Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

АМАЗОН КУПУВА КИТАЙСКИ СЪПЕРНИК

Най-големият онлайн магазин в света Амазон.ком (Amazon.com) е на път да изкупи китайския си конкурент Джойо.ком (Joyo.com) за сумата от 75 млн. щ. долара. Сделката ще даде на щатската компания ключови предимства във все по-бързо развиващия се китайски ИНТЕРНЕТ-пазар. Джойо има солидни позиции в азиатското онлайн пространство, като предлага широк набор от продукти, вариращи от книги и козметика до колекции от видеокасети, посветени на покойния лидер на Китайската комунистическа партия Дън Сяопин. Според условията на сделката, огласена в средата на август, Амазон ще изкупи 100% от Джойо. Китайската фирма е основана преди четири години от местната компютърна групировка Леново и от софтуерната компания Кингсофт (Kingsoft). Джойо си поделя лидерското място в китайския ИНТЕРНЕТ с основния си местен съперник Денгденг.ком (Dangdang.com). Денгденг от своя страна разгласи новината, че през юли е получила предложение от Амазон да бъде купена за сериозната сума от 150 млн. долара, но офертата на чужденците е била отхвърлена от собствениците й, които държат да запазят своя контрол. Денгденг планира да се листва на борсите в САЩ през 2005 година. Поглъщането на Джойо от Амазон е поредната стъпка от агресивното нахлуване на международни ИНТЕРНЕТ-компании на привлекателния китайски пазар. През 2003-а например щатският онлайн аукцион Ибей (Ebay) плати 180 млн. щ. долара за китайския си конкурент Ийчнет (Eachnet). Водещият ИНТЕРНЕТ-портал Yahoo не изостана от модата в сектора и също през 2003 г. купи програмния продукт за онлайн търсене на китайски език 3721 Нетуърк софтуер (3721 Network Sotware) за 120 млн. долара, създавайки съвместен аукцион с китайския си конкурент Сина ком (Sina.com). Неотдавна пък най-популярна търсачка в света Гугъл (Google) създаде подразделение за реклама на китайски език и е купи дял от местния си съперник Бейду ком (Baidu.com).Този китайски поход на мастодонтите от международната ИНТЕРНЕТ-сцена ясно показва активния им интерес към бързоразвиващата се икономика на милиардната страна. Официалният китайски ИНТЕРНЕТ информационен център съобщи, че броят на потребителите на мрежата в Китай е достигнал 87 милиона в края на юни тази година, което е скок с 28% в сравнение с 2003-а. За мнозина наблюдатели на индустрията тези цифри дори са занижени. Чуждестранните компании за онлайн търговия ще могат да се възползват и от разпространението на алтернативни начини за плащане в азиатската държава, включително и с кредитни карти. Точни данни е почти невъзможно да бъдат представени и все пак китайският инфоцентър, който провежда редовни проучвания на поведението на жителите на НЕТ-а, смята, че броят на китайците, които пазаруват онлайн, ще скочи с поне 190% до 2005 година.

Facebook logo
Бъдете с нас и във