Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

БАЛКАН ИГРАЕ НА КРИЕНИЦА С КРЕДИТОРИТЕ

АВИОКОМПАНИЯТА ЩЕ СТАВА КЛИЕНТ НА АГЕНЦИЯТА ЗА ДЪРЖАВНИТЕ ВЗЕМАНИЯ


Играта, която авиокомпания Балкан отдавна води с държавата и кредиторите си, навлезе в последната си фаза. От началото на новата година ръководството на превозвача вече смени надлъгването с игра на криеница. В случая обаче трябва да се отдаде заслуженото най-вече на кредиторите. Само преди няколко дни ЛУКойл Нефтохим-Бургас блокира чрез съда сметките на авиокомпанията в Булбанк и Хипоферайнсбанк заради неизплатен (и непризнат) дълг от малко над 2 млн. щ. долара към вече прекратеното дружество Нефтоимпекс. За да може да продължи да работи и най-вече за да инкасира приходите си от продажбата на самолетни билети в България, на 18 януари Балкан ненадейно откри нова сметка в нова банка - SG Експресбанк, клон София. Същевременно с телекси бе разпоредено на агенциите за продажба на билети да пренасочат паричните потоци към новата сметка.
Но в синхрон с новите повеи откъм Агенцията за приватизация Балкан ненадейно се оказа притисната и от Главна дирекция Гражданска въздухоплавателна администрация (ГВА) към Министерството на транспорта. И то - съвсем заслужено. Както вече писа в. БАНКЕРЪ (бр. 3 от 20 януари), след продължителни преговори в края на ноември миналата година правителството се съгласи да разсрочи за десет години 28 млн. лв. вътрешен дълг на Балкан. Той е именно към ГВА, натрупан от неплатени държавни такси. Важно условие, благодарение на което стана възможно споразумението, е, че от датата на подписването му Балкан се задължава да плаща без никакво забавяне всичките си текущи задължения към ГВА.
Но както казват, ако всички обещания и задължения се изпълняваха стриктно, светът би бил твърде скучен. И сигурно, за да направи престоя си в България по-вълнуващ, ръководството на Балкан погази и това споразумение и до 24 януари вече беше натрупало нов дълг от над 1.2 млн. лв. към въздухоплавателната администрация. Спазвайки стриктно споразумението и притискана от приватизационната агенция, в средата на отминалата седмица ръководството на ГВА заплаши, че ако до няколко дни Балкан не се издължи до стотинка, ще бъде сезирана Агенцията за държавните вземания.
На фона на всичките тези неблагополучия не е за вярване новината, че Балкан вече е подписала договори, че наема от Дженерал илектрик кепитъл сървисиз (GECAS) четири самолета Боинг-737, при това пак на оперативен лизинг. Намериха се хора, които се кълнат, че са виждали договорите и дори са ги чели. Първите два самолета щели да дойдат през февруари, а вторите два - през март и април. Член на ръководството на авиокомпанията дори коментира, че самолетите отдавна трябвало да са тук, но арестът на 16 октомври на самолет Боинг на Балкан, който също е собственост на GECAS, е попречил на преговорите.
Трудно би могъл човек да повярва и на клетвите на собственика на Балкан Гад Зееви, на изпълнителния директор Цви Франк и на техните сътрудници, че тяхната единствена цел е да развиват авиокомпанията. Как да се обяснят тогава драстично нарасналите със 133.768 млн. лв. задължения само за 15-месечното управление на новия собственик?
Няма обяснение и отказът от най-печелившата дейност - чартърите, особено когато става въпрос за традиционно силните летни чартърни програми на Балкан, при това на пазари, на които доминира от десетилетия - като германския например.
В класацията TOП 50 на сп. Еърлайн бизнес (Airline Business) от октомври миналата година авиокомпания Балкан стои на 32-рo място сред всички чартърни авиокомпании в света, действали през 1999 година. Съпоставяйки данните от извършените полети тогава с увеличените през миналата година, според авиатори от Балкан, в класацията за 2000 г. националният авиопревозвач би трябвало да мине поне с две-три места по-напред. А през 2001 г. изобщо ще изчезне от класацията.
На фона на всичко това възниква въпросът: Ами откъде ще идват приходите на Балкан? Отговорът не е ясен.

Facebook logo
Бъдете с нас и във