Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

АСОЦИАЦИЯ ЛЪСКА ИМИДЖА НА БОРОВЕЦ

MG КОРПОРАЦИЯ БЕТОНИРА ПОЗИЦИИТЕ СИ В КУРОРТАКойто не е с нас, е против нас - горе-долу така прозвуча тезата, обединила само преди десетина дни едрите хотелиери и ресторантьори в курорта Боровец. Превъзмогвайки многогодишните различия в интересите си те учредиха едноименна асоциация и обявиха война на незаконните капанчета на територията на ски-курорта. Двадесет и един са членовете на организацията. На практика няма стопански субект извън нея, побързаха да уверят от MG корпорация, чиито президент Илия Павлов е един от инициаторите за създаването на обединението. Никой, освен покойната Светлана Гебрева (заместник-директор на Дирекцията за национален строителен контрол - бел.а.), нямаше кураж да разкара бараките. Е, сега това се случи по волята на членовете на асоциацията и всички институции лека-полека започнаха да дават рамо, заяви след края на акцията по събаряне на сергиите Павлов, който беше избран и за председател на асоциация Боровец. Това стана на 14 декември, няколко часа преди официалното откриване на ски сезона. В управителния съвет на асоциацията влизат популярни фигури като бившия олимпийски състезател по ски Петър Попангелов (който държи ски-училище и малък хотел Попангелов в курорта), волейболиста Димо Тонев (собственик на четиризвездния хотел Св. Георги) и изпълнителния директор на Самоков-Боровец Светлана Атанасова. Четиримата обявиха, че организацията си е поставила за цел да върне старата слава на Боровец, където допреди десетина години се провеждаха кръгове от европейската и световната ски-купи и международни състезания по биатлон и ски-бягане. По този повод още на 23 и 24 януари 2003-а ще бъде възстановена (след седемгодишно прекъсване) надпреварата за купа Рила. До тогава асоциация Боровец ще обяви и стратегия за управление и развитие на курорта. Координирайки частните и публичните интереси, искаме да възстановим спортния живот такъв, какъвто е бил през всичките 120 години, откакто съществува курортът. Оттук нататък туроператорите и агенциите ще рекламират и продават Боровец като обща дестинация. До края на декември 2002-а асоциация Боровец се ангажира да изготви правилник за функциониране на всички дейности в курорта и да синхронизира работата на съответните организации и институции, занимаващи се със снегопочистването, сметосъбирането, работата на съоръженията, ценовите равнища, развитието и урбанизацията на архитектурата. По думите на Илия Павлов, шеф на MG корпорация, в Боровец ще бъде изградена система от взаимоотношения, която асоциацията ще контролира. На практика тя притежава курорта, каза Павлов пред българските медии и допълни: Никой отвън не може да ни наложи какво да правим в него. В тази посока са и предложенията на Бороспорт, внесени в общинския съвет на Самоков. Фирмата, контролирана от MG корпорация, стопанисва всички ски-съоръжения и три от общо деветте паркинга на територията на курорта, за които плаща на общината наем по 5.20 лв. на месец за едно място за паркиране. Офертата е Бороспорт да поеме експлоатацията и на останалите шест паркинга безплатно, като за сметка на наема за тях извършва сметосъбирането и снегопочистването в курорта, обясни избраният неотдавна директор на фирмата Петър Гуцалски. Бороспорт планира през следващата година да газифицира целия Боровец. Тези начинания имат подкрепата на всички членове на асоциацията, които, изглежда, нямат нищо против MG-корпорация да доминира в курорта.Имиджът на Боровец западна напоследък и това естествено се отрази и на притока от туристи. За последните седем години броят им е намалял от 220 на 75 хиляди. Причините са няколко - разпродажбата на курорта на дребни дялове, незаконното строителство, неуредената инфраструктура и високите цени, които отблъснаха голяма част от традиционната клиентела. Асоциация Боровец не отрича, че това се дължи както на лошото управление на курорта, така и на разнопосочните интереси на частниците в Боровец. Доскоро в него нямаше единна карта за лифтовете и влековете, а огромните опашки пред съоръженията изнервяха скиорите. Затова допринесоха и споровете около Бороспорт, което за пет години смени трима собственици. Всичко това нямаше да се случи, ако дружеството не беше сполетяно от голямото нещастие да бъде управлявано от непрофесионалисти, близки до определени политически кръгове, не спести критиката си Илия Павлов. - Още преди четири години в курорта можеха да бъдат изградени писти за изкуствен сняг, а капацитетът на лифтовете и влековете да бъде увеличен. Вместо това заварихме Бороспорт в критично състояние - без резервни части, с неплатени заплати и с риск за тотален срив на сезона.През лятото на тази година MG корпорация изкупи дълга на Бороспорт от 800 хил. щ. долара към фалиралата Кредитна банка. Заемът е сключен преди пет години - през 1997 г., срещу залог върху ски-съоръженията в курорта. По това време мажоритарен собственик на спортната фирма е регистрираното в Лихтенщайн дружество на Мегават инвест Лимитед, което е дъщерно на MG корпорация. Бившият приватизационен фонд MG елит пък държи около 14% от акциите му, придобити по линията на масовата приватизация. Бившият Комитет по туризъм (през 1996 г. той бе принципал на дружеството) разрешава на офшорната лихтенщайнска фирма да направи инвестиция в Бороспорт. Условието е тази инвестиция да бъде записана в капитала на дружеството и с нея той да бъде увеличен от 84.687 млн. на 169.374 млн. стари лева. На общо събрание на дружеството, проведено на 28 февруари 1997 г., Мегават инвест записва новите акции, които представляват 50 на сто от капитала на Бороспорт. В същото време делът на държавата е стопен на 37 процента. Половин година по-късно тогавашният министър на търговията и туризма от ОДС Валентин Василев атакува тази операция с искане до Главна прокуратура да обяви за неправомерно увеличението на капитала. Магистратите уважиха искането му и държавата си върна две трети от акциите на Бороспорт. Но междувременно Мегават инвест е изтеглила въпросния заем от Кредитна банка, собственост на Mултигруп. През септември 2000 г. министърът на търговията и туризма Васил Василев, който е принципал на Бороспорт, продаде 60% от акциите му на работническо-мениджърско дружество Самоков-Боровец 21 (което през 1999 г. купи и хотел Самоков в курорта) за 4.9 млн. щ. долара. Обявено бе, че СИБАНК, контролирана през 2000 г. от Славчо Христов, е финансирала сделката. През лятото на 2002 г. Самоков-Боровец 21 е принудено да прехвърли на MG корпорация управлението на Бороспорт. Веднага след това корпорацията на Илия Павлов освободи бившия изпълнителен директор Борислав Димитрачков, а на негово място е назначен Петър Гуцалски. В надзорния съвет са избрани Илия Павлов, Павел Найденов и Бояна Попова.До началото на ски-сезон 2003/2004 Бороспорт ще изгради още два четириседалкови лифта от Ястребец по трасетата на Ястребец 1 и Ястребец 2. Инвестиционната програма на дружеството включва поставянето на съоръжение за изкуствен сняг и на Маркоджиците.Неотдавна корпорацията на Илия Павлов е придобила и комплекс Ястребец, дотогава собственост на Съюза на автомобилистите в България, който освен с хотел разполага и с 15 финландски бунгала в Боровец. За една година базата ще бъде изцяло обновена. Бъдещото луксозно ваканционно селище ще бъде с категория четири звезди и ще търси по-богатата клиентела.Прогнозите за започналия зимен сезон са повече от оптимистични. Очаква се посетителите на Боровец да бъдат с 50% повече спрямо миналата зима. Според изпълнителния директор на Балкантурист Нели Сандалска, в момента резервациите са над два пъти повече, отколкото през сезон 2001/2002, а само продажбите на английския пазар са нараснали три пъти.

Facebook logo
Бъдете с нас и във