Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

БЕНЗИНОВИ МИСТЕРИИ ОПРАЗВАТ ХАЗНАТА

ЗРЕЕ НОВ СКАНДАЛ МЕЖДУ ТЪРГОВЦИТЕ НА ГОРИВА ПО МЕЖДУНАРОДНИЯ ПЪТ Е-80 И ТУРСКИЯ БИЗНЕСМЕН ФУАТ ГЮВЕНТлеещият от почти десетилетие конфликт между собственици на бензиностанции по международния път Е-80 в района на българо-турската граница и предприемача от турски произход Фуат Гювен е на път отново да избухне с пълна сила, научи в. БАНКЕРЪ. От едната страна на барикадата са около дузина по-дребни търговци, а от другата - бившият изселник от турски произход, който днес е един от най-могъщите бизнесмени в Югоизточна България. По данни на Статистическия институт на негови фирми се пада над една трета от износа на Хасковска област. Ябълката на раздора са бензиновите колонки на дружеството Шипка-Фуат Гювен ЕООД в Свободна безмитна зона - Свиленград и на пункта в Капитан Андреево. Освен на тези две стратегически места по пътя между Азия и Европа нашумелият бизнесмен притежава и бензиностанции в Свободна зона - Видин и на Калотина. Всички те продават скъпоценното гориво, освободено от мита, акциз и ДДС, което сваля драстично цените му в сравнение с тези на вътрешния пазар. Дизелът например се търгува с около 50 стотинки по-евтино. Разликата с цените в Турция пък е почти три пъти в полза на бензиностанциите на Гювен. Логично ТИР-овете, които пътуват от или за България, масово предпочитат да заредят от по-евтините горива. Според недоволните от Гювен търговци, средно на месец през границата ни с Турция преминават около 1200 ТИР-а, 600 автобуса, 800 леки коли и 300 микробуса. По-голямата част от тях зареждали при Гювен. Противниците на турския бизнесмен са наясно, че в края на тази година изтича срокът на подписания през 1992 г. специален договор между Министерството на финансите (принципал на Свободната зона в Свиленград) и Фуат Гювен. С парафирането на сделката тогава предприемачът на практика получи зелена светлина за развитието на мащабните си проекти. Именно затова, според запознати, този път борбата между конкуриращите се български собственици на бензиностанции и Гювен обещава да е безмилостна. Залогът на практика е оцеляването на всяка една от страните.По мнението на по-дребните търговци фактът, че достъпът в свободна зона е ограничен и тя се намира под митнически контрол, не затруднявал особено шофьорите. От Агенция Митници отказаха да коментират казуса по същество с мотива, че нямат компетенции по сключения преди десет години от финансовото министерство контракт. В същото време обаче потърпевшите твърдят, че служители в сиви униформи, работещи в зоната, си затваряли очите, когато непломбирани цистерни зареждали евтино гориво в свободната зона, което позволявало продажбата му и във вътрешността на страната. Продавачите на бензин дори намекват, че в играта участват и висши държавни функционери, и настояват случаят да бъде разгледан в Комисията по икономическа политика към парламента. Привличането на депутатското внимание е само част от стратегията на бензинджиите в битката с Фуат Гювен. Те са внесли и подписка до министъра на финансите Милен Велчев, шефа на Главна данъчна дирекция Николай Попов и представителката на МВФ у нас Пирита Сорса, с която сигнализират за нарушения на митническия и данъчния режим. Първата от бензиностанциите по граничната бразда, собственост на някогашния изселник, беше построена през 1993 година. Оттогава всяко следващо правителство се заканваше, че ще прекрати действието на контракта, но Фуат Гювен винаги успяваше да разубеди управляващите. Все пак в началото на 1999 г. безмитните бензиностанции прекратиха временно дейността си. Това се наложи след влизането в сила на сега действащия Закон за митниците, който оряза данъчните преференции за акцизните стоки, търгувани в свободните зони. Кепенците обаче не останаха спуснати задълго. Само няколко месеца след обнародването на митническия закон правителството на ОДС гласува промени в преходните и заключителните разпоредби към Правилника за прилагане на Закона за акцизите, с които зареждането с течни горива и смазочни материали в безмитните зони и на граничните пунктове се смята за износ. Платеният за тях акциз при покупката се възстановява на търговеца в 30-дневен срок след подаването на декларация до данъчните власти. Сините министри оправдаха тогава промяната с презумпцията, че в безмитните бензиностанции зареждат автомобили, които осъществяват международен превоз, минават през страната ни транзит и ще изразходват горивото в чужбина. Но така и не стана ясно каква е причината ТИР-овете, заредили от Гювен, да бъдат освободени и от плащането на пътни и екотакси, след като преминават през територията на страната? Нещо повече - сините промениха и правилника за прилагане на Закона за ДДС, с което освободиха продажбите на горива в безмитните зони и от този налог. Така на практика държавата се задължи да възстановява пълния размер на акциз и ДДС на Фуат Гювен, които той е заплатил при покупката на горивото от Нефтохим АД - Бургас. Давайки преференции на един бизнесмен, държавата доброволно се лишава от сериозни приходи за хазната. Грубите сметки на протестиращите бензинджии например показват, че на всеки тон дизелово гориво, продавано от безмитните бензиностанции, бюджетът губи по 110 лв. акциз, 180 лв. пътна такса, 14 лв. екотакса и около 180 лв. ДДС. Средномесечно в Свиленградската зона се търгуват около 8000 т горива, а на Капитан Андреево до 6000 тона. Към тях трябва да се добавят други 4000 т от зоната във Видин и 6000 т от бензиностанцията на Калотина. Така само за тридесет дни бюджетът се лишава от близо 11.5 млн. лв., или почти 140 млн. лв. годишно. Съдейки от разпространените от пресцентъра на Агенция Митници цифри, точно толкова е и общият ръст на митните сборове от началото на годината досега. Едва ли има съмнение, че в случая и правителството на новото време ще е изправено пред повече от труден избор. Дали ще поднови договора за безмитна търговия с горива и по този начин ще скърши хатъра на коалиционния си партньор ДПС, за който се твърди, че лобира за Гювен, или ще застане на страната на разбунтувалите се търговци, скоро ще стане ясно. По неофициална информация във ведомството на Милен Велчев в момента умуват около намирането на решение, което би позволило дейността на безмитните бензиностанции да продължи. Този номер вече бе отрепетиран с приемането на наредба за прелицензиране на дюти фри шоповете. При бензиностанциите обаче трудният въпрос бил как да се смекчи реакцията на опозицията, която след заглъхването на скандала с Краун Ейджънтс би намерила нов удобен повод да атакува хода на реформите в митниците. Все пак и от БСП и от ОДС не могат да са особено гласовити по този въпрос, след като имената на червени депутати се спрягаха като застъпници на Гювен в началото на 90-те години. А под последното разрешително за дейността на бензиностанциите в свободните зони и по граничните пунктове, издадено след принудителния престой през 1999 г., пък стои подписът на финансист номер едно в кабинета Костов Муравей Радев. В крайна сметка, докато продължават бензиновите мистерии на управляващите, все повече гориво ще си изтича покрай държавната хазна.

Facebook logo
Бъдете с нас и във