Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

АЛБАНСКИЯТ ШИВАЧ НА ХАРОДС

Докато се учел на шивашкия занаят, Арбен Джибри шиел костюми за високопоставени политици от албанската комунистическа партия. Сега той ръководи собствен текстилен бизнес и изпълнява поръчки на някои от водещите италиански и британски модни марки. Облеклата му се продават в едни от най-големите търговски вериги в Европа, включително и в лондонския магазин Хародс (Harrod's). Много съм горд, че мога да поставя на ризите си етикет Произведено в Албания, казва предприемачът. Според него големите модни къщи признават високото качество на дрехите, които се шият в страната му. Арбен Джибри дава работа на 100 млади жени във фирмената фабрика Интертекс, разположена в предградие на Тирана. На седмица там се произвеждат по 5000 ризи. От ранна възраст всички албанки се научават да шият. Подобно на другите европейски държави ние също изпитваме острата конкуренция на Китай, но засега нашето качество е по-добро, а цените ни са конкурентни, радва се албанецът. Освен това неговата компания е в състояние да достави стоките си до Рим или Лондон за няколко дни, докато на китайските ризи им трябват шест седмици, за да стигнат до пазара.За да се превърне от чирак в собственик на фабрика, Джибри извървява дълъг път. След свалянето на комунистическото управление през 1991 г. като стотици хиляди албанци той бяга в италианския град Виченца и се хваща на работа в местна шивашка фабрика. После спечелва дизайнерски конкурс на Европейския съюз и използва парите от наградата, за да се запише в един от елитните текстилни институти в Италия. Връща се в Албания през 1994 г. и заедно с италиански партньор инвестира 15 000 долара в германско и италианско оборудване за малка фабрика. Бизнесът се разрасна бързо - спомня си той. - Отначало шиехме тениски и други евтини неща, но преди три години купих нови машини, включително и специални перални за обработване на ризите, и се насочихме към по-заможните клиенти.Проблемите пред бизнеса в Албания обаче още не са изчезнали. Като цяло банките са консервативни и трудно отпускат пари на сравнително дребни и начинаещи предприятия като това на Джибри. А тъй като текстилната промишленост се смята за цикличен и рисков бизнес, а политическата обстановка продължава да е нестабилна, лихвените проценти са високи. Въпреки всички проблеми албанецът не съжалява, че се е завърнал от Италия. Макар да не споменава цифри, той казва, че е на печалба. В Албания има много добри дизайнери и текстилни специалисти. Моята цел е да се съсредоточа върху качеството и стила. Скоро искам да имам собствена специална марка, която да конкурира големите италиански, френски и британски имена, оптимист е албанският предприемач.

Facebook logo
Бъдете с нас и във