Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

БИЛЛА ОТПАДНА ОТ КОНКУРСА ЗА ВАУЧЕРИ

Билла България ЕООД е отстранена от конкурса за оператор на ваучери за храна на работници и служители, който обяви Министерството на финансите на 27 ноември миналата година. Тогава специално създадената комисия към държавното ведомство разгледа на последното си заседание подадените от кандидатите документи. Според член от комисията, пожелал анонимност, търговската компания е отстранена заради непълна документация - липсвала регистрация на фирмата, а пликът с документите й не бил запечатан. Някои от коментарите обаче са, че по всяка вероятност основната причина е конфликт на интереси. Билла има 12 хипермаркета у нас (четири от тях се намират в столицата), а ваучерите, които ще бъдат емитирани, ще се използват най-вече в магазините и заведенията за хранене. Освен това няма изискване към бъдещия оператор на ваучери да сключва договори с по-голям брой търговци, тъй като се смята, че е в негов интерес да го направи. Билла България е собственост на Еуробилла Варенхандел - АД и се управлява от Ян Кунат. Другите шест кандидати в конкурса, които ще продължат участието си в него, са Содексо Пасс България, Призма Лукс, Виабел, Томбоу България, Чек Дежене България и Акор. Те отговарят на всички изисквания на Наредба N 7 на финансовото министерство, според която оператори на ваучери у нас могат да бъдат само фирми, регистрирани в България, както и по ДДС, и имат най-малко 2 млн. лв. капитал.Содексо Пасс България ЕООД е собственост на френската компания Содексо Пасс Интернасионал и се управлява от Джонатан Дийн. Дружеството е регистрирано на 26 септември 2003 г. и се занимава с издаване и изплащане на бонове, купони и разписки или други специални разплащателни инструменти. Содексо Пасс Интернасионал е компания с международен опит в оперирането с ваучери. Тя присъства в 30 държави, сред които Германия, Австрия, Белгия, Унгария, Великобритания, Китай, Индия и САЩ.Чек Дежене България също има френски собственик. У нас фирмата се представлява от управителя на ПФ Кооператор (негови учредители са ЗПАД Булстрад, БТ Баромак ООД и други.) Стилиян Скулиев Баласопулов. Фирмата Аккор Сървисиз България АД, която е регистрирана през септември 2001 г., също е 100% собственост на френската компания за кетъринг Аккор. Тя се занимава с производство и предоставяне на услуги, ваучери и смарт карти. Виабел ООД е част от фламандската група Йос, която също има международен опит в оперирането със специализирани платежни средства. Останалите участници в конкурса са две български дружества. В едната от тях - Призма Лукс ООД, съдружници са изпълнителният директор на България прес Стефан Атанасов Николов и Стефан Василев Витков, който е акционер в дружеството на групировката СИК Интерпетролиум енд партнърс. Последните известни данни за финансовото състояние на дружеството са от 2002 г. и показват скромна печалба от 22 хил. лв., докато приходите му са близо 3 млн. лева. Томбоу България ООД е на рекламния пазар от 1992 г. и се управлява от Манол Панайотов Курдаланов и Йордан Александров Стоичков. Курдаланов участва и в управлението на Нова Деница АД с Ангел Иванов Първанов, който от своя страна ръководи Капитал Банк АД заедно с Младен Мутафчийски и Борислав Дионисиев. Победителят в конкурса трябва да стане известен до месец. Още толкова време ще бъде необходимо на избраника да сключи договори с търговци и работодатели. Участници в надпреварата смятат, че най-късно през април трябва да започне емитирането на ваучерите. С тях ще могат да се купуват само хранителни стоки, като изрично е забранено да бъдат използвани за покупка на тютюневи изделия и алкохолни напитки. Въвеждането на ваучерната система у нас ще помогне за редовното и правилно хранене на българския работник. Операторът на ваучери ще ги продава на работодателите, които от своя страна ще ги предоставят на работниците. Те ще могат да пазаруват с тях в магазини, ресторанти и заведения за бързо хранене, с които емитентът има сключен договор. След това търговците ще осребряват ваучерите при него. Операторът печели от разликата в цената, на която ги продава и съответно изкупува. Всички разплащания с пари в схемата ще се осъществява по банков път. Това изисква всички участници по веригата (без работниците) да бъдат регистрирани по ДДС. Системата е привлекателна с данъчните преференции, които ще се почувстват от работодателите, работниците и служителите. Според промените в Закона за корпоративното подоходно облагане, влезли в сила от 1 януари 2004 г., фирмите, които дават определена сума на своя персонал под формата на ваучери, са освободени от данък върху нея. Засега остава спорен въпросът дали върху нея ще се плаща данък общ доход. В другите страни, въвели тази система, той не се плаща. У нас обаче все още няма законова база за това. Според чл. 36 от Закона за корпоративното подоходно облагане размерът на месечната сума, която работниците могат да получат под формата на ваучери е 40 лева. Вероятно номиналът им ще има стойност 2 лв. и ще бъде валиден за една година. Те ще могат да се използват в цялата страна, независимо къде се намира предприятието. За 2004 г. е определена пробна квота от 100 хил. души, които да пазаруват хранителни стоки с ваучери. Не е ясно обаче по какъв критерий ще се избират работодателите, които да се включат в системата. Единственото изискване, което законът поставя пред тях, е да не са намалявали заплатите на своя персонал за предишните три месеца, тъй като предоставената сума във вид на ваучери не трябва да бъде част от трудовото възнаграждение, а допълнение към него. В заповедта на финансовото министерство за обявяване на конкурса за емитиране на ваучери са описани и степените на защита от фалшификация, които те трябва да имат. Поне два от защитните елементи трябва да могат да се видят с просто око - например холограма, баркод и сериен номер. Други два елемента пък трябва да се виждат само с допълнителни, но достъпни средства, например лупа. Петият защитен знак трябва да се установява само в лабораторни условия. Идеята за въвеждане на ваучерната система у нас възникна още през 1997 г., но тогава заради по-високата инфлация осъществяването на проекта не беше възможно. През 2001 г. разискванията бяха подновени, но до промени в законовата база и решение за обявяване на конкурс се стига на едва в края на миналата година. Според представители на работодателски организации ведомството на Милен Велчев дълго време се страхувало от финансовия ефект на тази система. Опасенията били, че в държавната хазна ще влязат по-малко данъци от работодателите. Привържениците на новата система опонират с това, че върху стоките, които ще се купуват с ваучери, се плаща ДДС. Това е начин да се извадят обороти на светло, тъй като всички разплащания ще стават по банков път. Изследване във Франция е установило, че ефектът от въвеждането на ваучерната система върху държавният бюджет е нулев. Търговците обаче, които продавали срещу тези книжа, са увеличили оборота си с 15 процента. В Румъния 20% от разходите на работниците са под формата на ваучери. Дневно те получават по 1.3 евро, което представлява 63% от минималната работна заплата в северната ни съседка. В много страни се използват ваучери и за покупка на други стоки. Например в Унгария се дават ваучери за учебни материали с цeл да се подпомогне образованието. В Колумбия, Мексико и Аржентина широко разпространени са боновете за гориво. В Англия по тази схема могат да се закупуват и дрехи.

Четете още

Банкеръ Weekly

Закон връща у нас дълговото робство

Дава се възможност на синдиците на всяка банка в несъстоятелност сега или в бъдеще автоматично да предявяват претенции към трети, четвърти, пети и неясно още колко по... Още »
Банкеръ Daily

Винетките ще поскъпват плавно всяка година

Новите стикери са по-красиви, защитени и сигурни. Още »
Банкеръ Daily

Изплува нова порция унищожени документи по казуса "КТБ"

Сагата с изхвърлените документи от столичното следствие продължава. Още »
Facebook logo
Бъдете с нас и във