Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Автоголът на АПИ

инж. Светослав Глосов след разпита му в Националната следствена служба

Агенция "Пътна инфраструктура" за поредна седмица влезе във вестникарските заглавия с гаф. Докато чиновници, бивши и настоящи шефове даваха показания в Националната следствена служба заради трагедията край Своге, колегите им в централата на столичния булевард "Македония" сметнаха за удачно да си поръчат нови служебни автомобили... за 1 087 500 лв. без ДДС. От заданието на поръчката пък стана ясно, че по-скъпите автомобили са предвидени за Централната администрация.

Пътната агенция бе намислила да се сдобие с общо 53 нови возила. Две щяха да са високопроходими джипове, а 51 - леки коли. Прогнозната стойност на джипките бе 185 хил. лв. (без ДДС), или по 92.5 хил. за брой. За останалите автомобили от АПИ бяха готови да платят 902.5 хил. лв., т.е. горе-долу по 17 хил. лв. за бройка (отново без ДДС). Процедурата обаче просъществува едва един ден. След като се разшумя около тази обществена поръчка, тя набързо бе спряна. Този ход беше доста логичен, предвид обществения натиск, на който е подложено ведомството заради калпавия път край Своге.

Разминаване обаче се получи при мотивите за спирането на поръчката. В медиите бе тиражирано, че е прекратена от строителния министър в оставка Николай Нанков. Но от регионалното ведомството обясниха, че Нанков не е бил уведомен за този търг, отхвърляйки твърденията за завишената стойност на возилата. Според документацията пък причината е в прекомерните изисквания към фирмата изпълнител, както и че при проверка на контролните органи тези изисквания може да бъдат счетени за дискриминационни. Беше открита и техническа грешка в обособената позиция №2 - включване на междуосие на автомобила с определен размер, който не съществува и не се предлага за автомобили. 

Междувременно Институтът за пътна безопасност представи своето изследване за инцидента в Искърското дефиле. Докладът бе красноречив - участъкът край Своге не отговаря на никакви стандарти и контролните органи са допуснали серия от пропуски при проектирането, при ремонта и при пускането на отсечката в експлоатация. Проблеми са открити при поставянето на мантинелата, при зърнометрията на асфалта, при маркировката, при широчината на тротоара. Констатирана е липсата на пътен знак за ограничение на скоростта. Експертизата е установила също така, че пътят е бил гладък като огледало, което е било известно на всички институции по веригата. 

Част от упреците бяха насочени към МВР, което по думите на вътрешния министър в оставка Валентин Радев е издало седем предписания за шосето, но те не са били изпълнени. Друг е въпросът защо вътрешното ведомство не е глобило собственика му - Агенция "Пътна инфраструктура", и защо не е поискало пътят да бъде затворен, след като е установило, че е опасен? От института зададоха и следващия най-логичен въпрос - каква е компетентността на служителите, които трябва да осъществяват контрол?

В отговор на смазващите критики шефът на АПИ Светослав Глосов съобщи, че започва инспекция на целия път в Искърското дефиле от лицензирани одитори по пътна безопасност. "Пътищата се строят с асфалтови смеси, които са с одобрени рецепти, като преди да бъдат положени на пътя настилките, задължително се изпитват в акредитирани лаборатории", обясни Глосов.

Колкото до обществената поръчка, той подчерта, че повечето от поръчаните автомобили са били предвидени за областните пътни управления. "Когато има проблеми през зимата заради снегонавявания, все пак трябва да се стигне до тези места, за да се направи съответната организация", заяви още Глосов. По думите му търгът бил спрян от Николай Нанков, тъй като от пътната агенция са допуснали грешка и не са съгласували момента на обявяване на процедурата.

Щатът расте

Общо 921 служители ще работят в новото звено към пътната агенция - "Национално ТОЛ управление", което ще се занимава със събирането на електронните пътни такси. От тях 911 ще са на щат в звеното, а останалите десет - в общата администрация на агенцията. В проекта на постановлението на Министерския съвет не се уточнява колко ще натежат на бюджета новите назначения. Засега е ясно само, че бюджетът на АПИ следва да бъде увеличен с 3.6 млн. лева.

Специализираното звено ще поеме функциите по събиране на пътните такси от съществуващата в момента дирекция "Пътни такси и разрешителни". Иначе след новата порция назначения щатът на пътната агенция ще нарасне на 2432 души.

На 4 септември Комисията по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление в Народното събрание прие на второ четене въвеждането на смесена ТОЛ система. Предвижда се леките коли да започнат да ползват електронни винетки от началото на 2019 г., а от август следващата година тежкотоварните автомобили да плащат тол такси.

Facebook logo
Бъдете с нас и във