Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Аврамова задвижва пътни проекти за 3 млрд. лева

Петя Аврамова

Близо 3 млрд. лв. за пътно строителство ще бъдат разпределени през 2019-а от новия регионален министър Петя Аврамова, като сериозни суми ще продължат да текат към магистралите "Хемус" и "Струма". Само за ВиК сектора пък са предвидени 1 млрд. лв. по оперативната програма "Околна среда". "Процедурата за кандидатстване е вече открита и има готовност търговете да бъдат обявени в началото на новата година", заяви Аврамова по време на осмия дискусионен форум "Строителството през 2019 г. - перспективи и предизвикателства".

От думите на новия министър се разбра, че в следващите месеци ще бъдат обявени обществени поръчки за още 137 км от магистрала "Хемус". По-конкретно, става дума за две отсечки. Първата е от пътен възел "Боаза" до разклона за Плевен и Ловеч, която е с дължина 52 километра. Около 85 км пък са до връзката с пътя Русе-Велико Търново.

Преди седмица правителството отпусна 35 млн. лв. за трасето между Ябланица и Боаза. Строителството се изпълнява от консорциума "ХВП Ябланица" ДЗЗД, в който влизат "Хидрострой", "Водстрой 98" и "Пътстрой Бургас". Те спечелиха търга с цена от близо 55 млн. лв. без ДДС. Както "БАНКЕРЪ" вече писа, има избран изпълнител и за отсечката от Белокопитово до Търговище -  ДЗЗД "ХЕМУС - 16320", в което участват "Инфра Експерт", "Пътинженерингстрой-Т", "Автомагистрали - Черно море" и "Трансконсулт-22". Сумата по договора е 119.7 млн. лв. без ДДС. Тези два проекта следва да бъдат завършени през 2019 година.

В изказването си на форума Петя Аврамова се спря и на строителството на "Струма". Тя припомни, че агенция "Пътна инфраструктура" вече обяви обществените поръчки за изграждането на най-тежкия участък - през Кресненското дефиле в посока София. Индикативната стойност на търговете е 875.3 млн. лв. без ДДС. Пътната агенция постави срок от 1556 дни за завършване на строителните работи, а кандидатите могат да подават офертите си до 8 ноември. Междувременно продължава работата по трасето от Кресна до гр. Сандански, което се очаква да е готово до края на строителния сезон, както и на участъка Благоевград - Крупник. Конкретно край край Благоевград обаче дейността продължава да е спряна заради откритото древно селище край с. Покровник. В даден момент това може да се превърне в проблем, тъй като "Струма" трябва да е готова преди 2023 година. В противен случай страната ще загуби европейското финансиране на стойност 1.5 млрд. лева. 

Аврамова очерта още четири ключови проекта, сред които са скоростният път Видин-Ботевград и магистралата между Русе и Велико Търново. Вторият се явява възлов според министъра, тъй като е тясно свързан с проекта за нов мост на река Дунав край Русе и тунела под връх Шипка. "Има политическа воля тези проекти - заедно с магистрала "Черно море" и тунела под Петрохан, да бъдат реализирани чрез публично-частно партньорство. Общата им прогнозна стойност е над 3 млрд. лв.", обясни министърът. 

През следващата година по оперативната програма "Региони в растеж" ще са в изпълнение над 400 инфраструктурни проекта, включително и тези за подобряване на градската среда, транспорта и пътната инфраструктура. В столицата ще бъдат обновени 53 училища, детски градини и университети.

Facebook logo
Бъдете с нас и във