Банкеръ Weekly

коловози

БДЖ продава вагони и хотели

На ръководните фактори в Министерството на транспорта и в БДЖ едва ли им е било много весело по време на коледните и новогодишните тържества. "БАНКЕРЪ" научи, че дни преди края на 2016-а във ведомството на Ивайло Московски са получени две писма от кредиторите на държавната компания, в които се пита какво се случва с концесията на "Летище София" и съответно с дълговете към тях. Именно преминаването на най-големия ни аеропорт в частни ръце бе "панацеята", с която правителството се надяваше да излекува финансовите болежки на железниците. По официални данни задълженията им възлизат на 447 млн. лева. Към средата на декември старите дългове към финансови институции надхвърляха 252 млн. лв. (главници и лихви), от които приблизително 155 млн. лв. бяха просрочени. За капак - част от кредиторите в лицето на облигационерите по втория облигационен заем осъдиха през 2015-а компанията, и облигационният заем вече е обявен за предсрочно изискуем, като наказателната лихва върху главницата е 8 процента. 

Целият проблем е, че концесията на столичното летище зацикли и предстоящата смяна на правителството със служебно поставя много сериозни въпросителни за нейното бъдеще изобщо. В тази ситуация, казано най-просто, железниците трябва да се оправят сами и ръководството им е решило да играе ва банк. През ноември и най-вече декември са обявени поредица от разпродажби на имущество на БДЖ, за да се съберат колкото се може повече пари. Само в дните между Коледа и Нова година са пуснати два търга с тайно наддаване, като условията за участие са повече от скромни - кандидатите да нямат задължения с настъпил падеж към дружества на компанията, както и да не се намират в производство за обявяване в несъстоятелност. Конкретно на 28 декември е обявена разпродажбата на 342 броя теснопътни товарни вагони. Началната им цена е между 2500 и 4100 лв. максимум на бройка без ДДС. Реална, завишена или подценена е тази оценка - няма как да знаем, тъй като в документацията липсва информация за състоянието на возилата. Стъпката за наддаване е 10% от стойността, а депозитът за участие е половината от цената. Наддаването ще се проведе на 18 януари (евентуалният повторен търг е предвиден за 31 януари). 

Също на 28 декември е пуснат търг и за 59 броя бракувани пътнически вагони, чиито цени са малко по-високи - между 5400 и 6400 лв. без ДДС. Иначе условията за депозит и стъпката на наддаване са както при първия търг. Процедурата ще се проведе на 19 януари, а вторият "дубъл" ще е две седмици по-късно - на 2 февруари.  

На 20 декември пък е обявена разпродажбата на 1415 броя товарни вагони, собственост на БДЖ, които са били заложени по реда на Закона за особените залози в полза на Българската банка за развитие (ББР). Всеки от тях е разделен в отделен лот, т.е. може да се играе самостоятелно за бройка. Приложената документация в случая показва, че вагоните са разпръснати по гарите в цялата страна - Варна, Русе, Пловдив, Каспичан, Синдел, Горна Оряховица, Лом и др., но прави впечатление, че нито един не е в София. Подвижният състав е произведен предимно в периода между 1976 и 1989-а и началната цена варира в зависимост от състоянието от 8 хил. до 17 хил. лева. Макар и по-малко, има и бройки, произведени през 90-те години, наддаването за част от които ще тръгне от 20 хил. лева. Колкото до заявленията за участие, те трябва да се депозират в деловодството на ББР до 9 януари, а отварянето им ще стане ден по-късно.  

На 15 декември за продан са предложени други 1770 броя товарни вагони, отново заложени по реда на Закона за особените залози в полза на ББР. И при тях годината на производство се отразява на началната цена, която варира значително  от 8 до 16 хил. лева. Месец по-рано - на 14 ноември, е проведен търг за пласирането на още 1782 товарни вагона, пак заложени в полза на държавната банка. Последните две разпродажби вече са приключили и може да си направим някои изводи. От предложените на 15 декември 1770 вагона са купени едва четири - от фирмата "Вагон транс логистик", регистрирана през 2015-а с капитал от 60 лв. и собственици Мира Георгиева и Цветомир Дарашки. Същата фирма е "напазарувала" още десет вагона през ноември, а други два тогава е купил "Вагоноремонтен завод - 99" - гр. Септември, където мажоритарен собственик е Емил Стоянов Йончев. Дружеството произвежда и реновира вагони за пловдивския транспортен превозвач ПИМК и за медодобивното предприятие "Аурубис".

С подобни продажби БДЖ няма как да покрие дълговете си, но със сигурност може да зарадва конкурентите си, които да се сдобият с необходимите им вагони на цена доста под пазарната. Подобни съмнения витаят и около търга, обявен на 1 декември, за продажбата на 50 локомотива и електрически мотриси на цени от 78 хил. до 232 хил. лева. Информация за първия "сеанс", проведен на 19 декември, още не е публикувана, но според присъствалите представители на  "Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт" трима кандидати са закупили книжа за участие - две български фирми и словашки завод за ремонт на локомотиви, който вече е пазарувал от подвижния състав на БДЖ през 2012 година. В крайна сметка само словаците са си купили шест магистрални електрически локомотива от марката "Шкода", серии 44 и 45. "По мнение на железничари всички те са годни за модернизация, като локомотивите с номера 115 и 118 са били единствените два, разполагащи с климатици. За нас е абсурдно при продължаващия недостиг на годни локомотиви да се продават такива, които могат да бъдат ремонтирани и за които са плащани значителни средства от българския данъкоплатец. На практика дружеството се самоизяжда и вече е реална опасността железницата да остане без годен подвижен състав", твърдят от "Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт".

От БДЖ отхвърлиха тези твърдения като недобросъвестни и уронващи престижа им. Но след като премиерът в оставка Бойко Борисов нареди спирането на обществените поръчки, докато не дойде на власт новото правителство, си струва да се замислим дали това не трябва да важи в пълна сила и за търговете, провеждани от БДЖ? Така ще се осигури максимална прозрачност, а след това всички активи могат да се включат в общ публичен регистър и да се потърсят възможности за успешна и ефективна експлоатация. 

 

 


На тезгяха

*Съдия-изпълнител е обявил за продан три запорирани апетитни имота на БДЖ - хижа "Родина" - в близост до "Златните мостове" на Витоша, почивната станция в град Банкя и сградата на Транспортна полиция - в непосредствена близост до Централната гара в София. Застроената площ на почивната станция в Банкя е 945 кв. м, а към нея има и 6.6 декара терен. Площта на хотела, който е бил използван като почивно-възстановителен център и е известен като хижа "Родина", е 690 кв. м и  има чудесна локация - в близост до Националния парк "Витоша".  Макар че срокът за продажбите приключи в края на миналата година, все още не е ясно дали трите имота, предлагани за суми от над 1.1 млн. лв., са се сдобили с нов собственик, тъй като още не е изтекло времето, в което евентуалните купувачи е необходимо да внесат съответните суми.

 

*БДЖ е обявила и търг с тайно наддаване за отдаване под наем на бившия ресторант "Локомотив", намиращ се на столичната улица "Иван Вазов" 3. Той разполага със застроена площ от 869 кв. м и се състои от търговска част, плюс  складове,  съблекални, санитарни и хладилни помещения. Търгът ще се проведе на 16 януари  при начална наемна цена 3 715 лв., без включен ДДС. 

 

*На 30 ноември 2016-а пък  БДЖ проведе търг с тайно наддаване за  1513 контейнера, всеки обособен в отделен лот. Резултатите са далеч по-обнадеждаващи в сравнение с пласираните вагони. От официалната документация се разбира, че са били продадени общо 144 бройки.


Facebook logo
Бъдете с нас и във