Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

БАЛКАНКАР ХОЛДИНГ ОПЛЕТЕ В МРЕЖИТЕ СИ КОНСОРЦИУМ

БАЛКАНКАР ХОЛДИНГ ОПЛЕТЕ В МРЕЖИТЕ СИ КОНСОРЦИУМСамо една предварителна оферта беше подадена в Агенцията за приватизация за закупуване на Балканкар Холдинг ЕАД и държавните дялове в 14-те му дъщерни дружества. Срокът за това изтече на 24 март. Единственият кандидат, допуснат до конкурса, бе софийското дружество Балкарс консорциум ООД. То е вписано в търговския регистър на 14 март тази година и съдружници в него са Индустриален капитал-холдинг и свързаните с него дружества Емка, ЗАИ, Руболт, М+С хидравлик, Силома, Бизнес Принт, Бизнес Ком, Кемп, Абразив Комерс, както и немските фирми Йеспа-фабрика за машини Карл Йегер и Хеска-инструментални машини и промишлени съоръжения. Консорциумът се управлява от Милко Ангелов, Димитър Тановски и Иван Делчев, които са учредители на бившия приватизационен фонд Индустриален капитал.Все още обаче не е ясно дали подалият оферта консорциум ще бъде допуснат до заключителния етап на конкурса - това тепърва ще решават управителните органи на АП.Според списъка на приетите от синдика вземания на кредиторите, дълговете на Балканкар холдинг възлизат на 180 млн. лева. Част от тях, според закона, трябва да бъдат погасени с получените от сделката средства. Преговорите между Балкарс консорциум и Агенцията за приватизация за съдържанието на погасителния план и за цената обаче тепърва предстоят. Ако бъде допуснат до заключителния етап, купувачът ще получи възможност да направи предварителен финансово-икономически анализ на холдинга (т.нар. дю дилиджънс). Балканкар Холдинг, заедно с държавните дялове в 14-те му дъщерни компании, беше обявен за продажба чрез конкурс на 3 февруари. Преди това, през септември миналата година, холдингът бе обявен в несъстоятелност. Въпреки заплетеното съдебно положение на структурите на Балканкар Агенцията за приватизация побърза да открие процедурата по неговата приватизация, за да изпревари решението на съда по списъка на приетите от синдика вземания (според параграф 5, ал.1 от допълнителните разпоредби на Търговския закон за дружество, обявено в несъстоятелност, може да бъде открита приватизационна процедура само преди съдът по несъстоятелността да приеме окончателния списък на кредиторите). Пет компании купиха конкурсната документация, но не подадоха оферти. Една от тях е асеновградското РМД Руенкар, създадено през 1999 г. за участие в приватизацията на Балканкар Руен. Кандидат бе софийската фирма Балканкар Милениум, управлявана от Валентин Шотев (известен като последния комсомолски секретар на МВР). Сред потенциалните купувачи първоначално бе и пловдивският производител на мотокари Херку, зад който стои Еврохолд (бившият приватизационен фонд Агроинвест). От каростроителното предприятие се заинтересува и едно швейцарско дружество - Ню Економикс Сервис лимитид. Не взе участие в надпреварата и свързаната с АКБ Форес Финансово-инвестиционна къща АКБ, спрягана като един от най-сигурните кандидати за Балканкар. Всички тези кандидати не бяха допуснати до участие в конкурса, тъй като не отговаряли на предварителните изисквания, поставени от АП.Агенцията за приватизация обяви, че купувач на холдинга може да е само стратегически или финансов инвеститор. Но стратегическите инвеститори трябваше да имат приходи от машиностроене за 2001 или за 2002 г. не по-малки от 50 млн. евро. Както в. БАНКЕРЪ вече писа, според статистическите данни за 2001 г. нито една българска компания от бранша не отговаря на това условие. Така че наши фирми можеха да се включат в наддаването само като финансови инвеститори. За тях обаче АП изискваше те да управляват фонд на стойност над 50 млн. евро. Една от най-коментираните компании измежду тези, които закупиха конкурсна документация, но не подаде предварителна оферта, е АКБ Форес. Нейният изпълнителен директор Николай Банев обясни за в. БАНКЕРЪ, че корпорацията се е отказала да участва в конкурса най-вече заради грубата намеса на изпълнителната власт и на депутатски лобита в тази сделка. Когато можехме да купим Балканкар холдинг - по време на управлението на предишното правителство, двама от членовете на надзорния съвет на АП гласуваха против нашата оферта. Това, според нас, беше политическа поръчка, допълни Банев. Той заяви, че все пак ще продължи да следи развоя на тази приватизационна сделка. Шефът на АКБ Форес прогнозира, че тепърва ще има битка за холдинга между бъдещия купувач, кредиторите и изпълнителната власт. Друга фирма, свързана в миналото с Балканкар Холдинг (сред най-вероятните участници в конкурса) беше Къртис Балкан, в миналото създадена като смесено българо-американско дружество. Нейният изпълнителен директор Петър Попов обаче заяви, че компанията не е имала интерес към приватизацията на холдинга. Никой няма намерение да хвърля пари за пробита каца, образно обясни той. И наистина проблемите, с които ще се сблъска купувачът на Балканкар, няма да са малко. На първо място, не е ясно за какво точно ще преговарят в заключителния етап от конкурса купувачът и АП. За да започнат същинските преговори, съдът по несъстоятелността би трябвало да одобри окончателния списък на кредиторите (това още не е направено). След това АП и кандидат-купувачът ще имат четири месеца да сключат сделката. В случай че влезе във владение на Балканкар Холдинг, новият собственик доста време ще изяснява какви дялове от заводите е придобил. Делата срещу увеличението на капитала на половината от дъщерните дружества все още не са приключили. Увеличението беше предприето от Министерството на икономиката още миналата година с цел да се намали процентното участие на холдинга в тях за сметка на държавата. Така държавното ведомство искаше да поеме контрола над компаниите и да ограничи придобиването на капитала им от РОСЕКСИМБАНК и от останалите кредитори. Синдикът Бояна Караиванова влезе в директорския борд на още една дъщерна компания на Балканкар Холдинг. Това стана на 25 март, когато общото събрание на Балканакар Г. Костов избра синдичката на дружеството майка за председател на управляващия си орган. Това е четвъртото дружество, в което влиза Караиванова. Другите дружества, в чието управление тя участва, са Балканкар 6 септември - София, Балканкар Заря - Павликени, и Балканкар Мизия в Бяла Слатина.

Facebook logo
Бъдете с нас и във