Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Ангелкова съвсем се оплете в изявите си

Концесионирането на плажовете е вредно. На това мнение са повечето от хотелиерите, които министърът на туризма Николина Ангелкова свика на поредното спешно съвещание по повод на  упреците за трагичното състояние  на летния туристически сезон.  Макар, че туристическата началничка се опитва да се позовава на скалъпена от чиновниците в нейното министерство статистика, според която спадът на почиващите у нас бил само 5-6 на сто, много от запознати със ситуацията смятат, че става дума за  близо 20 на сто.   

Сигнали, че  ще се стигне до това положение   хората от бранша пращаха  доста  преди настъпването на сезона. Още в ранната пролет   хотелиерите прогнозираха   спад на туристите през  това лято, но мерки , така и не бяха предприети.

Сега , когато  жегите са в разгара си,  в  туристическото ведомство най-сетне  проумяха, че се налагат спешни действия за спасяване на курортите приходи.

Преди дни Ангелкова бодро обяви, че се разработвала нова стратегия, която щяла да бъде готова ...към края на август.  За това  поредна  управленско хрумване тя заговори  миналата седмица по време на срещата с кметовете  на големите черноморски градове – Варна и Бургас. От думите й тогава стана ясно, че съставянето й   е възложено  на дружеството  за консултантски, правни, финансови и счетоводни услуги.  „Ърнст енд  Янг“ . Според Ангелкова  в тази  компания  били разработени вече  няколко варианта на мерки, които ще бъдат предприети за стимулиране на организирания туризъм.

Как и кога, и срещу колко е било възложено изработването на тази стратегия,  така и не стана ясно. При проверка в портала на Агенцията за обществени поръчки  „Банкеръ“ установи, че няма информация за подобна поръчка.

Министърът на туризма обаче е обявил друга идентична поръчка -  решението за нея  е взето  на 2 юли (№ номер Т-РД-27-42).  От документите се разбира, че става дума  за  „Разработване и прилагане на стратегически документи за развитието на туристическите райони“. За тази цел

туристическото ведомство е предвидило да похарчи над половин милон лева.

Прогнозната стойност на поръчката е 429 166.67 лв.без ДДС.   

Според заданието, когато бъде избран изпълнител ( а това ще стане на 12 август) , той ще трябва да „осъществи три конкретни дейности“. Или по-точно  - извършване на маркетингови изследвания и проучвания на туристическия поток в отделните райони и извършване на анализи и прогнози за туристическото развитие. Следват -  разработване на маркетингови стратегии за деветте туристически района и един общ комуникационен план с приложения за всеки туристически район и разработване на критерии за подбор на специализирани борси, изложения, туристически събития, B2B срещи, форуми и други за участие на представители на Междуведомствения съвет по туризъм  и туристическите  сдружения.

Очевидно, че тази поръчка е съвсем различна от възложената на  „Ърнест и Янг“, макар, че реално погледнато би трябвало нейният изпълнител да подготви „канавата“ за бъдещата стратегия, ако се съди по поставените в нея изисквания към изпълнителя.

Очевидно обаче,

Ангелкова  не е в състояние  да подреди приоритетите си 

В същото време, за пореден път браншовиците настояват за комплексно оздравяване на  сектора и за премахване на концесионирането като форма за стопанисване на плажовете. Очевидно избраната от министърката  „форма“ работи, но само за някои хора. И  не създава особен имидж на страната ни.

Хората от  бранша продължават да поставят въпроса  за  осигуряването на по-добра инфраструктура, улесняваща достъпа  до курортите. Както и за спешни  преговори с авиокомпаниите, които  докарват туристите до нашия бряг.

Изказани бяха мнения ,че министерството е трябвало  да субсидира чартърните полети на големите туроператори, да намали таксите за кацане на лоукост компаниите по българските летища, а не да се пренасочват полети от Варна към Бургас.

Беше подчертан и факта, че в южната ни съседка Гърция ръководителите на туризма реагират абсолютно адекватно и са намалили  ДДС –то за този икономически отрасъл. Беше зададен и въпроса - защо не го прави българската държава ?!

Но справедливостта изисква да напомним, че  у нас точно в този сектор  ДДС-то е доста по-ниско от това на останалите стоки и услуги – то е 9 на сто. Но така или иначе , нещата далеч не могат да се сравняват с Гърция. И на този фон с голяма сила възниква въпроса дали все пак не става дума преди всичко за качеството на услугите, за разнообразието им и други такива предприемачески тънкости.

 Диана Колчева, председател на "Клубът на хотелиера" в Несебър много ясно постави всички тези въпроси, но вместо да се вслуша в мнението на хората, които работят в този сектор, Ангелкова

прозря причината за провала на сезона

„в негативна кампания срещу морския туризъм“  у нас.

Туристическата началничка сякаш остана глуха и за  фактите за  солидните такси, които почиващите трябва да плащат на концесионерите за ползването на чадърите и шезлонгите по плажовете. Тя пропусна покрай ушите си  думите на хотелиерите,  че от години се задълбочава тенденцията туристите да стоят повече в комплексите около басейните и да не посещават плажните ивици именно по тази причина.

 Разбира се сред браншовиците има и такива, които смятат, че цените на плажните принадлежности у нас не са толкова непоносимо високи. Но  за всички отдавна е  безспорно ясно, че „поносимостта“ на нашенските услуги  отпраща и  българите към  плажове  извън страната.

Кога и как Ангелкова ще  проумее тези особености -  няма как да отгатнем.

Facebook logo
Бъдете с нас и във