Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

БДЖ се разделя с монопола

Всеки превозвач от ЕС вече ще може да кандидатства за пътнически превози по българските линии. Това става възможно с последните промени в Закона за железопътните превози, приети от Народното събрание на второ четене в четвъртък (21 февруари). Текстовете са част от европейската директива за укрепване на управлението на жп мрежата и повишаване на конкурентоспособността в бъдещото единно европейско железопътно пространство. По европейски образец в закона са заложени и солени санкции при отказване на достъп до българската жп инфраструктура. 

Промените са ключови, защото в момента БДЖ е единственият оператор, който има право да превозва пътници на наша територия. Този монопол обаче ще приключи през 2024 година. Тогава изтича договорът, сключен между държавата и железниците за предоставяне на обществената услуга и превозът по различните линии ще бъде обект на открито състезание. Така че в един момент може да окаже, че от София до Бургас ще ни превозва европейска компания. За потребителите това вероятно ще означава по-скъпи билети, но и превоз в модерни, бързи и сигурни влакове. Също през 2024-а изтича и срокът, даден от Европейската комисия на правителството, за подпомагане на държавната компания чрез капиталови трансфери. 

Независимо от всички проблеми  сегашните управляващи някак остават оптимисти. При обсъждането на промените в норматива в парламентарната транспортна комисия заместник-министърът Велик Занчев заяви, че идеята на новото ръководство е да се запази интереса към националния жп превозвач. "БДЖ има договор с държавата до 2024-а, което му гарантира едно стабилно съществуване и възможност да стабилизира финансовото и техническото си състояние, така че да е адекватно с конкуренцията", подчерта Занчев. Но как в действителност ще стане това  си остава голяма загадка. Плановете за оздравяване на холдинга продължават да се обвързват с концесията на "Летище София". А и новото ръководство набързо попари надеждите за скорошно мащабно обновление на подвижния състав. Предпочитанията вече са мотриси да се наемат при нужда. Така новата управа на практика зачеркна спорната обществена поръчка за 42 нови мотриси. За тях бяха заделени 675 млн. лева.

Всъщност това не е изненада, защото търгът бе съпътстван от скандали. Подобни практиките са подробно описани и в последния одитен доклад на Сметната палата за управлението на "БДЖ - Товарни превози". Одитът е за периода 2015-2016 г., като в заключението му директно се посочва, че има несъответствие на управлението на дружеството със законовите изисквания. 

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във