните депутати да отложат дебатите до момента, в който бъде обнародвано тълкуването на Конституционния съд, дали министърът на финансите може да се разпорежда с бюджетния излишък без разрешението на Народното събрание.
Според заместник-министъра на финансите Димитър Радев, който представи отчетите, и трите бюджета са изпълнени законосъобразно и в съответствие с правилата на модерното бюджетиране. Общите характеристики между тях са, че реалните приходи надвишават планираните, а направените разходи, с изключение на 1997 г., са по-ниски от предварително заложените. Излишъците, които се появяват от разликата между планираните и реалните постъпления, са използвани за неутрализирането на проблемите в консолидирания бюджет и главно за подпомагане на съставните му бюджети. През 1999 г. 209 млн. лв. са отишли за преки субсидии на общините, за безлихвени заеми, които впоследствие са били опростени, както и за допълнителни разходи. През 1998 г. за същата цел са изразходвани около 180 млн. лева. Част от излишъците са използвани за компенсиране на щетите, свързани със световната икономическа криза през 1998-а.
Венцеслав Димитров от ОНС обвини управляващите, че са се бавили две-три години с приемането на отчетите, за да замажат следите на неспазената бюджетна дисциплина. Фискалната политика на правителството, според него, е типично депресивна, т.е. събират се повече пари от населението, а се харчат по-малко. По този начин фактически се съкращава потреблението и икономическият растеж, заяви депутатът. Умишлено занижавахте приходите в бюджета, за да ви е широко около врата. И после си раздувате определени разходи за администрацията - отсече Димитров. Той даде пример с разходите в бюджета, предвидени за скъпи животоспасяващи медикаменти. Сумата не само че била безобразно малка, но и не е усвоена напълно.
Уверенията на Димитър Радев, че фискалният резерв е в достатъчно големи размери, за да гарантира икономическата стабилност в страната, също не се хареса на опозиционните депутати. Ивайло Калфин му опонира, че трябва да се прави разлика между фискален и валутен резерв. Министерството се хвалело с равнището на фискалния резерв, който обаче не бил от значение, особено при определяне на кредитния рейтинг на страната. Според Калфин, практиката в България да се поддържат отделно двата вида резерв е порочна, тъй като средствата, депонирани във фискалния резерв, са най-нискодоходни и не създават брутен вътрешен продукт.
Рецензия за отчетите на Министерството на финансите бе дадена и от шефа на Сметната палата Георги Николов. Той защити бюджетната дейност на правителството и заяви, че са проверени най-внимателно всички първични счетоводни документи на събираните и разходваните бюджетни средства в периода 1997-1999 година. В крайна сметка мнозинството в Бюджетната комисия реши, че отчетите са отлични, и им даде зелена светлина за разглеждане и в пленарната зала. На въпроса кога ще се случи това, Ивайло Калфин изпревари председателя на комисията Христо Христов и иронично отсече: Най-вероятно в последните дни на този парламент.

Facebook logo
Бъдете с нас и във