Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

АРОМА ПРЕБОРИ МУЛТИНАЦИОНАЛИТЕ НА КОЗМЕТИЧНИЯ ПАЗАР У НАС

Лукан Луканов, председател на надзорния съвет на дружеството, пред в. БАНКЕРЪЛукан Луканов е председател на надзорния съвет на най-стария завод за козметика в България Арома и на съвета на директорите на Астера холдинг АД, който през 1996 г. купи мажоритарния пакет от предприятието. Сега холдингът притежава 98.58 на сто от завода в Илиянци. На практика Луканов сам управлява огромното предприятие, което дава препитание на 800 души. Астера холдинг има дъщерни дистрибуторски фирми в Румъния и Русия. През последните няколко години медийният интерес към Арома беше подклаждан от скандалите между Луканов и неговия съдружник в Астера холдинг Красимир Митев за контрола върху съвместните им инвестиции в Арома и Рубела - Рудозем. По образование Луканов е машинен инженер, но има следдипломна квалификация по маркетинг и мениджмънт.Г-н Луканов, магистратите поставиха ли точка на конфликта с бившия ви съдружник Красимир Митев?- За мен този конфликт отдавна е приключил. Жалко е, че така се разделихме с моя бивш съдружник Красимир Митев, но всичко е в ръцете на правосъдието. Всички аспекти на тази раздяла са предмет на множество съдебни спорове, за които един по един чакам решение.Какви бяха последствията за Арома от този тригодишен скандал?- Никакви. Арома стои много здраво и финансово, и технологично, и пазарно. Моят коментар в едно изречение е, че всички т. нар. конфликти между мен и моя бивш съдружник са в съда и са предмет на съдебни решения. По тази логика аз не се наемам са ги коментирам. Кажете все пак колко са делата, по които все още съдът не се е произнесъл?- Много са и всичките на различен етап. Една част от тях са във Върховния административен съд, друга част са в Софийския апелативен съд... Жалко наистина, но това е факт. Делата са много.Те рефлектираха ли по някакъв начин върху преговорите ви с Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР) за разсрочването на задълженията ви по отпуснатия от нея инвестиционен кредит в размер на 10 млн. щ. долара?- Споразумението с ЕБВР е факт от миналата година. Ние вече се придържаме към новите условия по изплащането на кредита. Нямаме никакъв проблем с банката. Усвоили сме десетте млн. щ. долара, изплатени са 6 милиона и остават още 4 млн. щ. долара, които трябва да погасим до март 2004 година.Какво е положението на Арома на българския пазар след тези мащабни инвестиции?- И друг път съм имал повод да казвам, че Арома стои много добре не само на нашия пазар, но и на чуждестранния. Нашите продукти се предлагат във всеки магазин. Маркетинговите ни изследвания показват, че пазарните ни дялове непрекъснато растат. Това е един феномен, защото мултинационалните компании не жалят средства за своя маркетинг, за рекламата си и поддръжката на продажбите си. Нашият потребител вече разбра, че щом едно българско предприятие инвестира толкова много, то продуктите му не се различават по качество и технологии от аналозите на мултинационалните компании. Какво е пазарното ви присъствие, изразено в цифри?- Пастите за зъби Астера са абсолютен лидер на този пазарен сегмент и държат 38%, докато всички останали марки, които се продават у нас, имат дял от 24 на сто. Ако добавим останалите пасти, които Арома произвежда, вероятно този процент ще нарасне до 41-42. Няма страна в Европа, в която местен производител да държи такъв пазарен дял и да оставя зад себе си конкурентите от Проктър енд Гембъл (Procter Gamble), СмитКлайн Бийчъм (SmithKline Beecham) и Юнилевър (Unilever). Оцветителите ни за коса също са абсолютен лидер. Последните изследвания показват, че ние държим 32% пазарен дял, т. е. имаме 10-процентен ръст през последното тримесечие на миналата година. Само за месец и половина 300 хил. бройки от нашия последен продукт Арома стайл (Aroma style) са продадени. В областта на бялата козметика сме на едно ниво с производителя на Нивеа (Nivea) Байерсдорф (Beiersdorf). По обем на продажбите нашите серии Астера натурал (Astera Natural) и Арома хидрокеър (Aroma Hydrocare) изпреварват Нивеа. В стойностно отношение нещата обаче не стоят съвсем така, защото продуктите на Байерсдорф са по-скъпи. При шампоаните сме отново първи по обем пред Проктър енд Гембъл. Как задържате тази дистанция, освен с конкурентни цени?- Начинът да се поддържа такава дистанция е един-единствен. Ако загубим доверието на нашите потребители, губим всичко. Фактът, че толкова хора купуват продуктите ни означава само едно - българските потребители ни имат доверие. Значи ли това, че досега не е имало на пазара имитации на ваши продукти?- Твърдо мога да кажа, че няма имитации на нашите продукти. Може би респектира престижът на Арома, а със сигурност и много силното ни юридическо звено, което се занимава с правната защита на интелектуалната собственост. Досега не сме имали такива проблеми на българския пазар. Не така обаче стои въпросът на чуждестранните пазари.Тоест копират ви? Къде?- Основно в Украйна, Русия се правят имитации на шампоаните ни, които по-лесно се произвеждат. Високотехнологичните продукти трудно се имитират. Как защитавате марките си и как приключи спорът с Ален мак за правата върху марката Поморин?- Защитата е по единствения законен начин - регистрирането им в Патентното ведомство. А колкото до Поморин, ако се поровим в миналото, ще видим, че повечето от споровете са породени от старата социалистическа система. Ален мак и Арома са били част от едно държавно обединение, но факт е, че първата паста Поморин е произведена именно тук. Ала това не може да бъде доказано по съответния ред, така че спорът вероятно е приключил в полза на Ален мак. Не знам, не съм съвременник на този спор.Колко регистрирани марки има на свое име Арома?- Много са. Не мога да цитирам точната цифра. Ние обаче напоследък съсредоточаваме вниманието си на няколко, от които ще се опитаме да направим т. нар. бренд, защото търговски марки има много, но брендове - малко. И ще подкрепим с реклама тези, които са популярни и в които си заслужава да инвестираме. Те се очертаха вече - Арома и Астера. Там са съсредоточени рекламните бюджети, а те не са малки за една българска компания. Какъв е оборотът на Арома за миналата година?- Все още окончателните резултати не са готови, но по предварителни данни той е в размер на около 22 млн. щ. долара. За съжаление нямаме ръст в сравнение с 2000 г., макар че продажбите у нас са нараснали с 30 процента. Но на руския пазар са намалели с 10 на сто. На какво се дължи това?- Основно проблемите са свързани с митниците и визите, които през октомври спряха износа за Русия на много български предприятия. В момента под 50% от продукцията ни се реализира там. В миналото цифрите бяха други - 70-75 на сто. Мисля, че преди обвързаността ни с този пазар беше прекомерна. Сега нещата са по-балансирани. Въпреки това съм на мнение, че не можем да се откажем от Русия и ОНД. Означава ли това, че Арома ще се насочи към нови пазари?- Не, не означава, разбира се, но факт е, че трябва да имаме някакъв компенсационен механизъм. Онова, което губим от един пазар, трябва да наваксваме на друг. И тази година нашият бизнесплан предвижда точно това - приоритетни за Арома ще бъдат Румъния, Украйна и Казахстан. С каква печалба очаквате да приключите финансовата 2001-ва?- Колкото до печалбата, няма да мога да назова дори приблизително число. Едва ли обаче тя ще бъде близка до тази от 2000 г., когато отчетохме печалба от 5.6 млн. лева. Големият рекламен бюджет през миналата година отхапа от текущата печалба. В България за реклама похарчихме около 1.6 млн. лв., а в чужбина - общо 700 хил. щ. долара. Тази година сме предвидили също немалък рекламен бюджет, за който не е прието да посочвам цифра. Но рекламата означава бъдещи продажби и печалби.Това ще се отрази ли върху цената на вашите продукти?- Ние няма да променяме цените си, освен ако във финансовата сфера не настъпят някои драстични промени, най-вече в съотношението долар-лев. Част от компонентите за производството внасяме от чужбина и ако доларът продължава да расте, ще се наложат някои корекции. Но рекламните ни бюджети досега, а и за в бъдеще са били изцяло за сметка на печалбата ни.

Facebook logo
Бъдете с нас и във