Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

БЕХТЕЛ - ТАЙНИТЕ НА ЕДНА ВАШИНГТОНСКА ЛЮБИМКА

На 20 декември 1983 г. Доналд Ръмсфелд пристига в Багдад, за да се срещне с иракския президент Саддам Хюсеин и неговия заместник Тарик Азис. По онова време днешният военен министър на САЩ е специален пратеник на президента Роналд Рейгън в Близкия изток. Приятелското му посещение е с цел задвижване на мирния процес в Ливан. Но наред с актуалните политически теми по време на двучасовата среща между Ръмсфелд и иракския диктатор бил обсъден и още един въпрос. Според документи, публикувани от щатския Институт за политически науки (US Institute for Policy Studies), основен предмет на дискусиите станали плановете за строителството на мащабен петролопровод, който да свързва Ирак със залива Акаба в Йордания и да гарантира на Запада непрекъснати нефтени доставки. Само месец по-рано (през ноември 1983 г.) американският държавен департамент, оглавяван тогава от Джордж Шулц, вече бил избрал компанията, която да се заеме със строителния проект на стойност 1 млрд. щ. долара. Щастливката била Бехтел корпорейшън (Bechtel Corporation). Въпросът, че Шулц бил всъщност бивш директор на калифорнийската компания, изобщо не подлежал на обсъждане.В крайна сметка преди 20 години Саддам отхвърля американския проект за петролопровода. Но това не се отразява фатално на благополучието на една от най-мощните, тайнствени и политически подсигурени компании в Съединените щати. В средата на април 2003 г. Бехтел получи първия гигантски договор на стойност 680 млн. долара за възстановяването на същия онзи Ирак, който бе освободен от армиите на Доналд Ръмсфелд.Говори се, че пипалата на базираната в Сан Франциско корпорация се спускат дълбоко във вашингтонските коридори на властта. Според бивш служител на Бехтел, пожелал да остане анонимен, за ръководните длъжности в компанията на опашка кандидатстват бивши високопоставени военни, дипломати и пенсионирани политици. Тесните връзки на калифорнийската фирма с американските разузнавателни служби й спечелват прякорите оперативното звено на ЦРУ и правителството в сянка. В продължение на много години Бехтел е главен герой на редица теории на конспирацията, останали обаче засега повече или по-малко недоказани. И все пак, дори по мнението на безпристрастни коментатори като Джим Валет (автор на доклада на Института за политически науки), американската външна политика става все по-зависима от големите корпорации, а Бехтел е сред безспорните държавни фаворити. Фактът, че американската компания е спечелила някои от най-тлъстите международни строителни и инженерни проекти, ни най-малко не успокоява подозренията, че тя се ползва от твърде нечисти връзки. Бехтел корпорейшън е основана през 1898 г. и днес осигурява работа на близо 47 000 души по цял свят. Тя е частна компания, управлявана от четвъртото поколение на фамилията Бехтел. През 30-те години на XX в. Бехтел вече печели най-големите държавни обществени поръчки като строителството на язовири и железопътни линии. През 1985 г. американското обществено мнение реагира остро на наемането на калифорнийската компания за проектирането и конструкцията на подземната метромрежа на град Бостън - държавна поръчка на стойност 3.5 млрд. щ. долара. Разходите по проекта с прякора Голямата копка обаче вече са достигнали 14.8 млрд. долара и не се очаква той да бъде завършен в близко бъдеще.Бехтел има добри позиции и в Европаособено във Великобритания. Тя бе компанията, която извърши основната част от строителните работи по прочутия тунел под Ламанша, свързващ Стария континент с Англия. Шеф на европейското поделение на Бехтел е Чък Редмън - дългогодишен служител на щатския Държавен департамент и бивш специален посланик на американското правителство в Швеция, Германия, Югославия и Хаити. През 40-те години на миналия век Бехтел влиза и в Близкия изток. Тя строи първите търговски пристанища и летища в Саудитска Арабия, както и първия експортен петролопровод и първата рафинерия в богатата на нефт арабска страна. По-късните проекти, осъществени от щатската компания в арабския регион, включват строителството на центрове за производство и преработка на петрол, изграждането на огромен нефтохимически комплекс на 90 км от Багдад и строителството на по-голяма част от Транстурската магистрала, свързваща Анкара с Истанбул. След първата война в Персийския залив (през 1991 г.) Бехтел получи голямата поръчка да изгаси и възстанови работата на кувейтските нефтени кладенци. Говори се, че между 1999 г. и 2002 г. калифорнийската компания е дарила 1.3 млн. щ. долара за предизборните кампании на управляващата в момента Републиканска партия - повече от която и да било друга строителна компания, участвала в наддаването за тлъстия възстановителен договор за Ирак. Всякакъв достъп до финансите на Бехтел се оказва невъзможен, тъй като компанията е частна и не е задължена да публикува редовни финансови отчети. Всички решения на акционерното й събрание се вземат зад затворени врата. Според запознати с тайните на американската строителна индустрия компанията се възползва твърде умело от това свое предимство. Ако един проект закъса финансово, Бехтел запазва проблемите за себе си и нито настоящият, нито който и да било бъдещ клиент научават за тях. И след като този факт се свърже с богато разклонената мрежа от политически връзки на Бехтел, стигаща до самия връх на щатската администрация, то не е трудно да се предположи защо именно тя се оказа първата компания, на която САЩ възложиха възстановяването на следвоенен Ирак.

Facebook logo
Бъдете с нас и във