Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

АГЕНЦИЯ ПЪТИЩА НА ЧЕРВЕНО И ПРЕЗ 2004-А

КОНЦЕСИЯТА НА АВТОМАГИСТРАЛИТЕ Е ПОД ВЪПРОСЗаради отпадането на пътните такси, които от началото на годината бяха добавени към акциза на горивата, Агенция Пътища ще трябва да се задоволи със значително по-малко приходи, отколкото през 2003-а. По изчисления на експерти винетките, които заменят пътните такси, ще й донесат около 54 млн. лева. Това се равнява на 29 на сто от общите разходи на агенцията. Според предварителните разчети тези пари ще стигнат само за текущ ремонт и за зимно почистване на шосетата от републиканската мрежа.Сметките обаче са правени при условие, че собствениците на ТИР-ове бъдат задължени през 2004-а да купуват само годишна винетка (за 500 лв.), а автобусите - 50 на сто от годишната, т.е. за 250 лева. Но при окончателното гласуване на промените в Закона за пътищата, чрез които се въведе новата такса, депутатите премахнаха това ограничение. Така още през тази година превозвачите ще могат да ползват и трите вида винетки (годишна, месечна, седмична). А издаването на еднодневна винетка беше отложено за 2007 г., въпреки настояването на опозицията тя да влезе в действие още от следващата година. Голяма част от нашите ТИР-ове кръстосват чуждестранните магистрали и не биха платили винетна такса за повече от месец, тъй като рядко пътуват по българските шосета. По груби изчисления заради това приходите на Агенция Пътища през 2004 г. ще намалеят допълнително поне с 10 млн. лева. Министърът на регионалното развитие Валентин Церовски обаче заяви пред в. БАНКЕРЪ, че няма опасност в края на годината по шосетата да зейнат още по-големи ями. Заради недостига от средства за Агенция Пътища бюджетният таван на строителното ведомство за 2004-а е 392 млн. лв. (като включва субсидията от републиканския бюджет и собствените му приходи) при 370 млн. лв. за миналата година. Предварителните изчисления на експертите в министерството сочат, че разходите му ще бъдат по-малко (около 300 млн. лв.). Част от спестените пари ще се пренасочат към Агенция Пътища, обясни Церовски.Приемайки окончателно закона, депутатите гласуваха винетната такса да влезе в сила от 1 април тази година за ТИР-овете и автобусите, а за леките коли това да стане от 1 януари 2005-а. През тази година обаче няма да се издават винетни стикери, а заместващи документи - квитанции, защото няма да има технологично време за изработването на стикерите. Депутатите от ОДС обаче заявиха, че промените в Закона за пътищата противоречат на основния закон и опозицията ще сезира за това Конституционния съд. Макар и неофициално, част от юристите от НДСВ също признават, че законът влиза в противоречие с конституцията. Проблемът, за който БАНКЕРЪ писа, е заложен в изискванията за избор на концесионер на автомагистралите. Бившият регионален министър, сега депутат от ОДС Евгени Чачев, обясни, че те позволяват да се отдават на концесия земи (трасета), които не са публична държавна собственост, а това не се допуска от основния закон.Ако установи противоречие с основния закон, Конституционният съд ще отмени само частта, отнасяща се до концесията на магистралите. Това няма да засегне въвеждането на винетната система. Със сигурност обаче ще обърка плановете на министъра на регионалното развитие Валентин Церовски до края на годината да отдаде на концесия поне две автомагистрали - Хемус и Тракия. Церовски се похвали, че към тях имало огромен интерес от чуждестранни и местни инвеститори, които с нетърпение очаквали обявяването на конкурса.

Facebook logo
Бъдете с нас и във