Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

БАЛКАН НИТО Е ЗА МИРИСАНЕ, НИТО ЗА ИЗХВЪРЛЯНЕ

До влизането в сила на международната стратегия за открито небе през 2005 г. България трябва да има силен авиопревозвач, който да се пребори с конкуренцията. Инак американски компании ще използват страната ни като разпределителна спирка и ще отнемат трафик от нас. Така накратко резюмира правителствената авиационна стратегия ресорният министър Пламен Петров. Що се отнася до съдбата на авиокомпания Балкан, Петров отбеляза: Изрично съм казал, че окончателно решение до момента няма. Още повече че в това състояние Балкан нито оперативно, нито като управление е китка за мирисане. Така че нещата ще се решават тепърва.Тепърва ще се решават нещата, в чието забъркване самият министър има немалка роля. Засега единственият ефект от купищата закани, съдебни дела и нотариални покани е многото шум в медиите. Именно те през последните няколко месеца се превърнаха в единственото поле за комуникации между намесените в скандалите страни: синдиците на авиокомпанията, професионални и синдикални организации, летище София и транспортния министър в качеството му на принципал на софийския аеропорт и на главен въздухоплавателен стратег на републиката.Още на 20 септември на синдиците на националния авиопревозвач бе връчена втората нотариална покана от летище София. В нея аеропортът заплашва, че ако до 17 часа на 10 октомври Балкан не изплати изцяло задълженията си към него в размер на 1.467 млн. лева, от 00.00 часа на 19 октомври самолети на компанията ще бъдат блокирани на софийските писти - няма да се зареждат с вода и гориво, а пътниците няма да се превозват до тях.Пушилката, изглежда, се е усетила и по-надалеч. Заговори се, че в нарочно писмо Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) е намекнала, че не само тя, но и Европейската комисия в Брюксел не е склонна косвено да субсидира Балкан. Според подписан през 1997 г. договор за кредит, ЕИБ финансира проекта за разширение и модернизация на столичното летище с 60 млн. евро. Други 50 млн. евро безвъзмездна помощ отпуска Еврокомисията по линия на предприсъедителната програма ИСПА. Такова писмо така и не видя бял свят. От транспортното ведомство категорично отхвърлиха дори и намек за проблеми около двете финансови линии. Но и пари за аеропорта не потекоха. Докато неразбориите около новото летище продължават, синдиците на Балкан Олга Миленкова и Христо Моллов построиха новата си отбранителна стратегия. Вместо да внесат нотариално поисканите близо 1.5 млн. лв. до 10 октомври, те изпреварващо, още в края на работния ден на 4 октомври, внесоха... два насрещни съдебни иска. Първият - в Софийския районен съд срещу министър Пламен Петров за пропуснати ползи в размер на 1.738 млн. щ. долара след негови изявления за евентуална ликвидация на авиокомпанията. Вторият иск бе депозиран в Арбитражния съд към Българската търговско-промишлена палата (БТПП). В него синдиците настояват за 1.298 млн. лв., които летището дължало на Балкан за зареждане с гориво и наземно обслужване. Претенциите всъщност са, че горивото било прекалено скъпо - с 51 долара на тон над цената в Западна Европа. Ако авиокомпанията използва средната цена на летищата в Брюксел, Франкфурт или на Хийтроу в Лондон, щеше да спести 357 хил. щ. долара за периода януари-август 2002 г., смятат Миленкова и Моллов. Високите такси за наземно обслужване пък според тях се дължали на злоупотребата с монополно положение, тъй като в района на аеропорта не е лицензиран друг оператор за такова обслужване. Министър Пламен Петров също не остана със скръстени ръце. Разбра се, че той е изпратил писмо до Държавен вътрешен финансов контрол с искане по време на ревизията в Балкан да бъде установена масата на несъстоятелността и да се проверят финансовите параметри на всички договори, сключени от синдиците.При цялата дандания три български и няколко чуждестранни компании официално са подали кандидатури за 51% от акциите на Балкан. Българските, по думите на транспортния министър, са Хемус Ер, Бългериан Ер чартър и България, но кои точно са чуждестранните, Петров отказа да съобщи, аргументирайки се с тяхното нежелание да им се цитират имената, преди да е ясно какво ще им бъде предложено като активи. В поредицата от кандидати любопитство предизвиква регистрираната у нас авиокомпания България. Петдесет процента от нея са собственост на руския гражданин Татевос Суринов, а другата половина е на смесената българо-руска фирма Севан. Консултант на компанията е бившият заместник транспортен министър Здравко Величков, който в продължение на 10 месеца запази поста си и при кабинета Сакскобургготски.Татевос Романович Суринов е същият човек, който като представител на Руския авиационен консорциум (РАК) подписа на 29 май тази година протокол за намерения с назначения броени дни преди това заместник транспортен министър Милан Миланов. В документа се визираше създаването на смесено предприятие, което да се превърне в новия български национален авиопревозвач. Предлагаше се също в регистрираната у нас смесена компания България, РАК и българската държава да си разделят по 49%, а 2 % да останат за т.нар. резидентите (т.е. за хората, които реално ще я управляват). Апетитите на РАК бяха към най-примамливите дестинации - до Триполи, Пекин, Виена, Санкт Петербург, Дамаск, Москва... Предвиждаше се полетите да се осъществяват с пет самолета - три ТУ-154 и два ИЛ-18, но от цялата работа нищо не излезе.Сред чуждестранните играчи е и Ситрад еърланс - еднолична фирма на арабин, следвал в България. Експертите в бранша обаче са скептични, че ексстудентът е желаният инвеститор. А инак предложението звучи обещаващо. В писмо до синдиците Ситрад еърланс уточнява, че желае 100% от акциите на Балкан и да закупи превозвача като цяло предприятие - съвкупност от права, задължения и фактически отношения.Сред кандидатите осведомени нареждат и регистрираната в Холандия Интер авиейшън сървисиз, но с уточнението, че проявява интерес единствено към карго-полетите. Според тях в транспортното министерство е депозирана и оферта от консорциум, в който влизат авиокомпания България, Хемус Ер и руски фирми. Консорциумът искал да купи само отделни активи на Балкан.На практика кой точно, как и какво е готов да купи ще се изясни на широката публика след 29 октомври, когато събранието на кредиторите ще реши съдбата на Балкан. Този път обаче ръководството на транспортното министерство ще трябва да огласи не само намеренията си за националния превозвач, а и за развитието на целия сектор. Ако не иска сянката на Гад Зееви да погълне и него.

Facebook logo
Бъдете с нас и във