Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

БАЛКАН ЕР ТУР МОЖЕ ДА ИЗЛЕЗЕ И НА ПЕЧАЛБА

НЕ Е НОРМАЛНО В БЪЛГАРИЯ ДА ИМА 18 АВИАЦИОННИ ОПЕРАТОРИМилчо Миланов, заместник-министър на транспорта и съобщенията, пред в.БАНКЕРЪГ-н Миланов, какво наложи толкова скоро бизнеспланът на Балкан ер тур да се актуализира? - Актуализира се, тъй като в първоначалния му вариант не бяха отчетени множество проблеми. Той не беше обвързан и с бъдещата приватизация. Новият бизнесплан на националния превозвач предвижда София да възстанови позициите си на основен трансферен център в авиобизнеса на Балканите. Документът е в два варианта - оптимистичен и песимистичен. При оптимистичния дестинациите се увеличават двойно - от сегашните 11 на 22. Надяваме се това да стане през летния период. Тогава Балкан ер тур ще лети до Алжир, Кайро, Кувейт, ще възстанови и печелившите полети до Дубай. Редовни полети ще има и до Амстердам, Лисабон и Москва. Договарят се условията и на сезонните чартърни полети за украински туристи до Варна и Бургас. И как ще стане всичко това само с два пътнически самолета?- Съвсем ясно е, че новите дестинации не могат да се покрият с два самолета. През седмицата транспортният министър Пламен Петров беше в Германия, където преговаря с Луфтханза-техник за пренаемането на двата Боинг-а 737-300, както и за закупуването на лизинг на две нови машини, вероятно от същия модел. Смятам, че така Балкан ер тур, ще може да лети до Северна Африка и Близкия изток, включително и да поеме чартърните полети през лятото.Можем ли да говорим вече за някакви финансови резултати от дейността на новата авиокомпания?- Приходите от продадените билети за декември миналата година са за над 1.1 млн. щ. долара. Осем хиляди са превозените пътници. Да не забравяме все пак, че месеците ноември, януари и февруари по принцип са най-слаби в авиацията. Но от началото на април започва високият сезон и съм убеден, че броят на пътниците значително ще се увеличи. При добър мениджмънт Балкан ер тур ще е на печалба, стига да разполага със средства за разширяване на полетната си програма. Управителят на компанията Любка Манова каза, че заради лошата репутация на Балкан има отлив на пътници. Как те ще бъдат привлечени отново?- Не съм съгласен с подобни констатации и не приемам определението лоша репутация. А иначе на клиентите ще се предложат бонусни програми. Пътниците, които летят редовно с Балкан ер тур ще могат да ползват намаление в цената на билетите, както и безплатен билет след определен брой пътувания. Ще могат да получат като бонус например и билет за бизнескласа. Създаването на компанията беше по-леко, оттук нататък нещата са значително по-трудни. Сега трябва да се съобразяваме с пазарните механизми и конкуренцията. Според мен присъствието на Балкан ер тур на пазара вече е много сериозно и част от чуждестранните превозвачи явно се притесняват, че разширява дейността си. Използвам случая, за да се обърна към всички българи, към служителите от държавната администрация, и особено към бизнесмените да използват услугите на българската авиокомпания.Като говорим за конкуренция, ще намали ли националният превозвач цените на билетите си?- Цените на билетите са достатъчно атрактивни. Тарифната политика на превозвача е съобразена с условията на пазара. Не можем да намаляваме или повишаваме цените произволно. Отново ще повтаря, че с разширяването на бизнеса ще увеличим и клиентите си, и ефективността.Имаше упреци към транспортното министерство, че поддържа усилията на Балкан ер тур да монополизира авиопазара... - Балкан ер тур преговаря с почти всички авиокомпании. Тези дни имаше среща между нейното ръководство и това на Хемус ер. Те постигнаха съгласие да използват съвместно самолетния парк и да съгласуват летните си разписания. Тук-там се появиха писания, че Министерството на транспорта пречи на останалите фирми. Само че какво означава да наемеш самолет от чуждестранна авиокомпания на мокър лизинг? Означава с нает чуждестранен екипаж и машина под свой полетен номер да претендираш, че развиваш българския авиобизнес. Ер София нае Боинг 737-800 от турската компания Пегасус за полетите до Дубай, в което няма нищо лошо. Сега Хемус ер извършва тези полети, но съм убеден, че общата дейност на двете фирми не носи печалба. Балкан ер тур се стреми да развива бизнес и да създава реални работни места - в момента те са 263. Не е нормално обаче в малка България да има 18 авиационни оператори. И нови три да чакат на опашка за лиценз. Кога ще се реши проблемът с полетите до Москва?- Представителите на руската администрация, ангажирана с въздухоплаването, настояваха Балкан да върне дълга си от 26 хил. щ. долара. Това бе причината Балкан ер тур има забрана за полети по дестинацията София-Москва. Но Русия също ни дължи пари и при това положение е необходимо да има реципрочност. Нашите аргументи бяха приети и на 15 януари, по време на Седмата руско-българска комисия по транспорт, руската страна призна Балкан ер тур за национален превозвач. Проблемът е, че независимо от подписаната двустранна спогодба въздухоплавателната й администрация акредитира отделно всяка авиокомпания за полети до Русия. България вече получи временно разрешение до 29 март тази година, но трябва да изпълни определени условия. Вероятно в началото или средата на март полетите до Москва ще бъдат възможни. В най-лошия случай това ще стане през лятото.Крайният срок за приватизацията на новата авиофирма е 23 юни 2003 година. Този срок не ви ли притеснява?- Оттук нататък всичко е в ръцете на Агенцията по приватизация. Екипът, който решаваше казуса Балкан, не предвиждаше новият национален превозвач да остане задълго държавна собственост. Продажбата на Балкан ер тур трябва да стане час по-скоро, стига тя да попадне в ръцете на инвеститори, които освен с финансови средства разполагат и с интелектуален и мениджърски потенциал, за да я развиват. Въпреки обявената процедура за раздържавяване, министерството има готовност да продължи да контролира авиоотрасъла, за да не се рискува както в случая с Балкан.Докога?- Докато не получим гаранции, че сделката ще приключи успешно. В средата на 90-те години и унгарската авиокомпания Малев, и чешката ЧСА бяха приватизирани неуспешно. Но и в двете страни правителствата не скръстиха ръце, а сравнително бързо възстановиха контрола си върху тях. Днес ЧСА е един от проспериращите бивши източноевропейски превозвачи и успешно се налага на западния пазар. Ще се преименува ли Балкан ер тур на България ер?- Сега тече конкурс за изработване на графичен знак и след като той приключи, ще решим този въпрос. Може би тук ще се намеси и новият собственик на авиопревозвача. Много е възможно името да бъде сменено.

Facebook logo
Бъдете с нас и във