Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

БАЛКАНКАР ХОЛДИНГ - ПРЕЛЪСТЕН И ИЗОСТАВЕН

Разпродажбата на имуществото на някогашния най-голям производител на кари Балканкар холдинг създава доста главоболия на неговия синдик Бояна Караиванова. Докато преди година тя водеше за него ожесточени битки с държавата, в резултат на които бяха заведени множество съдебни дела, сега то стои непродадено поради липса на интерес. Равносметката от осребряването на активите на каростроителния холдинг до този момент показва, че продаваеми са единствено резервните части. Именно от тях по сметката за разпределение са постъпили около 1 млн. лева. Дори синдикът е удовлетворил частично претенциите на Агенцията за държавни вземания и те са намалели с 300 хил. лева. Но сумата на всички предявени вземания към каростроителницата е около 180 млн. лева. Никой не иска дори и на минимални цени участията на холдинга в неговите дъщерни дружества, които се смятаха за най-ценния му актив. Според Караиванова причината за липсата на интерес към тях се дължи преди всичко на това, че няма пазари за продукцията им. Освен това и онези предприятия на Балканкар, които реализират повече продажби, печелят толкова, колкото да преживяват. Мажоритарните дялове от 60% от капитала на Балканкар Искър - Мездра и Балканкар ЗПДЕА Г. Костов - София, които са собственост на обявеното в несъстоятелност през септември 2002 г. дружество, се предлагат от месеци, но без особен успех. Първият търг за акциите на мездренската компания бе проведен още през декември миналата година. Те бяха оценени на 877 хил. лева. Нито един купувач обаче не прояви интерес към тях. През януари Караиванова направи втори опит да пласира книжата, и то срещу цена, равна на половината от оценката, т. е. за 438.5 хил. лева. Но и тогава те си останаха в ръцете на холдинга. Последната стъпка, която законът разрешава на синдика в подобен случай, е да премине към пряко договаряне. За съжаление и този метод не даде резултат и към разпределителната сметка не бяха прибавени допълнителни средства. В крайна сметка се стигна дотам, че акционерите на Балканкар Искър ще гласуват за прекратяване на дружеството и за обявяването му в ликвидация на общо събрание, което ще се проведе на 19 юли. Тогава ще бъдат освободени и членовете на директорския борд на дружеството по тяхно желание. Това ще бъде втори опит на акционерите да открият процедура на ликвидация за мездренското предприятие . Първият бе през януари. Такова решение, според Търговския закон, може да се вземе с мнозинство от 75 на сто от капитала, което прави гласа на икономическото министерство решаващ. Ведомството притежава 36.01% от капитала на Балканкар Искър, а дребни акционери държат общо 3.99 процента. Бояна Караиванова заяви пред в. БАНКЕРЪ, че холдингът в нейно лице ще гласува против това решение. Не виждам кой и какво може да спечели от това, обясни тя. Дружеството работи на загуба през последните години. То е едно от седемте предприятия от структурата на каростроителния холдинг, в които икономическото ведомство не успя да увеличи капитала и съответно своето участие. В останалите седем дъщерни дружества това бе направено, в резултат на което в момента се водят дела, оспорващи това увеличение. Докато не приключат, синдикът няма да има възможност да продаде дяловете на холдинга в тях. Освен Балканкар Искър обект на публична продан бе и Балканкар ЗПДЕА Г. Костов. На 29 април бяха предложени 60% от неговия капитал. Тези книжа бяха оценени на 4.6 млн. лева. Така или иначе и те останаха непродадени. Вече се подготвя вторият търг за този дял на двойно по-ниска цена. Три пъти Бояна Караиванова е предлагала и активите на дъщерното дружество в Москва - срещу цената от 6.4 хил. щ. долара. Търгове са били проведени и в Москва, и в България, но желаещи засега няма. Стигнало се и до последната възможна процедура за продажба - чрез пряко договаряне, но резултатът е същият. Според синдика липсата на купувачи се дължи най-вече на задълженията на дружеството, които надвишават 60 хил. щ. долара.Бояна Караиванова потвърди, че в най-скоро време ще бъдат предложени дяловете на холдинга и в останалите предприятия, за чиито акции не се водят дела. Тяхната оценка вече е готова и скоро на търг ще бъдат предложени мажоритарните пакети от капитала на Балканкар Заря - Павликени, Балканкар Мизия- Бяла Слатина, Балканкар ЗП. Т. Петров - София, и Балканкар Звезда- Луковит. В момента се готви и оценката на Балканкар 6 септември. Изключително лошото му финансово състояние бе един от поводите за една от зачестилите напоследък срещи между Бояна Караиванова и заместник-министъра на икономиката Валентин Първанов. Всъщност с тези виждания те искат да изгладят противоречията помежду си. Вече няма никакъв негативизъм в нашите отношения. Ние на практика няма какво да делим, заяви синдикът на каростроителницата. Но това прозрение от двете страни като че ли идва малко късно. Ако то се беше случило по-рано щяха да бъдат спестени време, средства, нерви, както и редица съдебни абсурди. Обект на обсъждане при една от последните срещи на Караиванова в икономическото ведомство е била и продажбата на единственото работещо предприятие в Троянската област - Балканкар Ерма - Троян. И около увеличението на неговия капитал все още се водят дела. Желанието на държавата е било синдикът да се откаже от съдебните разправии, за да се пристъпи по-бързо към неговата продажба. Караиванова обаче заяви, че не може да направи това, защото ще я подведат под наказателна отговорност. Така че ще трябва да се изчака краят на делата, а междувременно от това ще губят работещите в предприятието.

Facebook logo
Бъдете с нас и във