Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

АСЕН ГАГАУЗОВ - ОТГОВОРНИКЪТ ЗА ЕВРОМИЛИАРДИТЕ

Една от най-ожесточените дискусии около кабинета Станишев със сигурност ще е доколко младият социалист може самостоятелно да упражнява правата си на министър-председател. А приетата още през 1991 г. конституция на страната го дарява щедро с тях. И дали всички по-важни решения на новия кабинет няма да минават през предварителната благословия на президента Първанов. Основания за подобни твърдения дават не само тесните връзки между двамата. Георги Първанов лично посочи Станишев за свой наследник начело на БСП. Някои политически наблюдатели твърдят, че президентът на страната и неговият екип са били сред основните автори както на предизборната платформа на БСП, така и на програмата на новото правителство. За да подпомогне (а и да следи отблизо наследника си), Първанов плътно обгради младия премиер с основни фигури от администрацията на Дондуков 2. Една от тях е шефът на кабинета на Станишев - Филип Боков - досега секретар на президента, както и командированият на Дондуков 1 съветник по сигурността от президентския екип Петко Сертов, който, според запознати, ще оглави Съвета по сигурност към Министерския съвет. Сред ключовите министри в кабинета пък за президентски човек се сочи строителният министър Асен Гагаузов.По лична покана на Георги Първанов през 2001 г. той напусна кметския стол в Сливен, за да стане депутат от БСП в 39-ото Народно събрание. Две години по-късно Държавният финансов контрол глоби депутата с 5 хил. лв., защото като кмет не е обявил търг или конкурс за доставка на компютри и софтуер за сливенската администрация. В парламента Гагаузов бе член на Комисията по бюджет и финанси и заместник-председател на Kомисията по местно самоуправление и регионална политика, а журналистите го определяха като лобист на местната власт в парламента. И от парламентарната трибуна, а и в кулоарите на Народното събрание Гагаузов активно пропагандираше финансовата децентрализация на общините и критикуваше механизма на изравнителната субсидия, тъй като тя ощетявала малките общини. Настояваше още да бъдат увеличени правомощията на местната власт, особено при определянето на видовете и размера на местните данъци и такси. От парламентарната трибуна Гагаузов се обяви срещу многото власт на държавата (сиреч правителството) и предложи незастроените държавни поземлени имоти да станат автоматично общински. Но тогавашното мнозинство (на НДСВ), споделящо обратната теза, отхвърли тази идея. Като депутат Гагаузов публично подкрепи и предложението на главния прокурор Никола Филчев за амнистия на незаконните капитали. Преди това се обяви за унищожаване на досиетата на бившата Държавна сигурност, и то без да бъдат разсекретени. Активно лобира срещу закриването на фришоповете след влизането на страната ни в ЕС и зае твърда позиция срещу договора с британските митнически консултанти Краун ейджънтс. Последното даде основание на мнозина да причислят Гагаузов към парламентарното лоби на бизнесмена Васил Божков. В 39-ото Народно събрание сливенският депутат бе член и на анкетната комисия, която провери харченето на парите по ФАР и ИСПА в регионалното министерство за времето от 1999 до 2004 година. Името му обаче без съмнение ще бъде вписано в най-новата българска парламентарна история най-вече с активната (на моменти дори крайно ожесточена) критика около концесията на магистрала Тракия. Според запознати с процесите на Позитано 20, заслугата бившият сливенски кмет да попадне на челни позиции в листите на БСП при последните избори също е на президента Първанов. Той е номинирал Гагаузов и за министър на регионалното развитие и благоустройството. Малко преди да се закълне, новият регионален министър обеща да направи цялостна ревизия на дейността на своя предшественик Валентин Церовски. Месец по-късно изявленията (а и действията) на строителния министър Асен Гагаузов са доста по-различни. За ревизия на дейността на предшественика му вече не се говори. Затова пък новият шеф на ведомството публично обеща, че уволнения няма да има, но в близките един-два месеца ще има сериозни рокади и период на напасване. На подопечните си новият министър постави едно условие - различните служби да поддържат добри колегиални отношения, а не както досега - да комуникират помежду си с писма, нищо че са една срещу друга в един и същи коридор. Усърдните ще бъдат мотивирани да работят по-усилено, обеща още министър Гагаузов. Той категорично заяви, че не се налагат и промени в структурата на министерството като цяло, от него няма да бъдат отделяни една или друга структура. По думите му единствената промяна ще е формирането на някои звена според изискванията на Закона за устройство на територията, които не са съществували досега.Най-фрапантно си остава обаче отстъплението на новия строителен министър по казуса за концесията на магистрала Тракия. Веднага след като положи клетва като член на коалиционния кабинет, Асен Гагаузов се зарече, че в крайна сметка търг за аутобана ще се проведе. Новият строителен министър обеща още, че ще поиска независим одит на концесионната сделка и че ще покаже секретния досега договор за концесията на министри и депутати. Седмици по-късно Гагаузов даде заден ход. Той условно разсекрети само част от спорния контракт, при това поставяйки куп бариери за свободния достъп на обществеността до него. Представения в деловодството на парламента концесионен договор могат да четат само депутатите, и то след предварителна заявка. За да стигнат до документа, представителите на граждански формирования и на медиите трябва да си извадят разрешително, в съответствие със Закона за класифицираната информация. Асоциация Прозрачност без граници - България, побърза да приветства инициативата на министър Асен Гагаузов да разсекрети договора за концесията на автомагистрала Тракия и поиска в най-скоро време да бъде осигурен достъп и до останалите документи и анализи, свързани със сделката, тъй като те имат решаващо значение за установяване на действителните ангажименти, поети от българското правителство. Оказа се, че публичният вариант на документа съдържа всички клаузи на договора и финансовите му параметри, но без приложенията. Това обясни в края на миналата седмица председателят на транспортната парламентарна комисия Йордан Мирчев, както и че много от текстовете на основния контракт съдържат препратки към тях. Стана ясно още, че с гриф строго секретно ще остане икономическият анализ на сделката. На практика няма никакво разсекретяване на контракта, тъй като този вариант без приложенията вече сме го чели, заяви Евгени Чачев, депутатът от ДСБ и бивш строителен министър в кабинета Костов. Хората на Гагаузов оправдаха частичното разсекретяване с факта, че приложенията били предмет на договаряне между концесионера и банките кредитори на проекта, така че нямали нищо общо с държавата. За финансиране на дострояването на магистрала Тракия, което възлиза на 775 млн. евро, концесионерът преговаря с Банку Еспириту Санту и Креди Суис.Както е известно, миналата година правителството на Симеон Сакскобургготски предостави на концесия без търг за 35 години магистралата на българо-португалско дружество. Това предизвика острата реакция на тогавашната опозиция, която обвини кабинета, че сключва сделки на тъмно. Беше създадена и специална парламентарна комисия, която да разгледа договора. От Европейската комисия възразиха срещу предоставянето на автомагистралата на концесия, без да се проведе конкурс. В края на юни Върховният административен съд образува дело по протест на заместник-главния прокурор и ръководител на Върховната административна прокуратура Митьо Марков.Ако съдът реши, че сделката за концесията е незаконна, това ще е най-голямото улеснение за мен, тъй като ще бъде обявен търг, обясни министър Гагаузов, но уточни, че ако магистратите решат, че сделката е законна, ще трябва де се спази договорът и процедурите по него ще продължат. Министър Гагаузов заяви още, че е направен независим одит на концесията за магистрала Тракия. Проверката не била възложена от него, а от държавната фирма Техноекспортстрой. Той бил подготвил материали по договора и щял да ги даде на премиера, на министрите и на депутатите, за да се запознаят с условията и с начина, по който са водени преговорите досега. По думите му не било добре да се стига до делаза да не се бави строежът на магистралата, още повече че бъдещите концесионери изхарчили досега около 10 милиона (не бе уточнено дали лева, или евро и за какво са дадени милионите - за консултантски услуги или за комисиони) и по негова информация при неблагоприятно развитие щели да съдят българската държава. А това не само било рискован ход, но и щяло да забави строежа на аутобана, а нуждата от него била повече от належаща. И за страната, и за съседите. Изграждането на автомагистрала Марица трябва да започне по най-бързия начин. Три години и половина България се подготвя за началото на този проект. Ако още толкова се забавим с подготовката по стартирането на строителните работи и финансирането, ще станем смешни в очите на съседите си. Това заяви в началото на седмицата министър Гагаузов. Изявлението му бе квалифицирано като рафиниран опит да се измъкне от капана, който сам бе заложил, докато бе само опозиционен депутат. По повод на ревизията на някои сделки съпартиецът му, а сега председател на парламентарната Комисия по бюджет и финанси Петър Димитров бе доста по-откровен: Не можеш да създадеш коалиция и да откриеш бойни действия срещу съюзниците си. Министър Гагаузов се задоволи само с декларацията, че освен автомагистрала Марица трябва да започне строежът и на всички магистрали във възловите региони в страната, включително и на магистрала Черно море между Варна и Бургас. И в името на приемствеността се закани да пренапише основните приоритети на предшественика си. Той заяви, че ВиК-секторът, за който вече са договорени и значителни средства, би трябвало да очаква от новия екип на министерството една стратегия за развитието му. Нищо че Валентин Церовски успя в края на мандата на предишното правителство да пробута за одобрение една вече стара стратегия, оспорвана от всички браншови организации в сектора. И нищо че специалните закони в отрасъла бяха гласувани в последните месеци на 39-ото Народно събрание, в което сегашният строителен министър Асен Гагаузов бе депутат.За пътя на водатаобаче са предвидени сериозни средства най-вече по програма ИСПА, финансирането ще продължи от структурните фондове и най-вече от Кохезионния фонд на ЕС. Само по одобрените 16 екологични проекта за пречиствателни станции строителното ведомство ще разпредели около 200 млн. евро по ФАР и ИСПА. А парите във ВиК-сектора са доста повече. Изискванията, които се поставят пред отрасъла, предполагат изразходването на сериозен ресурс, който след това по линията на амортизационните отчисления ще бъде използван за обновяване и на останалата част от инфраструктурата. Всичко това е твърде отговорно, в редица случаи интересите на общините и на държавата в този сектор се разминават и това е едно от ключовите места в държавната политика, твърдят експерти. Затова координацията на харчовете на парипо международните програми ИСПА и ФАР ще си остане едно от най-съблазнителните занимания в държавното управление. И то не само до влизането на страната ни в Евросъюза, а и през първите години като пълноправен член на общността. Най-големите суми постъпват в строителното ведомство както за ремонт на пътища, така и за строителството на пречиствателни станции и за модернизация на водоснабдителната мрежа на страната. Само по подпрограмата на ФАР ­ Транзитни пътища през последните пет години страната ни е получила над 400 млн. евро. Затова БСП твърдо е решила да запази този сектор за себе си. Заместник-министърът, който ще го ръководи, е кърджалийският социалист Димчо Димитров Михалевски. Занапред от него ще зависи и дали изпълнителната агенция Пътища ще се сдобие с титуляр, или ще продължава да бъде управлявана от заместник, изпълняващ ролята на временен изпълнителен директор (както бе през последните две години). Агенция Пътища е разплащателно звено по еврофондовете по две линии - МРРБ и за Министерството на транспорта. Според новия министър са на мнение, че не се налага тази най-ресурсна държавна агенция да бъде местена в друга система, и трябва да остане към строителното ведомство. В нея обаче трябва да се направят сериозни структурни и кадрови промени.Необходимо е още да завърши работата по Националния план за развитие и да се приемат оперативните програми за развитие на шестте региона, областните стратегии и общинските планове, както и да се изгради администрацията, която ще усвоява парите от еврофондовете, каза още министър Гагаузов, определяйки приоритетите на управляваното от него ведомство. Единственото, което не бе уточнено, е какви пари очаква от Евросъюза строителното ведомство за визираните направления. Със сигурност сумата ще е седемцифрена.Когато става дума за милиарди евро, които ще текат през българското строително ведомство, позициите на заинтересованите да ги пипнат са безкомпромисни. Затова Асен Гагаузов е категоричен, че примерно претенциите на министъра на администрацията (представителят на НДСВ Николай Василев) да вземе част от функциите на МРРБ нямат никакъв шанс. Не виждам звено, което би могло да бъде полезно на министъра на държавната администрация. Тук има звена, които се занимават с регионална политика или с регионално развитие и мониторинг, а не с държавна администрация, заяви министър Гагаузов.

Facebook logo
Бъдете с нас и във