Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

АВИОКОМПАНИИТЕ С ПРЕДИМСТВО ПРИ ПРОДАЖБАТА НА БЪЛГАРИЯ ЕР

Ако повече от три авиокомпании кандидатстват за приватизацията на националния авиопревозвач България Ер, финансовите инвеститори и консорциуми няма да бъдат допуснати до втория етап на наддаването. Това условие е записано в актуализираната стратегия за раздържавяването на компанията, одобрена от Министерски съвет на 19 август. След като документът една година събира прах в парламента, в края на май 2004-а ресорното транспортно министерство си го изтегли. Вицепремиерът Николай Василев тогава се мотивира, че заради промененото финансово състояние на дружеството и ситуацията на международния авиационен пазар нещата трябва да се обновят. Василев изтъкна най-вече увеличението на цената на горивата, но в парламентарните кулоари усилено се говореше, че стратегията не е била обсъждана заради разногласия между транспортното и икономическото ведомство, отговорно за приватизацията в страната.Според променения документ, основните критерии, по които ще се оценяват кандидатите за България Ер, са предлаганата цена, инвестиционната програма, репутацията и опитът. Самият конкурс ще се проведе на два етапа - предварителен и заключителен, като оферти за продажбата на 100% от превозвача се очаква да подадат както стратегически, така и финансови инвеститори, съобщиха от Министерството на транспорта. За стратегически инвеститор ще се приема регистрирано у нас дружество, 100% собственост на компания или на група фирми, които през последните три години имат приходи от авиационна дейност над 100 млн. евро. За финансов инвеститор пък ще се смята регистрирана по Търговския ни закон фирма, при която собственикът на над 50% от капитала й управлява финансови активи за над 200 млн. евро. Втората възможност е този тип претенденти да имат дялови участия за над 200 млн. евро в други финансови компании.Едно от основните условия на конкурса е и мажоритарният дял от дружеството купувач да е на български физически или юридически лица, или на такива от страни членки на Европейския съюз. Новият собственик на авиокомпанията няма да може да променя акционерното участие в нея за период от три години след придобиването й. В рамките на пет години пък не бива да допуска ликвидацията или несъстоятелността й. Инвеститорът ще бъде задължен да осигури и средства за допълване на внесения капитал с 20 млн. лв., до записания - 30.16 милиона. По препоръка на икономическото министерство в стратегията е записано също така, че купувачът няма да има право да продава или прехвърля слотове, собственост на България Ер, без изричното разрешение на транспортното ведомство. Всички наши бележки бяха приети, заяви на пресконференция след заседанието на кабинета на 19 август вицепремиерът и министър на икономиката Лидия Шулева. Тя не пропусна да уточни и че изискването за оборот от 100 млн. евро за стратегическите инвеститори и запазването на дейността на превозвача за пет години са заложени по настояване на нейния екип. Депутати отказаха да коментират актуализираната стратегия с аргумента, че все още не са се запознали с нея. Нямам представа какво е записано там, каза заместник-председателят на парламентарната транспортна комисия Петър Мутафчиев от Коалиция за България. В последните два месеца се водеха много ожесточени дискусии по документа, но в крайна сметка не знам кой от вариантите е останал, отбеляза на свой ред председателят на комисията и депутат от НДСВ Йордан Мирчев. Печалбата на България Ер за 2003-а е над 1.5 млн. лв., при загуба от 871 хил. лв. за 2002 година. Сега, от януари до юли, е отчела печалба от 2.4 млн. лева. Превозвачът обаче не разполага със собствени самолети и обслужва 18-те си дестинации с осем наети машини. Независимо от това интерес към него не липсва. Както писа БАНКЕРЪ, сред мераклиите първи се наредиха Еър Уан (Air One) - една от най-големите италиански частни авиокомпании, австрийската Лауда Еър (Lauda Аir), в която 54.6% от акциите са на Остриън Еърлайнс (Austrian Airlines), и сръбският национален авиопревозвач - JAT. Още през 2003 г. те изпратиха писма до транспортното ведомство, че имат намерение да участват в наддаването. От българските фирми до момента единствено в Хемус Ер са категорични, че ще се състезават за България Ер. Много от по-малките авиокомпании възроптаха срещу високите изисквания и най-вече срещу това за оборота от над 100 млн. евро. Миналата година Николай Василев обясни, че тази бариера лесно може да бъде прескочена, ако малките дружества се обединят в консорциум. Но в четвъртък Василев чистосърдечно призна, че и всички български авиокомпании, взети заедно, няма да могат да изпълнят изискванията на конкурса.Транспортният министър прогнозира, че раздържавителната процедура ще започне до края на годината. Преди обаче Агенцията за приватизация да я обяви официално, стратегията за България Ер трябва да получи одобрението на Народното събрание.

Facebook logo
Бъдете с нас и във