Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

АМЕРИКАНСКИ ПТИЦИ С БЪЛГАРСКО ГРАЖДАНСТВО ПРЕВЗЕХА ПАЗАРА

Свръхпредлагането на пилешко месо и сривът на цените му от края на миналата и началото на тази година предизвикаха острата реакция на българските производители. С поредица от срещи в министерствата на земеделието и горите, на икономиката и на финансите ръководството на Съюза на птицевъдите се опитва да реши ребуса. В сряда (19 февруари) министър Мехмед Дикме съобщи, че се обмислят и съгласуват мерки за допълнително обмитяване на вноса на пилешки субпродукти, което, според него, е основният проблем за състоянието на вътрешния пазар. Министър Николай Василев пък е поискал писмено да се изясни откъде се получава голямата разлика между декларираните количества внесени пилета и пилешки разфасовки на митниците и информацията от страните износителки. Становището на производителите на пилешко обаче е, че процедурата по исканото от тях прекратяване на вноса за 200 дни се разтегля изкуствено с аргумента: липсва точна статистическа информация.Другото искане на производителите е да се въведе единна референтна цена за вноса на пилешки продукти (т.е. такава, на която те се продават на световните борси) и да не се допуска обмитяване под тази граница. Подобна практика бе въведена у нас в периода август-декември 2001 г. и тогава обмитяването ставаше на цени между 76 и 94 цента на килограм. Представители на птицевъдите твърдят, че мярката е дала ефект и в този период производството им е нараснало с около 25-35 на сто.Вносът на птиче месо и разфасовки от него по всички режимни и тарифни позиции за 2002 г. се доближи сериозно до българското производство. Доколко това е нормално, при условие че мощностите за отглеждане на бройлери и обработката на месото у нас могат да дадат около три пъти повече продукция, отколкото сега - е въпрос на държавна политика. А иначе пилешкото заедно с хляба и млякото са в челната тройка по консумация в страната. Освен това от птицевъдите до голяма степен зависи съдбата и на фуражната ни промишленост, която предоставя около 50% от продукцията си на тях. Намаляването или спирането на птицепреработвателните комбинати ще доведе до затваряне и на малкото останали фуражни заводи. Което пък пряко ще повлияе на цената на зърното - другият сериозен проблем на българското земеделие. Казано с други думи, вносът в неконтролируеми количества води до намаляване на българското производство и до срив в поне още две индустрии - фуражната и зърнената.В същото време българският износ на птиче месо през 2002 г. е намалял два пъти в сравнение с предишната година и е едва 3605 т, в това число 2400 т гъски и патици и 968 т черен дроб. Отпуснатата ни квота от 6000 т птиче месо и 1000 т обработено птиче месо за Европейския съюз се изпълнява само частично, и то благодарение на месото от водоплаващи птици.СхематаОсновен, но по всичко изглежда неразрешим проблем, е нелегалният внос на пилешки бутчета. Никой у нас няма точни данни колко годишно се внасят от тях без документи, нито на каква цена са закупени. Интересно е обаче да се проследи пътят на обработените пратки на Солунското пристанище, където се доставят най-големите количества от тази стока. В началото на веригата обикновено стои сериозна търговска фирма, с добри позиции на пазара, основно в САЩ. Тя извършва перфектна сделка за доставка на пилешки разфасовки до пристанището в Солун и е напълно изрядна пред нашите власти. Нейните ангажименти свършват дотам, като единствената й грижа е да си получи парите от поръчителите на доставката. Когато това стане, на ход са каналджиите. Бутчетата се претоварват на тирове и влизат в България като реекспорт или временен внос. В действителност, пресичайки границата, камионите се отбиват в удобни цехове за препакетиране на бутчетата и поставяне на български етикети. Така подготвена, стоката заминава директно за складовете на едро в столицата и страната, като нейната цена е значително по-ниска от тази на българското производство.Вторият път е отчасти законен - вносът се извършва по легален начин, но на нереални цени, като с това се избягва плащането на мита и данъци в съответния размер. За този импорт вече има някакви сведения. Според птицепроизводителите, средната цена на внесените пилешки бутчета за 2002 г. е 0.98 лв. за килограм. Така, с платените мито и ДДС, както и с разходите, свързани с препакетирането и транспорта, се формира стойност около 1.80-2.00 лв/кг при цена на едро от 3.30-3.50 лева. За вносителите разликата от 1.20-1.50 лв. на килограм е повече от добра печалба. Нея те не биха получили нито от търговия с акции, нито от банков депозит, нито от покупка на държавни ценни книжа или банкови облигации. Ако пресметнем чистата им печалба от близо 40 000-те т птиче месо и продукти, внасяни годишно, както смятат птицевъдите, ще установим, че тя е около 40-45 млн. лева.Съдейки пък по последните официални данни на митниците, регистрираният внос на пилешко месо у нас през миналата година е 28 хил. тона. Средната стойност, на която са се обмитявали конкретно пилешките бутчета, е била 1.05 лв. за килограм. Изчисленията на митничарите показват, че след облагането с мито и ДДС стойността им става 2.31 лева. Разминаването с цифрите на българските производители е очевидно. Но дори и да се допусне, че статистиката на митничарите е вярна, у нас действително са внесени не 40 хил., а 28 хил. т, то пак излиза, че вносителите печелят най-малко левче на килограм, или около 30 млн. лв. на година.Съпоставяйки годишното потребление на пилешко месо у нас - близо 80 хил. т, с декларираното от българските птицевъди производство на 40-44 хил. т и цифрите на митниците за вноса от 28 хил. т, се получава интересна разлика от 8 хил. тона. Може би това са тоновете пилешко - чиста контрабанда, които българинът е изял. За зла участ обаче контрабандата е много повече.ПоследствиятаОсвен неизбежното намаляване на българското производство и негативното отражение върху фуражната и зърнената ни индустрия нелегалният и евтиният внос на пилешко месо означава твърде скромни постъпления в бюджета от мита и данъци. А те се покриват от джоба на всеки работещ българин.Но това не е всичко. Съществува и съвсем реална заплаха за здравето на потребителите. Защото внесеното по незаконен или полузаконен начин пилешко престоява в нечии складове, след което се препакетира (естествено без съответния лекарски и санитарен контрол), и продажбата му се реализира със сертификат, който най-често може да се нарече измислен. Отделна тема е, че подобни въртележки в сивата икономика отблъскват тотално потенциалните инвеститори в хранително-вкусовата ни промишленост. РешениетоТо е изключително просто, но на практика много трудно за вземане. И въпреки че всички у нас - властта, производители, вносители, търговци и потребители, са наясно както със съществуващите схеми, така и с повечето от играчите в тях, до момента нищо не се е променило. Замесените в нелегалния внос на пилешко лица от два-три месеца са заети със стратегическо планиране - т.е. подсигуряват печалбите си за следващите една-две години. В същото време държавата вместо да изпълни задълженията си и да спре нелегалния внос, спи и печели време за каналджиите. Обществена тайна е, че с пари от този внос се финансират политическите партии - и естествено най-много тази, която е на власт. Съмненията, че тази практика съществува и днес, са предостатъчни, само дето лицата, които прибират парите, са се сменили. В крайна сметка защо контрабандата и номерата с охладеното българско пилешко месо не спират? Защо въвеждането на обща компютризирана система за записване и следене движението на тирове при влизане и излизане от страната се рее като идея вече толкова години? Или защо митниците не прегърнат приетата отдавна в страните от ЕС и ЦЕФТА система за отчитане теглото на товарните автомобили при влизане и излизане от България, независимо какви документи се представят? Без съмнение някой знае точните отговори. И докато се вдига шумотевицата около пилешкия проблем, докато се подкокоросват производители и министри да обмислят и предприемат мерки за неговото решаване, обиграни вносители тъпчат огромни хладилни складове с побългарено американско пилешко. Българинът ще го изяде - и тази, и следващата година, и с изтекъл срок на годност, и по-скъпо.... Ще го лапне всякак.

Facebook logo
Бъдете с нас и във