Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

БАЛКАН ЕР ТУР - ЗА 75 ДОЛАРА ПОВЕЧЕ

Криво-ляво ситуацията бе овладяна. Хемус ер пое планираните дестинации на обявената в несъстоятелност на 29 ноември авиокомпания Балкан. След шест часа висене в чакалните на софийската аерогара част от най-търпеливите пътници все пак отлетяха. А служителите на фалиралия превозвач, неуспели да преминат теста за новата компания, окончателно загубиха надежди.И докато експертите в транспортното ведомство трескаво планираха първите полети на новата Балкан ер тур, съдбата на грохналия окончателно Балкан остана изцяло в ръцете на синдиците Радослав Тонев и Станислав Лютов. За БАНКЕРЪ Тонев обясни, че предстои пълна инвентаризация на имуществото на авиокомпанията и че в случая трябва да бъдат защитени преди всичко интересите на кредиторите. Синдикът отказа да съобщи по какъв начин ще се актуализират оценките на активите на Балкан, но заяви, че свободните сгради и съоръжения ще се отдадат под наем. Пазарната оценка на активите от началото на 2002 г. е 190 млн. лв., а ликвидационната - 105 млн. лева. За самата разпродажба пък в същата пазарна оценка са заделени близо 19 млн. лева.Предполагам, че процедурата по ликвидация ще продължи 5-6 месеца, каза изпълнителният директор на Балкан ер тур Любка Манова. Според нея, всичко зависи от бързината, с която ще бъде организирана работата. Манова отрече информацията от Съюза на летците от гражданската авиация, че синдиците пречели на бъдещата дейност на Балкан ер тур, отказвайки да отдадат под наем единия хангар. Целта ни беше да се наеме техническата база, така че да не плащаме висок наем. Ние тръгваме от нулата, все още нямаме продажби и реализирани приходи, бе становището на Любка Манова.Междувременно с шампанско и в добро настроение транспортният министър Пламен Петров почете първия полет на Балкан ер тур. Това стана в сряда (4 декември), когато самолет Ту-154 на авиоотряд 28 излетя с 60 пътника на борда по линията София - Лондон - Париж. Вторият полет бе същия ден с Боинг 737-300 до Франкфурт. Министър Петров се похвали, че притежава напълно отворен билет до Брюксел и става постоянен клиент на новата авиокомпания. Подарък за прощапалника на Балкан ер тур направи и Министерският съвет, като я определи за национален превозвач по 17 дестинации (до Унгария, Чехия, Франция, Великобритания и Северна Ирландия, Германия, Холандия, Швейцария, Испания, Белгия, Швеция, Дания, Австрия, Италия, Русия, Израел и Обединените арабски емирства). Резервационната система за билети на новата въздухоплавателна фирма вече работи, а от 9 декември Балкан ер тур ще продава билети и в чужбина. Запазват се и исторически ценните, според Пламен Петров, слотове на летищата в Лондон, Франкфурт, Берлин, Париж, Тел Авив, Москва, Виена, Мадрид, Брюксел, Брюксел, Рим, Копенхаген, Стокхолм, Цюрих и Амстердам. Всичко изведнъж стана толкова радостно и хубаво, че пътниците, закупили билети от фалиралия авиопревозвач, трябваше дори да доплатят по 75 щ. долара, ако желаят да станат клиенти на Балкан ер тур.Пътниците на Балкан не са пътници на Балкан ер тур, напомни министър Петров за незабелязалите разликата. Пътниците на Балкан са един от кредиторите му, по-лесно е да доплатят, вместо да ги караме да си купуват нови билети, допълниха от транспортното ведомство. С доплатените 75 щ. долара ще се покрият таксите за кацане и прелитане, застраховката и други преки разходи, които новата авиокомпания не би трябвало да поема. Според Петров, това са минимални харчове, които не отиват в джоба на новоучредената фирма и са жест и израз на коректна държавна политика.Техническият директор на Балкан ер тур Димчо Топалов обаче не скри, че по този начин ще покрият малка част от разходите си. Така или иначе, никой не уточни с какви средства е бил пребоядисан наетият на лизинг от Луфтханза Боинг 737-300, кой ще плати разноските по ушиването на нови униформи на стюардесите и с какви екстри ще се привличат бъдещите клиенти? Остава открит и въпросът колко пътници със закупени билети от Балкан останаха непревозени? По сметките на хората на министър Петров, това са няколко хиляди души. Те ще оберат негативите от предаването на властта между стария и новия национален превозвач. Бъдещето на Балкан ер тур пък е в ръцете на Агенцията за приватизация, получила през седмицата пакет документи за приватизацията на новата фирма. Очаква се процедурата да приключи до юни 2003 година.

Facebook logo
Бъдете с нас и във