Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Автомечти за два милиарда лева

Светът на автомобилите е едно красиво и приказно място, където желае да попадне всяко непораснало момче. Така или иначе, България не успя да намери своето място там. Остана й горчивият опит от сглобяването на съветския "Москвич" в Ловеч и "Булгаррено" в Пловдив преди доста години. При третия опит да "правим" автомобили - през 1995-1996 г., в бившия завод за дизелови двигатели във Варна бяха сглобени само 2200 бройки "Роувър Маестро". Днес мечтата подхранва  друг завод за автомобили - този път плод на съвместна инвестиция между българската "Литекс моторс" и китайската "Грейт уол". Предприятието им край ловешкото село Баховица работи от февруари 2012 г., а в проекта са инвестирани над 80 млн. евро. От фабриката излизат модели от марката "Грейт уол", които намират пазар предимно зад граница.

От началото на века обаче България бавно и полека отново се завръща на автомобилната карта на Европа. Този път я преоткриха големите производители на авточасти. Освен че намериха добра бизнес среда, те се вгледаха в заводите ни и показват устойчив и нарастващ интерес за сътрудничество с тях. Някои от тях пък направиха по едно или две предприятия у нас "на зелено" и показват готовност за инвестиции в нови изделия, а и в служителите. И тук опираме до основния проблем на сектора - кадрите у нас. Ако успеем да осигурим достатъчно по брой и добре квалифицирани работници, можем да очакваме и други фирми да ни обърнат внимание, а не да предпочетат съседите ни. Не са малко и компаниите, които пренасят в България и своите развойни центрове, а не се ограничават просто до сглобяване на части.

Последният пример е немската "Бер-Хелла Термоконтрол", която покрива целия процес от продуктовия дизайн до производството на цялостната система за климатичен контрол. През май миналата година фирмата откри производствено предприятие и развоен център в "Икономическа зона София-Божурище". Тук се произвеждат електронни панели и контролни системи за климатици на автомобили. А основните клиенти на фирмата са производители на автомобили и камиони като "Даймлер", "БМВ", "Ауди", групата "Фолксваген", "Волво", "Рено", "МАН", "Скания", както и за елитни марки като "Порше", "Ламборгини" и "Бугати". За разлика от конкурентите в сектора за автомобилни компоненти, които залагат на евтин труд, предприятието разполага и с развоен център. В него вече са наети 50 инженери, които работят директно за проекти на централата в Липщад. Планира се броят на заетите в развойния център постепенно да достигне души.

В момента статистиката показва, че около 100 компании у нас произвеждат над 140 разнообразни компонента за двигатели, електроника, тапицерии, седалки, кабели, заключващи системи и други части.

Над половината от тези фирми са разположени на територията на областите София-град, Пловдив, Добрич и Велико Търново. Водещи фирми в сектора са: "Сензор Найт Индастриъл", "СЕ Борднетце България", "Язаки България", "Монтюпе", "АЛС България" и други.

Според последните оценки пазарната стойност на тези изделия е около 2.5 млрд. лева. Освен че секторът е във възход, през миналата година се отбелязва и ръст на продажбите с 15.4 на сто. Всичко това дава основание на анализаторите да твърдят, че успехът на българската икономика може да дойде най-вече от такива продуктови ниши, вместо да залитаме по особено грандиозни проекти.

Пробивът в производството на авточасти осигурява поръчки на почти всички големи европейски компании за автомобили. А през последните две години повече от половината от откритите у нас производства са именно за авточасти и аксесоари. А и преобладаващата част от сертифицираните от Българската агенция за инвестиции проекти са от автомобилния сектор. Това ни дава пълното основание да кажем, че от всеки десет автомобила, които се движат и произвеждат в Европа, в осем има вложени компоненти, изработени в България.

В този престижен сектор на машиностроенето ни са заети 20 000 работници. А по неофициални данни в последните пет години износът им се оценява на около 1.8 млрд. лева. Това означава, че почти всички големи производители влагат в моделите си детайли, измайсторени у нас: "Фолксваген", БМВ, "Рено", "Ауди", "Порше", "Мерцедес", "Форд", "Волво", "Пежо", "Дачия" и други. Освен че индустрията се разраства, и интересът на нови такива компании към вложения и бизнес у нас се запазва, уверяват от Агенцията за инвестиции.

Особено добре е представен сегментът "Кабели и кабелни системи". В Карнобат, в Сливен и Мездра японската корпорация "Сумитомо електрик" прави части за "Фолксваген", "Ауди" и "Шкода". Друг гигант от Страната на изгряващото слънце - "Язаки", произвежда в Ямбол и в Сливен кабелни системи за "Рено" и "Форд". А мениджърите й обмислят и нов завод около Пловдив. Германският производител на кабелни системи - "Нексанс аутоелектрик", построи завод в Плевен. Компанията разработва и произвежда кабелни системи и компоненти за водещи автомобилни компании и тукашната й фабрика ще работи изцяло за марката BMW.

Съчетанието между евтина работна ръка и ниски данъци, членството в Европейския съюз и валутата с фиксиран курс към еврото са в основата на този интерес. Не е без значение и удобното ни местоположение, което допълнително привлича погледите на западните мениджъри към България като възможност за инвестиции - най-често "на зелено". Тя е привлекателна за тях и като база с ниски технологични разходи. И в добавка - едно дружество по-лесно избира къде да построи предприятие, ако наблизо вече има подобни производства.

За всеки у нас е ясно, че едва ли някога отново ще се върнем към сглобяването на автомобили в България. Но нищо не ни пречи да се превърнем в "Меката на авточастите". И може би това е начинът да променим съдбата си на най-бедната страна в Европейския съюз.

 

СПЪНКИ

Демографията и липсата на работна ръка, както и местната конкуренция са основните заплахи пред инвеститорите, отчита Агенцията за инвестиции. Чуждестранните компании добавят и проблеми като бюрокрация и лоша инфраструктура, които все още плашат някои от производителите. Никой вече не пропуска и некачествената образователна система. Не са малко и оплакванията от липсата на стратегия за насърчаване на растежа в автомобилната индустрия - било чрез данъчни облекчения, или чрез субсидии, които да позволят на България да се изравни със своите конкуренти.

Четете още

Банкеръ Weekly

Литекс Моторс – сбъднатата мечта за българско автомобилостроене

Илия Терзиев, изпълнителен директор на "Литекс Моторс"
... Още »
Банкеръ Weekly

Синдикиран заем от 146 млн. евро за Домусчиев

С тях "Хювефарма" закупува активи на конкурента си - гиганта Zoetis. Още »
Банкеръ Weekly

Смазващи критики от Брюксел за Борисов

Но най-неприятното е, че България, видите ли била изпълнила само една от петте препоръки за реформи, които ни даде преди година ЕК. Още »
Facebook logo
Бъдете с нас и във