Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

БАЛКАН ЛЕТИ ЗА ЧЕСТ И ГУБИ

НАД 3 МЛН. ДОЛАРА МЕСЕЧНО ИЗТИЧАТ САМО КЪМ ВИЕНА

Националният авиопревозвач Балкан, който от 12 март е в процедура по несъстоятелност, продължава да увеличава броя на възстановените си редовни международни линии. Самолетите с българския трибагреник отново летят до Москва, Рим, Франкфурт на Майн, Берлин. Синдици и ръководство на авиокомпанията уверяват, че в близките дни машини на Балкан ще превозват пътници и до Алжир и Казабланка, както и до Копенхаген и Стокхолм. Проблемът е, че по всички възстановени редовни международни линии пътуват средно по трийсетина пътници, и този, който ги вози, трупа по 10-15 хил. щ. долара загуби на кръгов рейс. На 5 юли например самолетът на Балкан е превозил до Москва и обратно само 49 души (от 312 възможни). И всичко това става в средата на най-натоварения сезон, в който самолетите на конкуренцията, в случая на Аерофлот, летят пълни.
Може би в стремежа си да поизравни малко силите по линията до Москва от 11 юли Балкан реши да приложи промоционална цена от 189 щ. долара за пасажерите, които имат тридневен престой в руската столица или пътуват с тарифа уикенд. Офертата важи до 27 август. За сравнение - Аерофлот вози по същите т. нар. уикенд тарифи за 240 щ. долара, а цената на Балкан, поради по-скъпото авиогориво, винаги е била с 20-30% по-висока. Но и дъмпингът не доведе до желания ефект и по данни от световната резервационна система Амадеус, пътниците по тази дестинация предпочитат да плащат по-скъпо и да летят с Аерофлот. Руската авиокомпания изпълнява пет пълни полета седмично, а Балкан - четири - почти празни. На всичко отгоре до Москва от Варна лети шест пъти седмично и друга руска авиокомпания - Авиа експрес круиз, и то не с чартър, а по редовни международни линии.
В крайна сметка въздушният трафик между България и Русия седмично се обслужва от единайсет полета на руски авиокомпании и четири полета на един български превозвач - Балкан. При което и дума не може да става за спазване на изискването за равнопоставеност на полетите при обслужването на редовните международни линии, заложено във всички документи на Международната организация по авиотранспорт (ICAO). Според най-груби изчисления, двете руски авиокомпании превозват по 11 000 пътници средно на месец, получавайки приходи в размер на около 2.8 млн. щ. долара. Близо половината от тази сума се формира на българския авиопазар. Ако Балкан, заедно с втория национален авиопревозвач Хемус ер, извършваха същия брой полети, както е според подписаната двустранна спогодба за въздухоплавателни съобщения между двете страни и при същата натовареност, от тези 2.8 млн. щ. долара около 700 хил. щ долара на месец щяха да остават в България.
Още по-фрапиращо е положението с редовната линия София - Виена. По нея от 13 февруари тази година летят единствено двете австрийски авиокомпании Остриън еърлайнз (AUA) и Лауда еър. Полетите и на двата превозвача в момента са 19 седмично - по три от понеделник до петък и по два в почивните дни, и все пълни. По непотвърдена информация клиентите на AUA и Лауда еър месечно са около 16 хил. души, от които приходите са над 7 млн. щ. долара. (Най-евтиният билет до Виена с тарифа уикенд сега е 440 щ. долара.) Ние, при това положение, естествено не печелим нищо.
Защо Главна дирекция Гражданска въздухоплавателна администрация (ГВА) към Министерството на транспорта и съобщенията, която издава всички разрешения на чуждестранни и български превозвачи за полети до и от наша територия, е допуснала това разминаване?
Нормативно ние сме изпълнили задълженията си - коментира Захари Алексиев, главен директор на администрацията. - Според двустранните спогодби ние сме дали права на Балкан да лети и до Москва, и до Виена. До руската столица има разрешение да лети и Хемус ер. Това че нашите авиокомпании не го правят въобще, или пък летят по-малко от чуждестранните, си е чисто техен проблем.
Що се отнася до чартърите, Алексиев обясни, че руската страна е приела наредба, която задължава нейни граждани да летят от нейна територия само с национални авиокомпании или с определени чуждестранни авиопревозвачи. Този документ противоречи на международната практика, според която всички чартъри са свободни. От което пък следва, че и Балкан и Хемус имат право да извършват чартърни превози. А защо не го правят - не знам. Това зависи единствено от тях, от търговската им политика, от това, дали полетите им са печеливши, или носят загуби и пр., подчерта шефът на въздухоплавателната администрация.
Логично е да се запитаме и защо за Виена, за която явно има много пътници, а в същото време Балкан отказва да лети, министърът на транспорта и съответно ГВА не назначат втори национален превозвач, който да поеме полетите? Оказва се, че не само Балкан, която има права, но и нито една друга българска авиокомпания не иска да ги добие и да лети до австрийската столица. Не се използва и възможността за сключване на договор за блок места в самолетите на австрийските авиокомпании. И изобщо изглежда странно, че Балкан, като носител на правата, предоставени му от държавата, не се стреми да получи някакви приходи от това.
Всъщност обяснението е много просто. Според председателя на Съюза на летците от гражданската авиация Тодор Симеонов, Балкан не разполага със самолет, който може да каца във Виена. Още преди няколко години властите на Виена, Амстердам и някои други градове в Европа забраниха на техните летища да кацат руски машини от типа Туполев-154 М. А преговорите за наемане на Боинг-737 засега са безрезултатни.
Междувременно се очаква търговският директор на Балкан и синдиците да подпишат в близките дни договор с авиокомпанията на британския мултимилиардер Ричард Брансън Върджин Атлантик. Документът ще даде възможност на националния ни превозвач да продава билети за всички дестинации на Върджин Атлантик до Северна Америка, а пътниците да летят с нашата авиокомпания по линията Лондон-София-Лондон, откъдето ще продължават със самолетите на Ричард Брансън. В САЩ пасажерите ще се качват на машините на Върджин. В момента от България до Северна Америка се пътува само с чуждестранни авиокомпании, най-вече с Бритиш еруейз, Луфтханза, Ер Франс, Че Ес А и ЛОТ. Запознати с продажбите на билети обаче твърдят, че от цялата операция ще печели само Върджин Атлантик, която ще пълни самолетите си. А с ниските цени на билетите до Лондон Балкан ще увеличава загубите си.

Facebook logo
Бъдете с нас и във