Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

АВТОМОБИЛЪТ Е БОЛКАТА НА БЪЛГАРИНА

ИНТЕРАМЕРИКАН ПРЕДЛАГА ПЪТНА ПОМОЩ НА ВСЕКИ, КОЙТО Е ЗАКЪСАЛ - СРЕЩУ АБОНАМЕНТБорислав Михайлов, председател на съвета на директорите на Интерамерикан (България)Г-н Михайлов, общото събрание на Интерамерикан (България) прие в края на септември някои важни решения. Кои са те?- Аз бях избран за председател на съвета на директорите. Другото по-съществено решение е, че одитор на компанията вече не е Делойт и Туш, а Кей Пи Ем Джи. Предстои вписване на промените в директорския борд в съда и в Агенцията за застрахователен надзор.Напоследък името Интерамерикан се споменаваше най-вече във връзка с вашата бивша любов ДЗИ, ако може да се каже така. Какви бяха причините Интерамерикан да не стане консултант на новия собственик в управлението на бившия държавен институт?- ДЗИ не бе само любов. Това е част от живота ми, и то може би най-хубавата част. Двадесет години все пак не са никак малко. Имаше споразумения за сътрудничество между РОСЕКСИМБАНК и Юреко в първата фаза от приватизационната процедура за ДЗИ. Във финалната втора фаза обаче не се стигна до окончателно договаряне. Получиха се писма от страна на Юреко, от Интерамерикан, че няма да участват във втората фаза, но не знам какви са причините и не се интересувам от детайли и подробности.След като от близо два месеца сте в екипа на Интерамерикан (България), какви са вижданията ви за бъдещото развитие на компанията? Засега присъствието й на нашия пазар като че ли не се отличава с нищо по-значимо.- Мой приятел и колега се шегува понякога, че Интерамерикан (България) звучи много добре, има хубави червени букви, които обаче са непознати за публиката, но че на мен се пада честта да ги напълня със съдържание. Вижданията ми са, че трябва да се развие мрежата от продавачи - застрахователните агенти, и то не само в големите градове. В София вече имаме две агенции. Идеята е да засилим присъствието си във Варна, където сега разполагаме с един малък офис. Освен това имаме агенции и в Бургас, в Благоевград и в Пловдив. Сега моментът е подходящ за разширяване на мрежата, защото има раздвижване на пазара на кадри - заради сделките в бранша много застрахователи смениха собствениците. Целта на компанията ни е да приключи с минимална печалба края на годината. А това никак не е малко, тъй като досега тя е била на минус. За миналата година загубата е около 600 хил. лв., а тази година се очертава тенденция за намаляването й. Според предварителни разчети, сега резултатът отива към нула, но нека не дърпаме дявола за опашката, защото има още много време. Интерамерикан (България) вече е по-стегната по отношение на разходите - издръжката на компанията се минимизира, доколкото е възможно. Тенденцията е към развитие на премийния приход. По този показател ръстът е близо двоен в сравнение с миналата година. Плановете ни са премийният приход да стигне около 2.7 - 2.8 млн. лв. в края на годината, през следващата година - да е над 3 млн. лв., а за 2004 г. - над 5 млн. лева. Определяща обаче ще бъде печалбата, а не премийният прираст, защото ако се прави само оборот и се отчита загуба, на практика не се прави нищо. Компанията е малка, но за сметка на това развиваме нови продукти. Сега работим върху нова комбинирана застраховка и съвсем скоро ще я пуснем на пазара. Тя задължително обхваща Гражданска отговорност, свързана е също със Злополука и с различни имуществени застраховки. Клиентът ще получава редица отстъпки и бонуси за всяка допълнителна застраховка към пакета.Какво е отношението ви към новите застрахователни лимити и премии, които бяха предложени от Агенцията за застрахователен надзор по задължителната Гражданска отговорност?- Аз се солидаризирам с останалите колеги от бранша. Доколкото съм разговарял с тях, всички сме на мнение, че лимитите са много високи в сравнение с тази премия, която трябва да събират застрахователите. Нещата са поставени в обратна посока. Увеличението на премията е съвсем нищожно в сравнение с отговорностите. Действително в страните от ЕС отговорностите са много високи - човек не може да си позволи да кара автомобил без застраховка Гражданска отговорност. Санкциите също са много големи, отговорността е много голяма, но и съзнанието на хората е на друго ниво. Докато при нас за съжаление е тъкмо обратното. За българите, притежаващи моторни превозни средства, е трудно да отделят допълнителни средства за нея, но не бих казал, че стойността на тази застраховка е толкова висока, след като отговорността е в хиляди пъти повече. Говорим за годишни премии в рамките на 60-70 лева. Те трябва да се увеличават, иначе застрахователят е обречен на загуба. Неотдавна бе създадено ново дружество Интерамерикан асистанс, което ще предоставя пътна помощ. Означава ли това, че имате намерение да развивате приоритетно автомобилното застраховане?- Компанията няма такава цел. Напротив, автомобилното застраховане е една съпътстваща дейност и чрез Интерамерикан асистанс Интерамерикан дори има намерение да помага на другите компании в тази сфера. Болката на българина е автомобилът и затова ще започнем да предлагаме пътна помощ на всички автомобили, независимо къде са застраховани. Ще предлагаме този вид услуга на всички застрахователи - т.е. те ще могат да я включат към своите пакети. В етап на напреднали разговори сме с няколко компании. Със ЗК Юпитер вече финализираме договора. Как ще действа новата компания в случай на авария или пътнотранспортно произшествие?- Дружеството има собствени автомобили за пътна помощ из цялата страна, които се намират на разстояние не повече от 100 км един от друг. Сключени са също договори с подизпълнители. Изграден е и денонощен център за мобилна връзка. Три телефона ще са непрекъснато на разположение на клиентите, като номерата им ще са записани на клиентските карти. След като закъсалият на пътя клиент се обади в центъра, оттам се изпраща дежурна кола и на място се преценява дали става дума за авария, или за пътнотранспортно произшествие.Какви ще са цените на тази пътна помощ? И каква застраховка трябва да имат потърпевшите?- Може и да нямат застраховка Каско. Предвиждаме услугата Пътна помощ да се разпространява от застрахователните агенти, от застрахователните компании, от банките и от автосервизите. Клиентите ще могат да правят абонамент за срок от една година. Цените са много атрактивни за възможностите, които се предлагат. Има три нива. Първото - основно ниво, е на стойност 60 лв. (цената е с ДДС) и включва отстраняване на повредата на място или репатриране на автомобила до най-близкото място, където може да бъде ремонтиран. Ако мястото на домуване се намира наблизо, возилото се закарва дотам. Това важи и за територията на София (другите конкурентни фирми не предлагат такова нещо). При второто ниво - абонамент за 120 лв., има някои екстри. Ако повредата на автомобила не може да бъде отстранена в рамките на 24 часа, се поема нощувката на водача и на един придружител - общо до 40 лева. В случай че повредата не може да бъде отстранена за два дни, колата се транспортира до мястото й на домуване или до специализиран сервиз. Третата абонаментна услуга - за 150 лв., включва не само предлаганите екстри по предните нива, но покрива и територията на Гърция. Специфичната подробност е, че услугата се предлага за автомобили с общо тегло до 3 тона.Как банките приемат възможността да си сътрудничат с вас в сферата на пътните услуги?- Бих казал, доста добре. В процес на разговори сме с дружеството на ЕВРОБАНК - Транскард. Те имат идея да включат услугата в своя пакет. Проведохме разговори и с БНП Париба (България), която също проявява интерес. Правим постъпки и към други банки. Мисля, че нашите продукти могат лесно да се включат като допълнителна услуга към различни видове дебитни и кредитни карти.Очаквате ли в близко бъдеще нови инвестиции в Интерамерикан от страна на основния акционер - компанията Юреко?- Собствениците на Интерамерикан имат намерение да инвестират, но всичко зависи от това, какво ще покажем ние. Ако постигнем ръст и по-широко присъствие на пазара, е естествено те да инвестират и в нови офиси, и в самото дружество. Идеята на Юреко и в частност на Интерамерикан е след развитието на услугата Пътна помощ да се премине към медицински асистанс. В Гърция и в Румъния Интерамерикан вече има създадени такива медицински бази с всички необходими условия - болници, линейки (оборудвани с медицинска апаратура) и хеликоптери. Пилотният проект, който стартира с пътната помощ, ще покаже дали да се премине към следващ етап. Така ще се развие и здравното осигуряване. Да не забравяме, че Интерамерикан е компанията номер едно в Гърция в областта на животозастраховането и е втора в общото застраховане. У нас обаче, доколкото съм запознат, не се предвижда регистрация на животозастрахователно дружество в близките една-две години.В края на септември парламентът прие поредните изменения в Закона за застраховането. Вие, като юрист, имате ли забележки към новите промени?- Най-революционната промяна, според мен, е в това застрахователни агенти да бъдат не само физически, но и юридически лица. Промяната беше направена основно, за да могат банките, големите търговци на автомобили и туристическите агенции да продават застраховки. Но да си продавач не е толкова проста работа и трябва да бъде добре контролирана. Въпреки всичко това е една положителна крачка в законовата уредба, но трябва да се прецизира.Какво е отношението ви към законопроекта за единен финансов надзор, който вече се гледа в парламента? Ще доведе ли това до сливане на фирми от различните сфери на дейност - застраховане, хазарт, пенсионно осигуряване и инвестиционно посредничество?- Животът и времето ще покажат дали ще се получи сливане. На световната сцена се консолидират банки, застрахователи, големи и малки фирми. Обединяването им под една шапка, най-общо казано, ще доведе до някои сътресения в контролирането и надзора върху дружествата. Не бих казал, че в България сливането на контролиращите институции ще предизвика сливания на пазарните субекти. Всичко зависи от интересите на самия бизнес. Преди време се направи едно обединение между хазарта и застраховането. Не разбрах от него да има голям ефект. Но това трябва да преценяват държавниците.

Facebook logo
Бъдете с нас и във