Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

АДИДАС ХВЪРЛЯ РЪКАВИЦА НА НАЙК

На 3 август германската компания за спортни стоки Адидас направи оферта за покупката на щатския си конкурент Рийбок за 3.1 млрд. евро (около 3.8 млрд. щ. долара). В случай че сделката завърши успешно, немците ще се утвърдят като втори в света в този бранш след лидера Найк от САЩ. Това е възможност, която се отдава веднъж в живота, сподели главният изпълнителен директор на Адидас Херберт Хайнер и увери, че поглъщането ще помогне на компанията му да се конкурира по-успешно с Найк. На това място някои експерти припомниха, че вече са чували подобни излияния. Когато Адидас се съгласи да купи френския производител на ски и на екипировки за голф Саломон през 1997 г., се говореше същото, а реакциите на инвеститорите и на анализаторите бяха положителни. В момента пазарът на спортни обувки в САЩ - най-големият в света, се доминира от световния лидер в бранша Найк, който държи 36% от него. Ако Адидас купи Рийбок, делът на обединената компания ще скочи с повече от два пъти - на 21%, което означава твърдо второ място за германците. В момента те си оспорват втората позиция с Рийбок и Ню белънс и са далеч зад Найк, която миналата година продаде спортни обувки за 907 млн. щ. долара. Освен това Хайнер смята, че специфичната сила и опит на Рийбок отвъд Океана и в артикули за типични щатски спортни дисциплини като баскетбол и американски футбол, ще допълва чудесно присъствието на Адидас в Европа и Азия. Според запознати с материята лица, германската и американската компания са водили детайлни преговори за обединение през последните седмици. Транзакцията трябва да бъде одобрена от акционерите на двете компании, както и от контролните органи в Европа и САЩ.Сделката събира две от най-популярните световни марки в областта на спортните стоки. Комбинираната структура ще има годишни печалби на стойност 11.1 млрд. щ. долара. Очаква се през първите три години след сливането да бъдат спестени 120 млн. щ. долара от намаление на разходите по продажбите, маркетинга и дистрибуцията, от съкращаване на работни места и на оперативни разноски. Сливането на спортните гиганти Адидас и Рийбок ще окаже влияние върху огромен брой сектори.Дребните търговци коментират, че за тях е предимство да работят с комбинирана структура като Адидас-Рийбок заради другите им дейности. Например, Рийбок не означава само обувки за надбягвания, но също и обикновени обувки, защото притежават фирмата Рокпорт, казва Джордж Уолин, директор в консултантската компания Ритейл мениджмънт кънсалтънтс. Той отбелязва, че сделката ще предостави на Рийбок по-големи възможности за дистрибуция на стоките й по света, а на Адидас - по-мащабно присъствие в Северна Америка. Уолин обяснява, че когато компании от подобен ранг обсъждат сливане, те се ръководят и от позициите на големите търговски вериги на спортни стоки като Спортс оторити, Фут локър и Дикс и се опитват да определят пространството и престижността на щандовете, които могат да получат в магазините. А в случая с Адидас и Рийбок със сигурност ще бъдат извоювани много добри позиции в това отношение.Транзакцията засяга и спонсорството на различни спортни състезания в САЩ. Рийбок има договор с Националната футболна лига за изключителен дизайн, реклама и продажба на всички спортни екипи на играчите, както и на лицензираните облекла за потребителите. Националната хокейна лига ще прибави логото на Рийбок в униформите си през този сезон, а компанията ще работи за създаването на нова, по-лъскава униформа за отборите през 2006-2007 година. През 2001 г. пък Рийбок подписа десетгодишен договор да екипира Националната баскетболна лига, Женската национална баскетболна лига и The National Basketball Development League - второстепенна баскетболна лига в пет югоизточни щати. Според говорителката на Рийбок Дениз Кейглър не се очаква покупката да промени тези сделки. Говорителят на Националната футболна лига Брайн Макарти пък определи като преждевременни спекулациите, че Адидас ще иска да подмени логото на Рийбок със своето върху лицензираните предмети. Той каза, че очаква да проведе разговори с компаниите през идния месец и да обсъди съвместната дейност през 2006 г. и след това. Разходите за реклама също заемат много важно място в обединителната операция. Например, Найк е похарчила 85 млн. щ. долара за реклама в САЩ през миналата година, Адидас - 47 млн. щ. долара, а Рийбок - 26 млн. долара. Сделката може да доведе до увеличаване на тези суми. Ние ще инвестираме каквото е необходимо, за да придвижим двете търговски марки напред, заяви Хайнер. Някои анализатори от бранша обаче казват, че не биха се учудили, ако средствата за реклама намалеят, защото ръководството ще иска да представи снижение на разходите от сливането. Потребителите също ще усетят ефекта от обединението. Някои анализатори твърдят, че много хора говорят за по-ниски цени, но комбинираната компания едва ли би искала да започва ценова война с конкурентите. Други обаче са на мнение, че клиентите могат да получат повече нови продукти и по-агресивен маркетинг в сравнение с по-дребните играчи в бранша, които ще се борят да защитят пазарните си дялове. Най-засегнатата от сделката - Найк, не изглежда разтревожена. Говорителят на компанията Алън Маркс отхвърля възможността новият конкурент да ги настигне. Нашата цел е да разширим собствената си дейност - коментира Маркс. - И макар че сме в конкурентен бизнес, ние печелим, защото оставаме верни на стратегията си и на своите клиенти. А от тази страна нищо не се променя. Найк е прочута с производството на широка гама висококачествени спортни обувки и екипировки и има 33.2% дял от световния пазар на тези стоки. С обувки на Найк се състезават много звезди от ЛеБрон Джеймс до Тайгър Удс и Майкъл Джордън. Адидас има 15.4% дял от световния пазар на висококачествени спортни обувки, доминира футболния сектор, спонсорира водещи спортни събития като Световната купа по футбол на ФИФА и има суперзвезди като Дейвид Бекъм. Рийбок притежава 9.6-процентен дял от световния пазар на спортни обувки и направи международен маркетингов пробив чрез баскетболната звезда Яо Минг. Компанията би могла да използва Минг, за да помогне на Адидас на азиатските пазари.

Facebook logo
Бъдете с нас и във