Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

БИРЕНИТЕ ГИГАНТИ СЕ СДОБИХА С ИНДИЙСКИ КОНКУРЕНТ

Каран Билимория изпил първата си халба бира като тийнейджър, докато лудувал с млади офицери в трапезариите на индийската армия. Не ни разрешаваха да пием алкохол, разказва днес създателят на бира Кобра (Cobra) от офиса си в Лондон. Години по-късно младежките преживявания го вдъхновили да създаде специална марка пиво, която да е слабогазирана и да не тормози стомасите на почитателите на пикантни индийски подправки. Разнасянето на каси с бира из индийските ресторанти в Лондон не била точно кариерата, която родителите на Каран мечтаели да му осигурят. Син на генерал от армията, той завършил образованието си в престижния университет в Кеймбридж, но не се поколебал да захвърли правото и счетоводството заради широките хоризонти, които му обещавала кариерата на предприемач. Когато Каран се насочил към пивоварния бизнес, родителите му осъзнали, че нещата стават сериозни. Индиецът основал Кобра Биър (Cobra Beer) през 1989 г. заедно със свой съдружник. За специалната рецепта с шест преварявания на пивото се доверил на признат майстор от родната Индия. Отначало компанията пласирала продукта си на индийските ресторанти, които ставали все по-многобройни в столицата на Великобритания. Днес Кобра продава бира на стойност над 50 млн. брит. лири годишно. Половината от това количество се консумира в 5600 индийски ресторанта във Великобритания, а друга част се продава в супермаркети на веригите Теско (Tesco), Сейнсбъриз (Sainsbury's) и Уейтроуз (Waitrose). Бира с марката Кобра се изнася в над 30 държави.Кобра притежава едва 0.02% от британския бирен пазар, но почти няма човек на Острова, който да е влизал в индийски ресторант и да не познава нейните златисти етикети. През цялото си съществуване досега компанията дължи успеха си именно на заведенията, предлагащи пикантни индийски специалитети. Целейки се в една определена ниша, индийците от Кобра успяха да оцелеят - обясняват анализатори. - Това беше територия, за която нито един от големите пивовари не се сети.Предприемчивите индийци не се поколебали да сложат висока цена на своя продукт. За да не допуснат никакъв провал, в ранните си години като бизнесмени Каран Билимория и партньорът му много внимателно избирали къде да паркират раздрънкания си Ситроен. Това винаги ставало поне на няколко пресечки от ресторантите, където отивали да носят касите си с бира. През първите пет години Билимория се чувствал много деморализиран, но и през ум не му минало да се откаже от начинанието си. За разлика от него, съдружникът му взел решение да напусне компанията и през 1995 г. се върнал в Индия. Разделянето на партньорите отбелязало началото на нов етап в развитието на бизнеса. Каран продал част от акциите и събрал 500 000 брит. лири, които смятал да инвестира. Днес обаче той предупреждава, че невинаги е разумно да се продават акции. Това е много лесно, но човек трябва да бъде по-изобретателен, когато търси откъде да събере необходимите му пари.Досега Кобра винаги се е произвеждала във Великобритания, но плановете на Билимория предвиждат откриването на фабрика и в Индия. Това ще улесни продажбите в родината на бизнесмена, тъй като ще се избегнат прекалено високите мита за внос на бира. Новата стратегия се гради на убеждението на Каран, че един ден Индия може да се превърне в най-големия бирен пазар в целия свят. Само през 2002 г. местният пазар се е разширил с 10%, въпреки че консумацията от 0.6 л на глава от населението (сравнена с 98.7 л във Великобритания) все още е прекалено ниска. Завладяването на индийския пазар е само една стъпка от мащабните планове на Кобра Биър. Каран Билимория все по-често афишира амбициите си да премери сили с големите играчи в бранша, като повери основна част от дистрибуцията си на супермаркети, барове и клубове. Тази стратегия обаче обещава доста рискове, тъй като пазарът открай време е окупиран от имена като Стела Артоа (Stella Artois) и Хайнекен (Heineken). Всички те се борят да задържат клиентите си във време, когато продажбите на бира като цяло се свиват.

Facebook logo
Бъдете с нас и във