Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

АВИОПРЕВОЗВАЧИТЕ СЕ ОБЕДИНЯВАТ

Втората по големина авиационна компания на Европа - Ер Франс (Air France), обяви на 30 септември, че ще плати 784 млн. евро в ценни книжа за холандската Ка Ел Ем Роял Дътч еърлайнс (KLM Royal Dutch Airlines). Ако сделката получи благословията на инвеститорите и на контролните органи, от нея ще се роди най-големият европейски авиопревозвач. Ер Франс предлага по 11 свои акции и по 10 варанта (ценни книжа, които, подобно на опциите, дават право на собственика си да ги замени срещу акции на точно определена дата и в общия случай - на предварително определена цена) за 10 акции на Ка Ел Ем. С други думи книжата на холандската компания са оценени на 16.74 евро всяка, или с 40% над пазарните котировки при приключване на борсовата търговия на 29 септември. Постигнатата от Ка Ел Ем цена в сделката показва, че или Ер Франс е имала непреодолимо желание да я купи, или холандците са можели да се изтъргуват по-добре, коментират специалисти. Пазарната капитализация на френския превозвач е била 3.05 млрд. евро вечерта на 29 септември, а на Ка Ел Ем - 558 млн. евро. Държавният дял на Франция в обединената структура ще е 44% (срещу сегашните 54% в Ер Франс). Останалите акционери във френските авиолинии ще държат 37% от капитала на новата групировка, а акционерите на Ка Ел Ем - 19 процента. Двете компании ще образуват холдинг със седалище в Париж под името Ер Франс Ка Ел Ем, което ще им позволи да запазят собствените си търговски марки и персонал. Ще бъдат гарантирани интересите и на холандската държава, която в момента е миноритарен акционер в Ка Ел Ем, вероятно чрез получаването на мажоритарен дял от акциите с право на глас. Очаква се сделката да приключи на 15 октомври. Късно вечерта на 29 септември тя е получила подкрепата на директорския борд на италианския национален авиопревозвач Алиталиа (Alitalia), който е изразил готовност да се включи в обединението на по-късен етап. Ка Ел Ем ще се присъедини към световния авиационен алианс Скай тийм (SkyTeam), оглавяван от Ер Франс и Делта еър лайнз (Delta Air Lines). Той много бързо набира скорост и се превръща в равностоен конкурент на другите два световни авиосъюза. Единият е Стар (Star), под ръководството на германския национален превозвач Луфтханза (Lufthansa) и американската авиокомпания Юнайтид еърлайнс (United Airlines). Вторият е Уануърлд (Oneworld), начело на който са Бритиш еъруейз (British Airways) и Америкън еърлайнс (American Airlines). Към него преди две седмици се присъедини и швейцарската Суис интернешънъл еърлайнс (Swiss International Airlines). По оценка на експерти от бранша, през тази година световните авиокомпании са изправени пред общи загуби от 10 млрд. щ. долара заради повсеместния срив в потока от пътници. Единственият начин за намаляване на разходите е обединението. Ер Франс и Ка Ел Ем са изчислили, че сливането им ще докара допълнителна оперативна печалба от 495 млн. щ. долара годишно за период от пет години. Обединението на двата национални превозвача се оценява като най-амбициозната сделка на твърде разпокъсания европейски авиационен пазар. Холандската авиокомпания Ка Ел Ем си търси партньор от близо 15 години. Тя започна преговори с английската Бритиш еъруейз през 1991 г., които година по-късно се провалиха. През януари 1993 г. холандците станаха инициатор на нови разговори, този път с швейцарските национални авиолинии Суис Ер (Swiss Air) и с австрийския превозвач Остриан еърлайнс (Austrian Airlines). Преговорите пропаднаха през ноември същата година. През 1997 г. Ка Ел Ем подписа споразумение за партньорство с италианската авиокомпания Алиталия, а две години по-късно потърси сътрудничество с Ер Франс. През април 2000 г. холандците развалиха партньорския си договор с Алиталия, а през юни същата година започнаха нови разговори с Бритиш еъруейз, които бяха прекратени след три месеца (през септември). През октомври 2001 г. Ка Ел Ем отново започна да преговаря с английския авиопревозвач, а през юни 2002 г. - и с Ер Франс. През август 2003 г. преговорите с Бритиш еъруейз приключиха, а на 30 септември Ер Франс обяви сделката с холандските авиолинии.

Facebook logo
Бъдете с нас и във