Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

БАЛКАНСКИ ФИРМИ В СХВАТКА ЗА ТЪРГА ПОДКОВА - МАКАЗА

Камъните бяха пратени там, където им е мястото - в градината на съседа. В случая - южната ни съседка Гърция. Вицепремиерът и министър на регионалното развитие Костадин Паскалев заяви в началото на седмицата, че гърците закъсняват близо година - две с реализацията на проектите по линия на трансграничното сътрудничество. Това са заключенията от доклада на междуправителствената комисия, внесен от министър Паскалев при премиера Симеон Сакскобургготски. В новата стратегия за развитие на сътрудничеството между България и Гърция кабинетът е предвидил част от парите за пропускателния пункт Рудозем - Ксанти да се пренасочат към пътната инфраструктура от двете страни на границата. На 15 май бяха отворени офертите на кандидатите по търга за строителство на 18- километровия подходен път от Подкова до ГКПП-Маказа. Най-общото впечатление бе, че всички по-големи фирми от Балканите с опит в пътното строителство са се явили на състезанието. Тасива бяха предварителните очаквания - че ще се включат много фирми от съседни страни и особено от Турция, която се присъедини към ФАР-страните в края на миналата година. Едва ли обаче някой е предполагал, че в надпреварата ще се включат повече от 10 турски компании и по толкова български и гръцки. Освен традиционното присъствие на Главболгарстрой в консорциум с италианската Италстраде, с оферти се появиха Автомагистрали - Черно море - Шумен, Мостстрой, Минстрой, Пътни строежи, поделения на Пътстрой инженеринг в Кърджали и в Стара Загора и др. Повечето кандидати използваха трика да участват в търга като смесени дружества. От общо 20 оферти самостоятелно участват само четири-пет фирми. Сбъднаха се най-големите страхове на изпълнителния директор на агенция Пътища Павел Диковски. Ден преди да изтече срокът за подаване на оферти ( 14 май), той прогнозира, че повечето от закупилите тръжната документация (а те са около 60 фирми) ще се обединят в някаква форма.Диковски очаква, че в срок от 25-30 дни комисията ще съумее да класира кандидатите. В деня на отваряне на офертите обаче стана ясно, че краен срок няма. Ценовите предложения за строителството на 18 км подходен път и 2 км етапна връзка варираха от 18 до 36 млн. евро. По информация на в. БАНКЕРЪ предварителната стойност на обекта е изчислена на около 26 млн. евро. За самочувствието на българските фирми, явили се без чуждо рамо на международния търг, може да се съди по оферираните суми. Предложенията им се придържаха по-близо до ниската граница (18-19 млн. евро), докато европейските участници се бяха спрели на сума от порядъка на 24-25 млн. евро. Търгът за пътя до ГКПП - Маказа вероятно ще даде модел за следващата процедура за обекти на ГКПП Илинден и кои ще са участниците в нея. Павел Диковски съобщи за в.БАНКЕРЪ, че тя ще бъде обявена до края на май. Предмет на търга е тунелът под граничния пункт. Общата му дължина на наша територия е 147 метра. Гръцката страна също ще започне строителството на обекта до края на 2002 г., смятат в агенция Пътища.

Facebook logo
Бъдете с нас и във