Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

БАНСКО СЕ СБОГУВА С ВЪЗРОЖДЕНСКИЯ СИ ИМИДЖ

НА МОДЕРНИЯ СКИ ЦЕНТЪР ЗАСЕГА МУ ЛИПСВА САМО КВАЛИФИЦИРАН ПЕРСОНАЛСамо допреди две години асоциациите, които предизвикваше Банско, се свързваха главно с историческото минало на града, с имената на Неофит Рилски, Паисий Хилендарски и Никола Вапцаров, с упорития нрав на неговите жители, с техния странен диалект, с хубавите им песни и прочутите специалитети - бански старец, чумлек и капама. От 2001-ва, когато след ред перипетии най-после започна строителството на ски центъра, Банско постепенно взе да се отърсва от клишето етнографски и културно-исторически център и в момента върви като най-актуалния ски курорт на Балканите. За това допринесе учредената през септември 1999 г. фирма Юлен АД, която на 2 септември 2001 г. спечели конкурса за 30-годишна концесия върху бъдещите съоръжения за зимен курорт. Нейните акционери са Пирин турист ООД (34%), Геотехмин инженеринг ООД (34%), Изпълнителна агенция Академика (18%), община Банско (12%) и ДЗИ-Общо застраховане АД (2%). Всички те са и собственици на хотели (Пирин, Глазне, Банско и Стражите), така че с инвестициите си в ски центъра осигуряват постоянна заетост и на леглата в тях. Същевременно Юлен АД, което първоначално обеща да вложи 25 млн. евро до окончателното изграждане на ски зоната, привлече и други големи инвеститори. По данни на кмета на Банско Александър Краваров през последните две години в града са вложени близо 50 млн. евро. Само концесионерът Юлен до откриването на зимния сезон миналата събота е инвестирал 30 млн. евро в лифтове, влекове, писти и други инфраструктурни обекти в ски центъра на Банско. Открити са и 280 нови работни места, съобщи изпълнителният му директор Боян Мариянов. Той очаква, че вложенията на фирмата ще бъдат възстановени за седем до десет години. Останалите 20 млн. евро, по данни на общината, са инвестирани от други предприемачи и частни лица, предимно от столицата, които през този период са се сдобили с терени за строителство на вили, хотели и къщи.Туроператорите още отсега прогнозират, че Банско ще бъде хитът през този зимен сезон. Очакват над 300 000 скиори, предимно англичани, французи, германци, руснаци, гърци и македонци. Всички легла са продадени, съобщава Илия Чутурков, мениджър Маркетинг и реклама в Болкан холидейз ООД, което управлява четиризвездните хотели Пирин, Банско и Стражите. Продажбите на туристическия продукт се извършват и чрез фирма Александра (Чехия и Словакия) и Солвекс (в Русия). Четиринайсетте писти са снабдени с общо 59 стационарни и преносими оръдия за изкуствен сняг, които ще гарантират добри условия за скиорите до края на април, посочва Илия Ризов от Юлен. Голямо улеснение за туристите е и новият осемместен кабинков лифт на австрийската компания Допелмайер от Банско до Бъндеришка поляна с дължина 6300 метра и капацитет по 2400 души на час. От Бъндеришка поляна до Шилигарника туристите ще ползват шестседалков лифт, а от Шилигарника до връх Тодорка - четириседалков. За пръв път в България е въведена модерната система за електронни чип карти на австрийската компания Ски дата. Картата, чиято цена за един ден е 24 лв., дава достъп до всички съоръжения. Миналата събота отвори врати и ски-училище Юлен, което разполага с 13 нови машини Кесборер за утъпкване на пистите. Гардеробът към училището предлага 1200 чифта чисто нови ски, обувки и щеки и 300 сноуборда.Специалистите са единодушни, че по динамиката, с която се развива, Банско може да се сравнява единствено със Севлиево. Въпреки това градът е изправен и пред един сериозен проблем - липсата на обучени кадри за туризма. Трудно намирам персонал с необходимия опит и квалификация - споделя пред в. БАНКЕРЪ собственикът на Шато Вапцаров Никола Вапцаров. - Но и на това му намерихме колая. Работя с хотелиери от Варна. През зимата те ми изпращат персонала си, а служителите на Шато Вапцаров работят при тях през лятото.

Facebook logo
Бъдете с нас и във