Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

БАЛКАНКАР ХОЛДИНГ ВЕЧЕ Е ДО ШИЯ В БЛАТОТО

На осмия централизиран търг, който ще се проведе на фондовата борса, ще бъдат предложени срещу пари държавните пакети от седем дъщерни дружества на Балканкар Холдинг. Те ще се търгуват като неделими дялове срещу пари.Синдикът на изпадналия в несъстоятелност през септември 2002 г. Балканкар Холдинг Бояна Караиванова ще обяви за продажба до края на този месец мажоритарните дялове от седем негови дъщерни дружества - Балканкар 6 септември - София, Балканкар Заря - Павликени, Балканкар Звезда - Луковит, Балканкар ЗП Т. Петров - София, Балканкар - ЗПДЕА Г. Костов - София, Балканкар Искър - Мездра и Балканкар Мизия - Бяла Слатина. И малките акционерни пакети от тези дружества ще бъдат предложени на фондовата борса - също срещу пари горе-долу по това време. Така че при добро желание и бърза реакция кандидат-купувачите биха могли да придобият целия капитал на предложените каростроителни предприятия. Друг е въпросът доколко привлекателна стока са те. Според Караиванова до този момент никой не е заявил интерес към тях. Трябва да се напомни, че мажоритарните дялове (60%) от капитала на Балканкар Искър и Балканкар ЗПДЕА Г. Костов бяха предложени за продан, и то неведнъж. Инвеститори са питали само за активите на Балканкар 6 септември, но нищо повече не се е случило. Съгласуването в действията на Караиванова и на държавните ведомства не е случайно. Заместник-министърът на икономиката Валентин Първанов и синдичката напоследък се срещат твърде често и обмислят как по-безболезнено да бъдат извадени дружествата на Балканкар Холдинг от съдебните каши, в които самите те ги вкараха. Става въпрос за делата, които се водят вече две години срещу увеличението на капитала в някои от каростроителните компании, което предприе Министерството на икономиката с цел да запази влиянието си в тях. Нито един от процесите не е стигнал до последна съдебна инстанция, но когато това стане, на двете страни вероятно ще им е все едно кой е спечелил. Тези дела блокират дейността на предприятията от структурата на холдинга и те продължават да трупат задължения, без да могат да излязат от кризата, в която се намират. Само неизплатените заплати в системата надхвърлят 4 млн. лева. Липсата на оборотни средства обаче е един от най-сериозните им проблеми. Като лекарство за разклатеното финансово здраве на каростроителните дружества според синдикатите, а и според синдика, би подействало отпускането на безлихвен заем от страна на икономическото министерство като техен акционер. Само че договореностите за присъединяването към ЕС категорично не допускат такъв ход.Спасението като че ли може да дойде само от платежоспособен инвеститор, който да влее свежи ресурси в заводите, изпаднали в предликвидационна треска. Според представители на КНСБ отрасълът трябва да бъде продаден като цяло. Това е и едно от исканията, които синдикатът е изпратил на президента Георги Първанов, министър-председателя Симеон Сакскобургготски, вицепремиера и министър на икономиката Лидия Шулева. Приватизацията на каростроителния холдинг като цяло обаче също е почти невъзможна по ред причини. До няколко дни ще започне продажбата на споменатите седем дъщерни дружества на Балканкар Холдинг. Освен това делата по изясняване на собствеността в други седем предприятия все още не са приключили. Не на последно място второто събрание на кредиторите през есента на миналата година взе решение продажбата на активите, включени в масата на несъстоятелността, да се извърши от синдика на обособени части. Именно затова синдикалните организации са запретнали ръкави да търсят някой, който има законното право да обжалва обявяването в несъстоятелност на Балканкар Холдинг. Синдикатите разчитат на един парадоксален ход - икономическото министерство да поеме тази роля. Но като се има предвид, че държавното ведомство не е страна по делото, едва ли някой би го допуснал да обжалва. Според запознати след уволнението на последния изпълнителен директор на холдинга Тома Траянов е назначен нов човек, но не е вписан в съдебните регистри. Ако все пак бъде намерен законен представител на холдинга за пред съда, възниква въпросът какво ще стане, ако жалбата бъде уважена, макар и след години, от последната съдебна инстанция. Каква ще бъде съдбата на сключените от синдика сделки за имуществото на холдинга? Само през последния месец Бояна Караиванова е извършила няколко успешни търга за резервни части на фалиралото дружество и е направила няколко неуспешни опита за продажба на негови вземания от задгранични компании. Според заместник-председателя на КНСБ Николай Ненков, ако не настъпи промяна в сегашното състояние на Балканкар Холдинг и неговите дъщерни дружества, те са обречени на ликвидация. Именно затова на 1 октомври ще започнат ефективни стачки в цялата система на заводите на Балканкар Холдинг.

Facebook logo
Бъдете с нас и във