Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

БЮДЖЕТ 2005: НА НЯКОЛКО ГЛАСА РАЗСТОЯНИЕ ОТ ПРИЕМАНЕТО МУ

ПАЗАРЛЪЦИТЕ ЗА ПАРИТЕ ПРЕЗ СЛЕДВАЩАТА ГОДИНА ВЕЧЕ СЕ ПРЕНЕСОХА В ПАРЛАМЕНТА. МИЛЕН ВЕЛЧЕВ НАПРАВИ ОЧАКВАНИЯ РЕВЕРАНС КЪМ ДПСФинансовият министър Милен Велчев за пореден път демонстрира, че владее перфектно изкуството да прекроява държавните сметки. И че в бюджетната хармоника винаги може да се намери място и за още едно перо. Минути след като внесе съвременното копие на бюджет 2005 в парламента, Велчевпреобърна на 180 градуса собствените си тезисиче този път всичко е пресметнато до стотинка. Оказа се, че хазната все пак ще отпусне исканите от ДПС допълнителни 38 млн. лв. за евроангажиментите на Министерството на земеделието. Развръзката настъпи ден след като самият финансов министър отсече категорично - повече корекции в бюджета, приет от Министерския съвет, няма да се правят. Всъщност реверансът към коалиционния партньор донякъде бе неизбежен. ДПС ултимативно заплаши, че ако не получи ресурса, няма да даде подкрепата си за проекта на правителството. А така приемането на финансовата конституция на държавата щеше да е обречено на провал.Дали обаче пазарлъците ще приключат със земеделските пари, или ще се наложи и ново джуркане на числата? Ще издържат ли сметките на Велчев, ако трябва да се удовлетворят и други претенции към правителствените разчети? Към момента е изчислено, че ако законопроектът за ДДС, който предвижда данъкът да падне от 20 на 18 на сто, пробие на второ четене в пленарната зала, хазната ще трябва да олекне с 420 млн. лева. Останалите предложения на опозицията за допълнителни данъчни облекчения - включително за структуриран ДДС, по-ниски налози за физическите лица, по-сериозни намаления за семействата с деца и др. - възлизат на около 300 млн. лева. Съществуват и авангардни идеи за падане на социалните осигуровки до 20% (от сегашните 42.7%). Както и предложения да се възприеме единна данъчна ставка от 10 процента. Милен Велчев обяви, че ресурсите в бюджета си имат лимит и няма да продължава с компромиситеТова са предложения от партии, които очевидно нямат намерение да участват в бъдещото управление на държавата, отбеляза финансистът. Както и че няма да е съучастник в осъществяването на авантюристичните данъчни идеи, идващи от редиците на опозицията. На масата за преговори лежи и настояването на депутатите от Новото време за образование да бъдат отделени 5% от брутния вътрешен продукт - сума, която значително превишава предвидените 1.731 млрд. лв., или около 4.2% от БВП. Това е увеличение с 10.6% (или 166 млн. лв.) в сравнение с 2004-а.С гласовете на бившите си съпартийци Велчев напълно ще бетонира парламентарния вот за бюджета. Досега се смяташе, че нововремците ще бъдат спечелени за фискалната кауза на правителството, ако се даде зелена улица на някои други техни законодателни инициативи. Но, изглежда, че Новото време ще настоява срещу гласовете му да се изпълни именно искането за повече пари за образователната реформа. Така че министърът на финансите ще е принуден или тепърва да прекроява приходните и разходните пера в черновата на бюджета, за да му осигури широк коридор в пленарната зала, или да предприеме обходни маневри за спечелването на няколко гласа от независими депутати. Възможно е номерът да стане и ако в деня Х, когато се гласува бюджетът, някои опозиционни депутати отсъстват от залата. Разбира се, и в двата случая ще става дума по-скоро за игра на политическа аритметика, отколкото за умело управление на финансите на държавата. Напълно обяснимо, редом с логото за стабилен икономически растеж бюджетът за 2005-а е съпроводен и от безусловния оптимизъм на неговите автори, които изключват възможността от бламиране. Според финансовия министър 38-те млн. лв. за ДПС вече са лесни пари за хазната. Докато сумата, поискана от Новото време, засега се коментира като нецелесъобразна. Велчев е на мнение, че наливането на огромни ресурси в нереформираната система на образованиетото няма да реши хроничните му проблеми.Както и да се развият пазарлъците през следващата седмица, а и по-нататък - между първото и второто четене на бюджет'2005 в пленарната зала - впечатлението е, че и този път държавните сметки са правени така, че да има възможности за преливане на ресурси от едно бюджетно перо в друго. Ето защо сътресения на бюджетния фронт са почти изключени. Както повелява традицията, в проекта на кабинета са заложени достатъчно буфери, с които да се покрият евентуални непредвидени плащания. За обичайните жокери призна и самият Милен Велчев, това са резервът за структурна реформа, както и принципът министерствата да харчат месечно не 100, а 93% от планираните средства, а общините - до 90% от бюджетните субсидии. Казано с други думи, преразпределяне на парите в рамките на проекта за бюджет могат да се случват до последния момент. Без да се наложи да се правят каквито и да било промени в параметрите на макрорамката или да се застраши заложеният 0.5% дефицит. Неангажираните с властта финансисти твърдят, че и през следващата година правителството е заложило по-нисък ръст на приходите, за да може да разчита на бъдещ бюджетен излишък. По различни оценки парите на хазната в плюс ще са около 700-800 млн. лева. Но бюджетарите от властта категорично отрекоха подобно презастраховане. Според тях сметките на хазната не са достатъчно гъвкави, тъй като има много голям процент на т.нар. гарантирани плащания. Това са главно парите за пенсии, социални разходи и др., които сумарно са над 16 % от БВП. Тези разходи са един вид бюджетна примка, която не дава свобода при разпределянето на разходите, оплакаха се авторите на финансовата конституция на държавата. Както подчерта министър Велчев, приходите в бюджета нарастват безпрецедентно до 16.067 млрд. лв. - с 11.9% повече спрямо събраното през 2004-а. Разходите ще са за 16.263 млрд. лв., като държавата ще преразпределя 38.9% от БВП, което е малко под завареното през 2001 година. Запазването на преразпределителната роля на кабинета на толкова високи равнища се обяснява главно с повишаването на капиталовите разходи догодина. За социално подпомагане и грижи се отделят 5.596 млрд. лв., като увеличението им е с 8.6% спрямо 2004-а. С най-голям ръст е увеличението на парите за болниците и за съдебната власт - с над 20 процента. Исканията на Висшия съдебен съвет са за 73% повече, но разчетите на Милен Велчев показали, че ако се възприеме този темп на нарастване, през 2012-а целият бюджет ще се харчи само за съдебната власт, а през 2013 г. - и целият БВП.Финансовите анализатори не отричат факта, че този път са направени известни нововъведения при структурирането на бюджетната матрица. Одобрени са например две прогнози за ръста на БВП през 2005-а. При средногодишна цена на петрола от 43 щ. долара за барел растежът ще е 5.5-5.6%, а при 50-51 щ. долара - 5 процента. Създава се и нарочен фонд от 15 млн. лв., като с тях ще се подобрява главно местната инфраструктура при проекти на чуждестранни инвеститори за над 100 млн. лева. Друга новост засяга механизма на увеличаване на работните заплати в публичния сектор. Като абсолютна стойност те могат да нарастват до 5%, но разпределянето на парите ще става в рамките на фонд Работна заплата за всяка отделна държавна организация. По този начин заплатите няма да скачат на калпак, а според приноса на отделния служител. Министерствата пък ще отделят 7 на сто от отпуснатите им средства в отделен неприоритетен фонд. Сумите ще могат да се харчат едва в края на годината, но ще се знае предварително за какво ще са тези разходи.От началото на прехода България е минала през крайно рестриктивни, скъпернически и едва ли не убийствени бюджети. През последните години вече се налага марката на социалните, стабилни и устойчиви правителствени разчети. Както и да се представя обаче от управляващите, бюджет 2005 отново носи щампата занижени приходи и разходи. Преди две години един от предшествениците на Милен Велчев твърдеше: Революциите в бюджетирането могат да бъдат и нещо опасно, затова едва ли ще се случат при това правителство и при този министър. Очевидно е, че няма да се случат и сега и може спокойно да се прогнозира, че след няколко седмици на напрежение бюджет 2005 ще получи необходимите гласове на одобрение от парламента. Още повече че неговите автори са вещи в изкуството да разместват числа. Обещанията за перо Капиталови разходиС 21% повече са средствата, предвидени за капиталови разходи през 2005 г., в сравнение с 2004-а. Цялата сума е 1.609 млрд. лева. Парите ще бъдат насочени основно за:- довършване на Летище София; - началото на проекта Дунав мост 2 към средата на следващата година - минимално плащане от страна на България през 2005 г. - 40 млн. евро;- реконструкцията и електрификацията на жп линията Пловдив - Свиленград - обща цена на проекта 340 млн. евро; - изграждането на пречиствателни станции.

Facebook logo
Бъдете с нас и във