Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

БАЛКАН ЛЕТИ, НО ПАРИ НЕ НОСИ

Единственият оцелял самолет на Балкан Ту-154 М вече над две седмици бразди небето между София и Лондон. Според авиоексперти средните загуби на превозвача за всеки от проведените от 2 май досега 13 полета (с 60-80% празни седалки) са 8-10 хил. долара. Авиокомпанията продължава да трупа загуби и от начисляването и изплащането на заплати, хонорари за консултанти, командировъчни в чужбина и пр.
Тенденцията към увеличаване на задълженията явно ще продължи, ако се съди по направените до 16 май резервации за дестинацията София - Лондон - София. Както в. БАНКЕРЪ вече писа, за да вози на нула (т.е. без загуби и без печалба), самолетът на Балкан трябва да превозва поне по 160 пътници в двете посоки (от 312 места). А засега с малка печалба се очертава единствено двупосочният полет до Лондон и назад на 30 май.
Независимо от това на 19 май се възстановяват и полетите до Дубай и Кувейт. За първия полет до Дубай са си резервирали места 53 пасажери и само 15 в обратната посока. Превозвачът ще лети директно до Обединените арабски емирства само в събота и ще се връща в неделя. За сряда и четвъртък е планиран комбиниран полет София - Дубай - Кувейт - София.
На 30 май трябва да бъде възстановена и линията София - Тел Авив - София. Полетите за Дубай, Кувейт и Тел Авив са нощни. Следователно Балкан ще лети с единствения си самолет денем до Англия, а нощем - до Близкия изток. Сегашното ръководство на авиокомпанията вече преговаря за наемането и на два самолета от Москва.
Но най-интересният факт около възстановяването на полетите е, че билетите на авиокомпания Балкан в Тел Авив ще бъдат продавани от генералния агент Оупън скай. Преди повече от година мажоритарният собственик на превозвача Гад Зееви закри голяма част от представителствата в чужбина и сключи договори с генерални агенти. Освен с Оупън скай бяха подписани споразумения и с Файв континентс травъл, Малам системс и Авиарепс. Твърди се, че Оупън скай и Малам системс са собственост на бившия търговски съветник на авиокомпанията и отдавнашен партньор на Гад Зееви - Дов Кейгън. Оупън скай дължи на Балкан над 500 хил. щ. долара от продадени билети преди 14 февруари 2001 година. Синдиците обясняват, че са решили да подновят договора с тази фирма, тъй като тя ги е заплашила, че ще се издължи на авиокомпанията само ако отново бъде предпочетена за генерален агент.
Странното в целия случай е, че Хемус ер вече беше получил съгласие от Главна дирекция Гражданска въздухоплавателна администрация да работи за откриване на редовна линия София - Тел Авив. Оставаше само договарянето с израелските авиационни власти за назначаването на Хемус за официален превозвач по нея. Докато представител на компанията избирал офис и се уточнявал с управата на летище Бен Гурион за часовето на кацане и излитане, от Балкан долетяла новината за полета.
Разбира се, за всички е ясно, че връщането на доверието в един национален превозвач след краха ще става бавно и трудно. В този смисъл загубите от първите полети биха били оправдани. Лошото е, че възстановяването на линиите става без одобрена от общото събрание на кредиторите оздравителна програма и без ясен бизнесплан. А и независимо от многобройните командировки в чужбина стратегически инвеститори така и не се появяват.

Facebook logo
Бъдете с нас и във