Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

БАЛКАН ДЪЛЖИ 10 МЛН. ДОЛАРА НА ЧУЖДИ ЛЕТИЩА

Месец преди общото събрание на авиокомпания Балкан в публичното пространство се развихри истинска битка за бъдещето на националния превозвач. Правителството не се ангажира официално с казуса, двама от членовете му обаче предопределиха съдбата на националния превозвач. Създаването на нова авиокомпания на мястото на Балкан e най-добрият начин да се защитят интересите на държавата и данъкоплатците - категорично заяви финансовият министър Милен Велчев. Според него държавата не би трябвало да се ангажира финансово със създаването на новата компания освен с вземанията, които вече има от Балкан. Министър Пламен Петров пък официално потвърди, че летище София е изпратило на авиокомпанията втора нотариална покана за изплащане на задълженията й. Заявено бе, че ако до края на месеца парите не бъдели издължени, самолетите с българския трикольор нямало да излитат от софийските писти.От Балкан заявиха, че за последните два месеца са изплатили на софийското летище 600 хил. лева. Летци, служители и синдикални дейци вкупом се възмутиха от вероятността полетите на националния превозвач да бъдат спрени отново. И предупредиха, че това щяло да означава пълен крах на доверието в авиокомпанията. Дори само изказванията на Пламен Петров за ликвидация на Балкан през това лято са накарали много от пътниците да се откажат от резервация на места - примерно за след два или три месеца - каза Георги Сеизов, шеф на КНСБ-секцията в компанията. От националния ни превозвач се похвалиха, че през юни, юли и август са успели да преизпълнят оперативния план за дейността си до края на годината, разработен след отлагането на общото събрание на кредиторите от 20 май за 29 октомври. За последните три месеца по план компанията е трябвало да превози 53 012 пътници, а реалният им брой е 58 151, т.е. с 5139 души повече. Очакваният процент на използваемост на местата (т.нар. лоуд-фактор) за същия период е 62.10%, а реално постигнатият - 68.9 процента - обясни търговският директор на компанията Христо Тодоров. За същия период националният превозвач е реализирал по-високи от очакваните приходи, горницата е в размер на 768 874 щ. долара.Всичко би било добре, ако не бяха новите дългове на Балкан и неразплатените задължения. По информация на в. БАНКЕРЪ до момента само към чуждестранните летища националният превозвач дължи към 10 млн. щ. долара.Така месец преди общото събрание на 29 октомври кашата около Балкан стана пълна. За доразмътването спомогнаха и средите около авиокомпанията, които предупредиха, че е пропуснато времето за каквито и да било ходове. Според тях новата авиокомпания Балкан - Български въздушни линии, която правителството планира да създаде с измененията в Закона за гражданското въздухоплаване, едва ли скоро щяла да види бял свят. А ако новата авиокомпания се появяла няколко месеца след ликвидацията на Балкан, ефектът щял бъде пагубен както за националния превозвач, така и за целия сектор въздушен транспорт у нас.

Facebook logo
Бъдете с нас и във