Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

БЕЗМИТНАТА ДАЛАВЕРА ЗАМИРИСА И НА ПЕТРОЛ

СОБСТВЕНИЦИ НА БЕНЗИНОСТАНЦИИ ПО МЕЖДУНАРОДЕН ПЪТ Е-80 ПАК ПОВЯРВАХА, ЧЕ ВЛАСТТА МОЖЕ ДА ГИ ОТЪРВЕ ОТ ФУАТ ГЮВЕН Покрай разгорелите се през пролетта на тази година спорове за фрийшоповете, посочени и като една от причините за оставката на финансовия министър Милен Велчев, малко встрани остана въпросът за безмитната търговия с горива. Напоследък обаче позагубилият темпо конфликт между собственици на бензиностанции по международен път Е-80 и бизнесмена от турски произход Фуат Гювен набира нова сила. Безмитните бензиностанции се броят на пръстите на едната ръка, но по различни оценки точат не по-малко средства от хазната от безмитните магазини. Освен споменатия вече Фуат Гювен лиценз за подобна дейност има и фирмата Братя Василеви ООД, само че напрежението бе предизвикано най-вече от бензиновите колонки на дружеството Шипка Фуат Гювен на територията на Свободна безмитна зона Свиленград и граничния контролно-пропускателен пункт в Капитан Андреево. Бившият изселник от Кърджалийско Гювен има безмитни бензиностанции и на Калотина, и в Свободна безмитна зона Видин. Предприемачът също така е мажоритарен собственик и на хасковското дружество Аидатур, което стопанисва безмитни магазини на българо-турската граница. Справка в информационната система Дакси показва, че Фуат Гювен държи и 75% от акциите на регистрираното в София Гама инвест АД. А контролираната от него компания Стил-93 придоби през тази година по линия на приватизацията ВЕЦ Камен рид и електроцентралата в Ловеч.Първата от безмитните бензиностанции на Гювен заработи през далечната 1993 г. в свободната зона в Свиленград. Това стана след подписването на десетгодишен договор между финансовото министерство и Магазин Шипка Фуат Гювен ЕООД. С този контракт бюджетът доброволно се лишава от милиони приходи, които чинно възстановява на дружеството, след като то предостави справка за продадените количества гориво пред данъчните власти. Според правилниците за прилагане на Закона за акцизите и този за ДДС, дизеловото гориво, търгувано в свободните зони, се смята за износ. Така дизелът там върви на цена от около 30 цента, което предизвиква километрични опашки от ТИР-ове, пътуващи от и за България. С оборотите, които реализиратфирмите на Гювен се нареждат сред най-големите износители в Хасковска област и сред стоте водещи компании в национален мащаб. Същевременно отънелият републикански бюджет губи по 210 лв. акциз на всеки тон закупена нафта от неговите колонки и около 206 лв. ДДС. Към пасивите трябва да се прибави и пътната такса от 180 лв- на тон, както и 14 лв. екотакса, които не се заплащат от камионите, зареждащи с безмитното гориво.По данни на протестиращите търговци на петролни продукти в района на Свиленград четирите бензиностанции на турския бизнесмен продават средномесечно около 24 000 тона дизелово гориво. При това положение хазната се разделя с близо 14.6 млн. лв. на месец, или с над 175 млн. годишно. Само за сравнение, ръстът на митническите приходи за 2002 г. спрямо предишната бе в размер на 222 млн. лева. Комфортът на Фуат Гювен бе нарушен временно през 1999 г., когато беше обнародван сега действащият Закон за митниците. С него беше забранена продажбата на акцизни стоки, включително и на горива, в свободните зони под митнически контрол. Но проблемът бързо бе решен с направените корекции в правилниците за прилагане на акцизния закон и Закона за ДДС. През първите две години от новото време управниците не положиха особени усилия да променят наложеното статукво. Дори и след 16 май тази година, когато Милен Велчев обяви началото на кръстоносния си поход срещу безмитните търговци, така и не стана ясно каква ще е съдбата на безмитните бензиностанции. Конкурентите на Гювен обаче, които едва сколасват да продадат някои и друг литър, съзряха в намеренията на Велчев шанса да се отърват веднъж завинаги от черната котка, застанала на пътя на техния бизнес. По думите им, срокът на споразумението между финансовото ведомство и Шипка Фуат Гювен ЕООД е изтекъл в началото на юли 2003-а и колонките й в Свободна безмитна зона - Свиленград сега на практика работели незаконно Самият Фуат Гювен отрече пред БАНКЕРЪ контрактът му да е изтекъл. На недоброжелателите му не бил известен фактът, че той и държавата са подписали допълнителен анекс за продължаване срока на договора от 1993 година. Сделката била своеобразна компенсация за периода, в който бензиностанциите му принудително спрели работа през 1999 година. Гювен уточни, че се намира в Турция и не е запознат в детайли със ставащите у нас събития. Както в.БАНКЕРЪ вече писа, той и лидерът на ДПС Ахмед Доган отпътуваха към южната ни съседка два дни след като гръмна новината за оставката на Милен Велчев.В полза на Магазин Шипка Фуат Гювен е и текст от правилника за прилагане на акцизния закон, обнародван в бр. 33 на Държавен вестник от април 2003-а, изтъкват запознати. Въпросният член предвижда завареното споразумение между Министерството на финансите и собственика на безмитните бензиностанции да действа до приемането ни в Европейския съюз. Разбира се, всичко би могло да се промени, ако изготвеният неотдавна от финансовото ведомство законопроект за закриване на безмитните магазини удари теслата и на бензиностанциите. Според хора, близки до екипа, изготвил проектодокумента, фиксираният в него краен срок, в който да секнат привилегиите за Гювен, бил 31 декември 2003 година. Именно това, изглежда, е вдъхнало надежда на сформираното преди около година сдружение на неколцината бензинаджии по международния път Е-80 и ги е накарало да предприемат масирана лобистка кампания сред представители на изпълнителната и законодателната власт. Жалващите се търговци са изпратили писма до президента Георги Първанов, премиера Симеон Сакскобургготски, министъра на финансите Милен Велчев, главния секретар на МВР генерал Бойко Борисов и екипа на Краун Ейджънтс, в което за пореден път са описали нефтената си драма. Освен изразената подкрепа за действията и намеренията на Милен Велчев в тях те настояват и за промени в данъчното законодателство. Сред предложенията им фигурира отпадането на приетия през 1999 г. Параграф 4 от преходните разпоредби към Правилника за прилагане на Закона за акцизите, с който безмитната продажба на гориво се признава за износ. Търговците искат и корекция в чл.13 на Указа за дейността на свободните зони, която да ограничи търговията с нафта и бензин на територията им. В посланието се алармира и за сериозни нарушения на митническия режим на територията на свободната зона в Свиленград. Митничарите си затваряли очите за напускащите я непломбирани цистерни, пише в писмата. Освен това ТИР-овете зареждали и след 20 часа, когато надзорът на зоната е поверен на митнически полицаи, имащи само охранителни правомощия, а не и да контролират сделките. Високопоставен служител на Агенция Митници, пожелал анонимност, заяви за БАНКЕРЪ, че в действителност една немалка част от горивото, което камионите зареждат от безмитните бензиностанции, не излиза от страната. Имало достатъчно регистрирани случаи, при които в пътните им листове изобщо не фигурирало преминаване през границата. Въпреки това те се отбивали, за да напълнят резервоарите си. Новърхът на безобразиетоспоред същия служител, били гласуваните в края на миналата година поправки в Закона за акцизите, когато се очакваше народните представители да позатегнат петролното кранче, през което изтичат милиони бюджетни средства. Това не само че не се случи, а и чл.7 от новия параграф 10 на преходните и заключителни разпоредби на нормативния документ даде възможност на Фуат Гювен да продава гориво и на влизащите в страната ни автомобили. А записаното в същия член ограничение те да зареждат единствено собствените си резервоари буди само смях у запознатите с този бизнес.След като Милен Велчев оттегли оставката си, голяма част от въпросителните около бъдещето на безмитните бензиностанции вероятно скоро ще отпаднат. Подкрепата, обещана на финансовия министър за ограничаване на безмитната търговия, обаче съвсем не означава, че сред засегнатите ще е и Фуат Гювен и близките до него хора. Да не забравяме, че когато държавата губи, властта у нас често печели.

Facebook logo
Бъдете с нас и във