Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

БДЖ ПРОБВА АТАКА СРЕЩУ КРЕМИКОВЦИ

Казусът със задълженията на Кремиковци АД към държавата и държавните компании отново изплува. Този път причината бяха синдикалните вълнения около тежкото финансово състояние на БДЖ. Транспортният министър Пламен Петров опита да убеди работещите в националния превозвач, че виновник за техните проблеми е столичният металургичен комбинат. Затова и железничарите бяха доволни да чуят, че Петров ще предприеме твърд курс за събиране на борчовете от Кремиковци АД. От министерството дори се прокраднаха слухове, че вариант за излизане от кризата е принудителното събиране на вземанията на БДЖ чрез обявяване на металургичния завод в несъстоятелност. Такова действие би помогнало за изграждането на имиджа на Петров като министър с твърда ръка, но едва ли ще подобри тежкото състояние на превозвача. Само преди няколко седмици парламентът отписа 128 млн. лв. задължения на БДЖ към държавата, натрупани през последните няколко години, преоформяйки ги като допълнителен капитал. Междувременно стана ясно, че компанията е загубила 12% от товарите си за една година. Така че е много съмнително дали погасяването на кремиковския дълг от 10 млн. лв. може да изправи железницата на крака. Ликвидирането на комбината ще лиши БДЖ от един от най-големите й товародатели. Според заместник-министъра на икономиката Никола Янков, който преди седмица оглави специалната комисия за координиране на взаимоотношенията на Кремиковци АД и държавните му кредитори, комбинатът осигурява 27% от товарните превози на железопътната компания. Да не говорим, че спирането на завода поради несъстоятелност ще лиши от основния им клиент и пристанищата в Бургас и Лом. Най-важното е металургичният завод да продължи да работи, заяви за в. БАНКЕРЪ Никола Янков. Затова се търсят варианти за оздравяването му без резки движения като ликвидация или разваляне на приватизационния договор. Явно засега правителството няма нагласата да играе срещу мажоритарния собственик на Кремиковци АД Финметалс холдинг и ще разчита на добрата му воля и споразумения с него. Напрежението между новата власт и завода възникна в началото на февруари, когато финансовото министерство нареди на Пристанище Бургас да спре да обслужва товарите на дружеството заради натрупани задължения по ДДС. През този период имаше слухове, че събираемостта на данъците върви зле и управниците търсеха начини за запушване на дупките. А най-лесният начин за това явно е да се притиснат големите данъкоплатци. Подобен подход сега използва и Пламен Петров. Според него, проблемите на бедстващите железници идват само от Кремиковци АД, а не например от лошото им управление. Все пак загубите на БДЖ за миналата година достигнаха 140 млн. лева.Всъщност металургичният комбинат е идеалната мишена за всякакви атаки от този род. Кремиковци АД едва ли е еталон за коректен длъжник. В разгара на скандалите от парламентарната трибуна вицепремиерът Николай Василев съобщи, че компанията се източва от офшорни фирми. А Министерството на транспорта, и по-специално БДЖ, трудно може да вземе само решение за искане на фалит на Кремиковци АД. Това означава практически да се лиши от смисъл дейността на ръководената от Николай Янков комисия, в която влизат още заместник-министрите на финансите Гати ал-Джебури, на енергетиката Ангел Динев и на транспорта Златолина Мукова. Тази група трябва заедно с ръководството на комбината да изработи план за изплащане на задълженията на Кремиковци АД към НОИ, към Главна данъчна дирекция, към Агенция Митници, Булгаргаз, НЕК, БДЖ, и Пристанище Лом за над 250 млн. лева. Срещу тази сума стоят твърденията на Валентин Захариев, че Финметалс холдинг е наследил над 300 млн. лв. скрити борчове, които не са били отразени в счетоводните отчети на завода при приватизацията му. Колкото до БДЖ, от пресслужбата на Кремиковци АД обявиха, че от понеделник (13 май) плащат по 100 хил. евро на ден, така че погасените задължения вече са за около 1 млн. евро. За остатъка до 10 млн. лв. се водят преговори за по-бързото му изплащане. Държавата предлага на общото събрание на дружеството, насрочено за 28 юни, неин представител да влезе в оперативното му ръководство, съобщи за в. БАНКЕРЪ Никола Янков. Икономическото министерство, което държи над 25% от акциите на Кремиковци АД, ще иска не само да има членове на надзорния и управителния съвети на комбината, но и изпълнителен директор.

Facebook logo
Бъдете с нас и във