Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

АРМИЯТА УВЕРЕНО КРАЧИ С ЦЪРВУЛИ КЪМ БЯЛОТО НАТО

Едва ли запътилата се към НАТО българска армия ще успее да влезе там само с изпълнението на фолкхимна Не ме гледайте, че съм гола и боса, а с какъв мерак се нося. Въпреки това на бодряческия марш се залага вече четвърта година. Междувременно все по-оредяващото войнство продължава да чака реалния резултат от предприетата на 23 декември 1998 г. първа сериозна стъпка към присъединяването ни към Алианса. Според подписания тогава договор с италианската компания Маркони Мобиле, срещу 100 млн. г. марки четирите армейски формирования, включени в състава на международните мироопозващи сили, трябваше да се сдобият до 30 март 2001 г. с изградена по натовски стандарти полева интегрирана комуникационно-информационна система (ПИКИС). Уви, Господ явно не благослови перспективното начинание. След шумните скандали около него, чак на 29 май тази година, при парадното откриване на петото по ред международно оръжейно изложение в Пловдив - Хемус 2002, специалистите имаха щастието да видят ПИКИС-а в действие. Преди презентацията заместник отбранителният министър Георги Пасков съобщи и благата вест, че до 5 юни главният изпълнител на проекта - италианската компания Маркони Мобиле, ще предаде на Сухопътните войски бойните машини с монтираната на тях комуникационно-информационна техника. Първият етап от тяхното полево изпитание пък щял да завърши през август. Кутсузлъкът на проекта ПИКИС обаче отново проработи. Обещаният първи етап от изпитанията не само че не е завършил, ами и подготовката за него не е започнала. Стартът й ще бъде даден в понеделник, 16 септември, което означава, че най-рано в края на октомври ПИКИС-ът може да бъде приет на въоръжение. Такава прогноза направи пред в. БАНКЕРЪ представителят на Министерството на отбраната в работната група, отговаряща за реализацията на проекта - полк. Балабанов. По-скептичен бе заместник военният министър Георги Пасков. По негово мнение държавното приемане на системата ще приключи в края на ноември, защото в качеството си на възложител силовото ведомство имало по-сложна и продължителна програма за изпитанията в сравнение с тази на изпълнителя Маркони Мобиле. Искаме да сме сигурни, че полевата интегрирана комуникационно-информационна система, която свързва в едно почти 300 бронирани машини, работи на сто процента, уточни Пасков. Той обаче призна, че знае твърде малко за причините, отложили изпитанията на ПИКИС-а. А те са колкото любопитни, толкова и нелепи. И което е по-тъжно - поставят под въпрос именно така желаната от военното министерство стопроцентна надеждност.В началото на юни италианските и българските експерти започнали да монтират ПИКИС-оборудването на около 40-те многоцелеви лекобронирани машини (МТЛБ), включени в проекта. Тогава, за изненада на специализираната публика, някои от кухите ролки на веригите на бронетранспортьорите взели... да гърмят. Преди две години било разпоредено машините, произведени през 1989 г. в Бета - Червен бряг, да бъдат ремонтирани, но в залисията ги забравили. Разбира се, пропускът бил установен и тази година реанимацията на МТЛБ-тата била възложена на пловдивското дружество Армитех, което е подизпълнител на проекта ПИКИС. Явно някой не си е свършил работата, както трябва, допуска Пасков.Според достигналата до в.БАНКЕРЪ информация, с изясняване на бомбажните гафове тутакси се е заела служба Военна полиция и Военно контраразузнаване към МО. По нареждане на нейния шеф Орлин Иванов, произведен преди два месеца в бригаден генерал, било предприето разследване дали те не са плод на вражески саботаж. Как е протекло то и какво е установило, е държавна тайна. Но е сигурно, че намеса на извънземни сили не е разкрита. В това поне са убедени специалистите от работната група, отговаряща за реализацията на стратегическия проект. Обяснението им за аварирането на транспортната техника е просто - липса на пари. Затова модерната и скъпа интегрирана комуникационно-информационна система вместо на чисто нови бронирани машини е качена на вехтории.Ефектът от подобна модернизация, поясняват експерти, е същият както при модифицирането на трабант в мерцедес, без да му подмениш двигателя. А каква е ползата да дадеш близо 100 млн. г. марки за натовска апаратура и да не предвидиш средства за обновяване на машините, които ще я ползват, би трябвало да кажат всички онези, които от 1998 г. насам дърпат конците в отбранителното министерство.Във всеки случай сега на няколко научни института е възложена задачата да открият конкретните причини за няколкото аварии в ходовата част на леките бронирани танкове и да анализират възможностите за евентуалното им повторение. На експертите са предоставени отломки от гръмналите опорони ролки на веригите на МТЛБ-тата, заедно с изтеклата от кухините им течност. На този етап специалистите смятат, че неприятните изненади са дошли от некачествени заварки. През тях в изработените от лека алуминиева сплав ролки можело да проникне част от силно алкалните разтвори, с които понякога се обработват машините. А реакцията при съединяването на алуминия с натриева основа е отделянето на солидно количество водород. Така танковите ролки просто се превръщат в бомби. Същото можело да се случи и ако се подменя боята на МТЛБ-тата. За беда точно такава операция била предприета с машините, включени в проекта ПИКИС. За освежаване и по-представителен вид старата им боя била сменена с по-модерни петнисто-камуфлажни тонове. Каквото и да е крайното заключение на научните институти, за хората без научна степен отсега е ясно докъде може да стигне стара кобила, накичена с нова сбруя. Някъде малко... зад НАТО.

Facebook logo
Бъдете с нас и във