Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

АРЕМИССОФТ СИ КУПУВА МЕДИЙНА ВЪЗГЛАВНИЧКА

Когато преди малко повече от две седмици на Нюйоркската фондова борса избухна скандалът с АремисСофт, софтуерната фирма, която осигурява софтуера за българската здравноосигурителна каса, в България той се вихреше повече от година. Депутат и министър стигнаха до взаимни заплахи със съд, а българите така и не разбраха каква е истината - 37.5 милиона ли им е излязло програмното осигуряване на реформата в здравеопазването (както твърдеше депутатът), или 3.75 милиона, както уверяваше министърът. Е, и двете числа се оказаха верни - голямото фирмата била обявила на борсата, а под малкото се подписали българските чиновници. След което съвсем естествено акциите на АремисСофт се сринаха. За това подробно писа в. БАНКЕРЪ в броя си от 19 май.
Любопитното в случая е, че кипърската офшорка от 1999 г., когато е подписан договорът й със здравната каса, си траеше през времето на всички публични скандали, които се въртяха в България около нея. Никой (с изключение вероятно на подписалите договора) в страната ни не бе виждал дори логото на фирмата, камо ли да е научил нещо повече за нея. До неотдавна.
Защото в четвъртък обемна цветна реклама на АремисСофт украси страниците на почти всички български вестници. Българите с облекчение разбраха, че става дума за голяма американска софтуерна компания, чиято пазарна капитализация на Nasdag надвишава 500 млн. долара, за която работят 1300 служители в 20 страни, от които даже 50 в България. Рекламната офанзива дойде непоследствено след скандала в Ню Йорк и появилите се в българския печат непотвърдени информации, че се търси друг изпълнител на здравната софтуерна поръчка.
Колко от пазарната си капитализация е загубила голямата компания покрай борсовата паника за последните две-три седмици в рекламата, естествено, не се казва. Но появата й в медиите направо крещи, че и фирмата, и клиентът й са уплашени.
Защо всъщност Аремис харчи пари да се представя пред българските данъкоплатци три години след като неизвестно по какви критерии е спечелила сключения в пещерен мрак договор с НЗОК? Ако трябваше да обяснява на българите колко е велика и как ще ги направи щастливи (както гласи рекламното послание), по-логично бе да го прави през 1999 година. И вероятно щеше да го стори, ако имаше конкуренти и ако преговорите се водеха на светло. Е, не го направи.
Харчи сега, след международния скандал, когато българските медии започнаха да задават неудобни въпроси. Дали не си купува медийна възглавничка, на която да се опъне в сладка тишина в очакване на новите български поръчки, за които намеквали шефовете й зад океана.
Но ще проличи. Ако името АремисСофт остане само по рекламните страници, а не в заглавията, значи сметката е направена вярно. А вестниците ни нищо не струват.

Facebook logo
Бъдете с нас и във