Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

АКО ОФИЦЕРИТЕ БЯХА ТАКСИМЕТРОВИ ШОФЬОРИ

С какво са по-специални таксиметровите шофьори от останалите, та могат, когато си поискат, да им тровят живота и да им опъват нервите до скъсване, както това стана в сряда в София? Комай единственото им предимство са радиостанциите в колите, безцеремонното чувство за колективен интерес и склонността да бъдат лесно манипулирани в името на същия този интерес. Който всъщност не е съвсем техен.В сряда такситата задръстиха и без друго мъчителния трафик в центъра на София, защото протестираха срещу въвеждането на акциз и пътен данък върху пропан-бутана. Нещо, дето се начислява във всички останали горива. Става дума за 180 лв. на тон и максималното увеличение ще е 18 стотинки на килограм. Автомобил с газова инсталация изгаря около 13-15 литра газ на сто километра. Простата аритметика сочи, че планираният акциз в най-лошия случай ще оскъпи превоза с 2.7 стотинки на километър. Което, сравнено с цената на минута престой с включен таксиметър, си е направо нищо работа и няма как да от от него децата на таксистите да огладнеят и одрипавеят. Иначе те трябваше да блокират не площад Батенберг, а газостанциите и не в сряда, а преди два месеца, когато търговците на пропан-бутан под фалшивия предлог, че горивото не достига, вдигнаха цената му направо с 20 до 30 стотинки на литър. Колкото до екологичните аргументи на водачите на протеста, изтормозил столичани, те са от сферата на чистата поезия - с газови уредби в страната се движат не повече от два-три на всеки сто автомобила. Останалите карат с бензин и нафта, а в тяхната цена акцизът и пътната такса съставляват близо 50 процента. Апропо, с нафта работят всички селскостопански машини, автобусите, тежките камиони - сиреч, истинските производители и големите транспортни фирми. Трактор с газ трудно ще подкараш... Всъщност в сряда таксиметровите шофьори бяха използвани за други, къде-къде по-значителни интереси. На вносителите и търговците на пропан-бутан, чиято чиста печалба от всеки продаден литър гориво надхвърля, по най-скромни сметки, 20 стотинки. Иначе казано, имат норма на печалба около 25 на сто. Е, и те изреваха, че децата им ще тръгнат голи, боси и гладни заради акциза.Ако свалят процент два от печалбата си, съперничеща си комай единствено с печалбата от хазарт и проституция, цените могат и да не мръднат. Никой не се и надява, че ще почнат да пълнят догоре и газовите бутилки за битово потребление - там по два-три литра вечно не достигат. Те ти пари за два акциза. Но пък таксиджиите са сила, могат да омотат цял град, да го влудят - що да не демонстрират мускули пред правителството. Всъщност кой е дал разрешението за този протест? Може би той трябва да плати обезщетението за изгубеното време и изтерзаните нерви на хиляди невинни хора в сряда. Нека си протестират, но без колите.Какво ще стане, ако решат да протестират офицерите, на които предстои да бъдат уволнени от армията? Да подкарат танковете към площад Батенберг? Или да отворят пирамидите, да раздадат пушкалата и да поведат ротите по софийските улици? Колко му е.Че интересът клати феса се знае. Не се знае кога някой с особен интерес ще си загуби феса.В петък един шофьор, преминал Витошка от НДК до Шератон за час и двайсет минути, питаше: Абе къде е народната милиция?.

Facebook logo
Бъдете с нас и във