Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

БАНСКО - НА КРЪСТОПЪТ МЕЖДУ АВТЕНТИЧНОСТТА И ИНВЕСТИЦИИТЕ

До две-три години Банско ще се превърне в най-големия зимен курорт на Балканите. Такава прогноза направи председателят на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация Благой Рагин в края на миналата година на официалното откриване на ски-сезона в пиринското градче. Колкото и претенциозно да прозвучаха думите на Рагин, хората от туристическия бранш вярват в оптимистичната му оценка. През пролетта на миналата година курортното градче получи своя шанс - след съдебните спорове с екологичните организации фирма Юлен АД започна да изгражда ски-център Банско. Очакваме този зимен сезон да бъде значително по-добър от миналогодишния заради новите съоръжения, които пускаме в експлоатация, въпреки че на Банско не трябва да се гледа само като на ски-курорт, каза пред в. БАНКЕРЪ заместник-кметът Александър Краваров. - По коледните празници очакваме гръцки туристи, а през януари семейните хотели ще бъдат пълни с гости от съседна Македония. Надяваме се, че и руснаците ще се върнат в курорта след решаването на проблема с визите. По данни на общинската администрация сто хиляди туристи за година посещават Банско, а легловата база в него надхвърля 3800 места. Само допреди 14 години там не е имало нито един частен хотел и ресторант и градът не е бил признат за зимен курорт. Днес хотелите са 113, а заведенията за хранене - 70. Всички местни жители са убедени, че туризмът е приоритетен отрасъл за града. Затова съвсем естествено в края на декември хотелиери, ресторантьори и туроператори учредиха Алианс за популяризиране и развитие на туризма в Банско. Сдружението има амбицията да обедини всички заети в туризма и с помощта на местната администрация да подпомогне развитието на града и популяризирането му като туристически обект. Продажбите на туристическия продукт ще се извършват основно на английския пазар (чрез туроператора Балкан холидейз), в Чехия чрез фирма Александра и в Русия с помощта на операторите от Солвекс. Първата стъпка на алианса веднага след създаването му беше да промени знака на града и девиза му, който вече гласи: Банско - курорт за всички сезони.Всички съществуващи и новоизградени съоръжения бяха пуснати в експлоатация в началото на зимния сезон, който официално беше открит на 20 декември. Пистите над Банско очакваха първите скиори, оформени от десетте ратрака и трите нови снегоутъпкващи машини тип Кесборер. Преди началото на сезона хората от Юлен ги маркираха, поставиха им мрежи и знаци за лавинна опасност, а дърветата край тях са опасани с обезопасителни дюшеци. До момента са вложени около 14 млн. щ. долара. В рамките на пет години в ски-център Банско ще бъдат инвестирани общо около 25 млн. щ. долара, уточни пред в. БАНКЕРЪ изпълнителният директор на Юлен АД Илия Ризов. От фирмата, чиито акционери са Пирин турист (собственик на хотел Банско), Геотехмин инженеринг (собственик на Глазне), община Банско, ДЗИ-Общо застраховане (негова е почивна база над Банско), Академика 2000 ООД и сдружението на частните хотелиери в града, категорично отрекоха да са пропуснали срокове заради лошото време и отказаха да съобщят на колко възлизат загубите им от забавянето на целия проект вследствие на съдебните спорове с еколозите. До средата на януари Юлен възнамерява да изгради два нови четириседалкови лифта, доставени от австрийската фирма Допелмаер (Doppelmayr). През февруари пък ще бъде пуснат кабинковият осемседалков лифт от Банско до Шилигарника. До началото на следващия ски-сезон фирмата ще монтира още два лифта над града, а всички писти ще бъдат оборудвани с 30-40 оръдия за изхвърляне на сняг. Събрали сме няколко оферти. Инвестицията в тези съоръжения ще е за около 3 млн. щ. долара, прогнозира Ризов. Още от пролетта на следващата година Юлен започва и рекултивация на засегнатите от строителството трасета в Национален парк Пирин. Тя е неразделна част от проекта, която ние не можем, а и не искаме да избегнем, обясни шефът на фирмата-концесионер. - Инвестицията няма лимит. Тя ще бъде толкова, колкото е необходима.В Банско твърдят, че не се състезават с Боровец и Пампорово. Просто имат самочувствие, че изпреварват двата зимни курорта и заради австрийските съоръжения - последна дума на модата, които са с капацитет 5000 туристи, и заради удължаването на пистите Тодорка и Балканиада. В града обаче не липсват и скептици, които се ужасяват от мисълта, че мощни столични фирми ще превземат Банско и дотолкова ще го променят, че ще го лишат от автентичността му. Затова пред алианса и местната власт стои нелеката задача как да балансират между интересите на инвеститорите и местния колорит.

Facebook logo
Бъдете с нас и във